Ontex update over de activiteiten en de impact van COVID-19

• Ontex heeft de toelating om zijn activiteiten in alle landen verder te zetten om de levering van essentiële producten te garanderen met behoud van de veiligheid van onze personeelsleden
  • Q1 2020 omzet op vergelijkbare basis (LFL) gestegen met 6,8%, met een stijging van 7,7% in Europa
  • Vooruitzichten voor het boekjaar 2020 opgeschort als gevolg van de lage visibiliteit op de toekomstige effecten van de COVID-19 pandemie op onze activiteiten en markten
  • Sterke liquiditeitspositie zonder vervaldagen in de nabije toekomst en versterking van de financiering van de activiteiten
  • Dividendbetaling opgeschort; later in 2020 te herzien
  • Algemene vergadering van aandeelhouders zal, zoals gepland, plaatsvinden op 25 mei 2020

AALST-EREMBODEGEM, België--()--Koersgevoelige Informatie:

Ontex Group NV (Euronext Brussel: ONTEX; ‘Ontex,’ ‘de Groep’ of ‘de Onderneming’) kondigt vandaag een update aan met betrekking tot verschillende onderwerpen, waaronder de omzet voor de drie maanden eindigend op 31 maart 2020. De trading update voor Q1 2020 die de gewoonlijke kwartaalinformatie omvat, zal zoals gepland gepubliceerd worden op 6 mei 2020.

Antwoord van Ontex op COVID-19

De wereld kampt met een volksgezondheidscrisis zonder weerga en we helpen deze aan te pakken door te steunen op meer dan 40 jaar ervaring in persoonlijke hygiëne om producten te leveren die vandaag essentieel zijn in het dagelijks gebruik.

Onze 18 productievestigingen bleven open en operationeel met beperkte onderbrekingen tot nu toe, dankzij de inspanningen van onze mensen, onze leveranciers en supply chain partners om een stabiele dagelijkse stroom van miljoenen producten voor persoonlijke hygiëne te garanderen aan gezondheidswerkers en consumenten in al onze geografische gebieden waarin we actief zijn. Desalniettemin, aangezien de pandemie zich verder verspreidt over de landen waarin we actief zijn, wordt het behoud van onze huidige activiteitsniveau in toenemende mate uitdagend.

De gezondheid van onze werknemers en zakelijke partners is onze voornaamste prioriteit, en we zijn gefocused op hun veiligheid, en die van hun families en de gemeenschappen waarin we actief zijn, te garanderen. We hebben alle nodige maatregelen genomen en zullen dit blijven doen om de verspreiding van COVID-19 te vertragen en onze werknemers te beschermen. Dit zal onze absolute prioriteit blijven doorheen deze moeilijke tijd.

We ondersteunen eveneens gemeenschappen waarin we leven en werken op verscheidene manieren. Enkele voorbeelden zijn donaties van broekjes voor volwassenen aan verplegers en dokters in Wuhan (China); van aangekochte veiligheidshandschoenen aan de gezondheidsdiensten van Castilla y Léon (Spanje); en van luiers voor volwassenen aan een ziekenhuis in Karachi (Pakistan); telkens de gezondheidswerkers en mensen in nood helpend. Ondersteuning wordt eveneens verleend door gezondheidswerkers in contact te brengen met onze leveranciers die essentiële producten, die we zelf niet produceren, kunnen leveren zoals mondmaskers en handschoenen.

Q1 2020 LFL omzet gestegen met 6,8%

Voorlopig gerapporteerde omzet voor Q1 2020 bedraagt €574,2 miljoen (+6,8% LFL), gedreven door de groei in AMEAA (+10,7% LFL) en Europa (+7,7% LFL), terwijl de activiteit in Healthcare daalde (-2,1% LFL).

De hoger dan verwachte omzet voor Q1 2020 is voornamelijk toe te wijzen aan de golf van aankopen bij klanten en consumenten in Europe na de eerste week van maart, waarbij geanticipeerd werd op overheidsmaatregelen in de meeste landen om de mobiliteit van mensen te beperken in de strijd tegen het COVID-19 virus.

De impact van de wisselkoersen op de Q1 2020 omzet was -€9,0 miljoen, waarvan -€11,2 miljoen opgenomen was in maart alleen als gevolg van de wisselkoersdevaluatie voornamelijk in de AMEAA Divisie (Mexicaanse peso, Braziliaanse real, en in mindere mate Turkse lire); een zwakkere Britse pond had ook een ongunstige impact op de omzet van de Divisie Europa.

Eerste Kwartaal

in miljoen €

20191

% ∆ zoals

gerapporteerd

% ∆ o.b.v. LFL

Ontex Gerapporteerde Omzet

+5,1%

+6,8%

+7,0%

+7,7%

AMEAA

+7,0%

+10,7%

Healthcare

-2,1%

1Herschikking van klanten van AMEAA naar Healthcare voor €2,1 miljoen in Q1 2019

Vooruitzichten FY 2020

Als toonaangevende leverancier van kwalitatieve hygiëneproducten voor retailmerken, voornamelijk in Europa, en als exploitant van sterke lokale merken in onze overige markten, geloven we dat we goed gepositioneerd zijn om het hoofd te bieden aan het lastiger economisch klimaat die de koopkracht van consumenten zal beïnvloeden.

Desalniettemin, ondanks de Q1 2020 omzetprestatie, rekening houdende met de huidige onzekerheden verbonden aan de duur van de pandemie en de gevolgen ervan op onze activiteiten, supply chain partners en klanten, evenals de hoge volatiliteit van wisselkoersen, hebben we uit voorzichtigheid besloten om de vooruitzichten voor 2020, zoals gecommuniceerd op 4 maart 2020 bij de publicatie van de resultaten voor het volledige boekjaar 2019, op te schorten totdat de visibiliteit verbetert.

Sterke liquiditeitspositie zonder vervaldagen in de nabije toekomst; financiering van de Ontex activiteiten verstevigd

In deze periode van onrust en onzekerheden zonder weerga voor de economieën over de hele wereld, blijft Ontex zich toeleggen op het behouden van gepaste liquiditeit en financiering voor zijn activiteit, en neemt alle noodzakelijke maatregelen om de geldmiddelen te vrijwaren.

Geen kapitaalaflossingen zijn verschuldigd tot de gesyndiceerde termijnlening van €600 miljoen, volledig gebruikt, en de bilaterale termijnlening van €250 miljoen, waarvan €150 miljoen momenteel gebruikt wordt, respectievelijk in november 2022 en november 2024 vervallen.

De Groep heeft een gesyndiceerde revolving kredietfaciliteit van €300 miljoen ter beschikking met een vervaldag in november 2022, waarvan €30 miljoen getrokken was op 31 maart 2020.

De voorlopige nettoschuld per 31 maart 2020 bedroeg €871 miljoen vergeleken met €940 miljoen per 31 maart 2019. De nettoschuld per 31 maart 2020 was €10 miljoen hoger dan de nettoschuld van €861 miljoen per 31 december 2019, wat een minder uitgesproken seizoensgebonden patroon weerspiegelt ten opzichte van de voorbije jaren, tegenover een continu strikt beheer van het werkkapitaal en de investeringsuitgaven, waarvan het Management de intentie heeft om dit in de huidige context voort te zetten.

Door de vele onzekerheden als gevolg van de COVID-19 pandemie zoals hierboven toegelicht, heeft het management echter besloten om de resterende €270 miljoen van de revolving kredietfaciliteit te trekken als voorzorgsmaatregel, met als doel financiële flexibiliteit te verschaffen indien nodig.

Dividendbetaling opgeschort; later in 2020 te herzien

De Raad van Bestuur heeft besloten om de betaling van een dividend van €0,16 per aandeel niet voor te stellen aan de algemene vergadering van mei ter ondersteuning van de initiatieven van het Management om de geldmiddelen en de financiële flexibiliteit te vrijwaren in de huidige omstandigheden. De Raad heeft de intentie uitgesproken om de mogelijke betaling van een dividend later dit jaar te herzien wanneer de visibiliteit van de effecten van de pandemie op onze activiteiten en markten verbetert.

Datum van de algemene vergadering van aandeelhouders bevestigd

De algemene vergadering van de aandeelhouders zal, zoals gepland, plaatsvinden op 25 mei 2020. De vereiste documenten voor deze vergadering zullen op 24 april 2020 ter beschikking gesteld worden aan de aandeelhouders en instructies zullen worden uitgestuurd in het kader van de richtlijnen uitgevaardigd door de relevante autoriteiten met betrekking tot aandeelhoudersvergaderingen in de context van de COVID-19 crisis.

Vrijwaringsclausule

Dit rapport kan “toekomstgerichte verklaringen” bevatten. Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen betreffende of gebaseerd op de huidige voornemens, meningen of verwachtingen van het management betreffende, onder meer, Ontex ’s toekomstige bedrijfsresultaten, financiële conditie, liquiditeit, prospecten, groei, strategieën of ontwikkelingen in de sector waarin we operationeel zijn. Per definitie houden toekomstgerichte verklaringen risico’s, onzekerheden en veronderstellingen in waardoor de reële resultaten van toekomstige gebeurtenissen in belangrijke mate kunnen afwijken van de verklaarde of geïmpliceerde. Deze risico’s, onzekerheden en veronderstellingen kunnen het resultaat en de financiële effecten van deze plannen en gebeurtenissen hierin beschreven negatief beïnvloeden.

Toekomstgerichte verklaringen, die in dit rapport worden vermeld met betrekking tot trends of huidige activiteiten, zijn geen waarborg dat deze trend en activiteiten in de toekomst zullen aanhouden. Wij gaan geen enkele verbintenis aan om de toekomstgerichte verklaringen te actualiseren, noch als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of andere. Men mag geen onterecht vertrouwen schenken aan toekomstige verklaringen, die enkel geldig zijn op de datum van dit rapport.

De informatie in dit rapport kan wijzigen zonder voorafgaandelijke melding. Geen waarborg, noch uitgedrukt of verondersteld, wordt gemaakt met betrekking tot de redelijkheid, de nauwkeurigheid of de volledigheid van de informatie opgenomen in dit rapport en geen vertrouwen moet hieraan gehecht worden.

De meeste tabellen in dit rapport geven de bedragen weer in miljoen € voor redenen van transparantie. Dit kan aanleiding geven tot afrondingsverschillen in de tabellen opgenomen in dit rapport.

Dit rapport werd opgesteld in het Nederlands en vertaald in het Engels. In geval van discrepanties tussen de twee versies zal de Nederlandstalige versie voorrang hebben.

Investeerders
Philip Ludwig