Schlumberger maakt resultaten eerste kwartaal 2020 bekend

• De wereldwijde omzet van $ 7,5 miljard daalde achtereenvolgens met 9% en 5% op jaarbasis
  • De internationale omzet van 5,1 miljard dollar daalde achtereenvolgens met 10%, maar steeg met 2% op jaarbasis
  • De omzet in Noord-Amerika van 2,3 miljard dollar daalde achtereenvolgens met 7% en 17% op jaarbasis
  • Het GAAP-verlies per aandeel, inclusief kosten van $ 5,57 per aandeel, was $ 5,32
  • De winst per aandeel, exclusief kosten, bedroeg $ 0,25
  • De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg $ 784 miljoen en de vrije kasstroom was $ 179 miljoen
  • De Raad keurde een driemaandelijks contant dividend van $ 0,125 per aandeel goed

HOUSTON--()--Schlumberger Limited (NYSE: SLB) rapporteerde vandaag resultaten voor het eerste kwartaal van 2020.

Olivier Le Peuch, CEO van Schlumberger: “De omzet over het eerste kwartaal van $ 7,5 miljard daalde achtereenvolgens met 9% en 5% op jaarbasis, aangezien de ongekende wereldwijde gezondheids- en economische crisis als gevolg van de COVID-19-pandemie in het kwartaal een steeds grotere impact had op de industriële activiteit. Het effect hiervan werd laat in het kwartaal versterkt door een nieuwe strijd om marktaandeel tussen ‘s werelds grootste olieproducenten. Dit dubbele zwarte zwaanevenement veroorzaakte gelijktijdige schokken in vraag en aanbod van olie, wat resulteerde in de meest uitdagende omgeving voor de industrie in vele decennia.

“De uitgaven van klanten en booractiviteiten in Noord-Amerika daalden doordat de olieprijzen vroeg in het kwartaal daalden en vervolgens in maart abrupt daalden. Dit resulteerde in een opeenvolgende daling van 7% van de inkomsten in Noord-Amerika tot $ 2,3 miljard, omdat we onze landstrategie versnelden om onze portefeuille van hoge kwaliteit te maken en onze operationele voetafdruk te verkleinen. De internationale activiteit, die naar verwachting seizoensmatig lager zal zijn, leed onder verstoringen van de activiteiten die verband houden met COVID-19 en aanvankelijke bezuinigingen op de uitgaven van klanten als gevolg van de dalende olieprijzen. De internationale omzet van 5,1 miljard dollar daalde achtereenvolgens met 10%.

“De opeenvolgende daling van de internationale inkomsten werd veroorzaakt door een lagere winteractiviteit in Europa / GOS / Afrika, met name in Rusland en Centraal-Azië en het Verenigd Koninkrijk en continentaal Europa, GeoMarkets. De omzet in Latijns-Amerika daalde ook, voornamelijk als gevolg van verminderde WesternGeco®-verkopen van seismische licenties met meerdere klanten. De omzet in het Midden-Oosten en Azië daalde als gevolg van lagere productverkopen als gevolg van sterke verkopen aan het einde van het jaar en een seizoensgebonden daling van de activiteit. Verstoringen van activiteiten die verband houden met COVID-19 tijdens het kwartaal hadden een impact op onze activiteiten, met name in China, Maleisië, Irak, Italië, Roemenië, het Verenigd Koninkrijk, Gabon, Mozambique, Congo, Nigeria, Angola en Noord-Amerika voor de kust.

Simon Farrant – Vice President of Investor Relations, Schlumberger Limited
Joy V. Domingo – Director of Investor Relations, Schlumberger Limited