Mobidiag kehittää helppokäyttöistä ja turvallista Novodiag® molekyylitestiä uuden koronaviruksen sekä influenssavirusten havaitsemiseksi

- Novodiag® testi tunnistaa nopeasti uuden koronaviruksen ja influenssavirukset;
- Suljettu järjestelmä on turvallinen käyttäjille;
- Testi on helppokäyttöinen eikä sen suorittaminen vaadi korkeasti koulutettua henkilöstöä, mikä mahdollistaa käytön myös vaikeasti tavoitettavilla ja korkean riskin alueilla, kuten eristystiloissa

ESPOO, Suomi--()--Molekyylibiologian diagnostisiin ratkaisuihin keskittyvä Mobidiag Oy on tänään julkistanut käynnistäneensä sekä uuden koronaviruksen (2019-nCoV) että influenssavirukset tunnistavan molekyylidiagnostisen testin kehitystyön Novodiag® -laitealustalleen.

Testi kehitetään yhteistyössä Kiinan johtavan kliinisen diagnostiikan yrityksen Autobio Diagnosticsin (Autobio) sekä Automobi Molecular Diagnosticsin (Automobi) kanssa. Automobi on Mobidiagin ja Autobion toukokuussa 2019 muodostama yhteisyritys.

Uusi Novodiag® testi toimii nopealla ‘näyte sisään, tulos ulos’ -periaatteella ja sekä koronavirus että influenssavirukset voidaan havaita noin 30 minuutissa. Lisäksi tämä täysin automaattinen ratkaisu suojaa terveydenhuolto- ja laboratoriohenkilökuntaa mahdolliselta tartunnalta. Järjestelmän käyttäjäystävällisyys takaa sen, että se voidaan toimittaa korkean riskin vaikeasti tavoitettaville alueille käytettäväksi ilman, että vaaditaan korkeasti koulutettua henkilöstöä.

Tuomas Tenkanen, Mobidiagin toimitusjohtaja sanoi, “On elintärkeää, että molekyylidiagnostiikan ratkaisuja voidaan käyttää torjumaan uutta koronavirusta, josta on muodostunut merkittävä uhka terveydelle ympäri maailmaa. Uusi, ainutlaatuinen Novodig® testimme tunnistaa nopeasti, täysin automaattisesti ja samanaikaisesti uuden koronaviruksen sekä yleiset influenssaviruskannat. Tämä ohjaa lääkäreitä siirtämään potilaat nopeammin eristykseen sekä tekemään parempia hoitopäätöksiä tilanteissa, joissa aika on kriittinen.

Yhteistyökumppanimme Autobion ymmärrys kehittyvästä tilanteesta Kiinassa yhdistettynä meidän asiantuntemukseemme ja Novodiag® ratkaisun joustavuuteen mahdollistaa sen, että meillä on hyvä mahdollisuus kehittää tehokas diagnostinen ratkaisu tähän maailmanlaajuiseen hätätilanteeseen. Viranomaiset ympäri maailmaa ovat tunnistaneet tarpeen nopeuttaa uuden koronaviruksen diagnoosia sekä hoitoa ja aiomme tuoda testimme markkinoille niin pian kuin mahdollista.”

Fu Guangyu, Autobion johtaja ja Automobin toimitusjohtaja sanoi, “Jotta 2019-nCov:n leviäminen voidaan kontrolloida niin pian kuin mahdollista, nopea, turvallinen ja tarkka etiologinen diagnoosi on ensiarvoisen tärkeää. Olemme ilahtuneita, että Mobidiag käyttää asiantuntemustaan ja tietotaitoaan kehittääkseen testin Novodiag® alustalleen tänä kriittisenä aikana. Autobio ja Automobi työskentelevät tiiviisti yhdessä Mobidiagin kanssa ja jakavat asiaankuuluvaa tekniikkaa, kokemusta, resursseja sekä tietoja, jotta voidaan varmistua siitä, että voimme vaikuttaa taisteluun 2019-vCov:n leviämistä vastaan.”

Tämän uuden testin kehittäminen korostaa Novodiag® alustan joustavuutta ja sovellettavuutta. Alustassa yhdistyy reaaliaikainen PCR ja mikrosirutekniikka, jolloin sekä yhden että useamman (100+) kohteen samanaikainen diagnosointi on mahdollista. Tämä mahdollistaa myös tulevaisuuden sovellukset infektiotaudeille, sepsikselle ja onkologialle. Novodiag® ratkaisulla yksittäisen tai monien patogeenien kattava seulonta voidaan suorittaa noin tunnin kuluessa, mikä auttaa potilaiden varhaisessa hoidossa ja näin vältytään infektion leviämiseltä.

Lisätietoja Mobidiagista

Mobidiag on nopeasti kasvava molekyylidiagnostiikkayhtiö, jonka ratkaisut vastaavat terveydenhuollon toimijoiden erilaisiin diagnostiikkatarpeisiin. Mobidiagin Amplidiag®- ja Novodiag® -alustojen kehityksen lähtökohtana on ollut helppokäyttöisyys ja soveltuminen massatuotantoon. Nämä laadukkaat ja kohtuuhintaiset ratkaisut soveltuvat sekä suurten näytemäärien seulontaan että tarkasti rajattuun oireisiin perustuvaan testaukseen. Yhtiön tarjoama monipuolinen tuotevalikoima mahdollistaa molekyylidiagnostiikan laajamittaisen soveltamisen mikrobien lääkeresistenssien diagnosointiin sekä muiden vielä tyydyttämättömien diagnostiikkatarpeiden täyttämiseen. Mobidiagin ensimmäinen kohdealue on ollut suolistoinfektiot sekä superbakteerit ja myynti tapahtuu omien myyntikanavien ja jakelijoiden kautta. Yritys on nopeasti nousemassa johtavaan asemaan Euroopan markkinoilla.

Mobidiagilla työskentelee yli 100 työntekijää. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa, ja sillä on tytäryhtiöt Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Ruotsissa. Lisätietoja osoitteesta
www.mobidiag.com

Lisätietoja Autobiosta
Vuonna 1998 perustettu Autobio on kasvanut yhdeksi kliinisen diagnostiikan johtavista yhtiöistä Kiinassa. Autobio on erikoistunut kliinisten diagnostiikkatuotteiden (immunoassayt sekä mikrobiologiset ja biokemialliset tuotteet) sekä palveluiden tutkimukseen ja kehitykseen, tuotantoon sekä markkinointiin. Autobio tarjoaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja lääketieteellisille laboratorioille. Autobio on listattu Shanghain pörssiin 1. syyskuuta 2016.

Autobiolla työskentelee yli 3700 työntekijää. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Zhengzhoussa Kiinassa. Lisätietoja osoitteesta www.autobio.com.cn

Lisätietoja AutoMobista
Automobi Molecular Diagnostic Co., on Autobion ja Mobidiagin vuoden 2019 toukokuussa perustama yhteisyritys. Se keskittyy molekyylidiagnostisten tuotteiden kehitykseen, myyntiin ja markkinointiin. Automobi kaupallistaa sarjan Novodiag® ratkaisun tuotteita Suur-Kiinan alueella vastaten niin suurten ja keskisuurten laboratorioiden kuin potilaan lähellä tapahtuvan testauksen tarpeisiin.

Dorothee Allard, Marketing Communications Manager
marketing@mobidiag.com