Carbios ontvangt € 1,4 miljoen van ADEME na het succes van de eerste mijlpaal van zijn CE-PET-onderzoeksproject

CLERMONT-FERRAND, Frankrijk--()--CARBIOS (Euronext Growth Paris: ALCRB) (Parijs: ALCRB), een bedrijf dat pioniert in nieuwe bio-industriële oplossingen om de levenscyclus van plastic en textielpolymeren opnieuw uit te vinden, kondigde het bevestigde succes aan van een belangrijke fase van het CE-PET1-project en als resultaat dat het in totaal 1,4 miljoen euro2 heeft ontvangen van het Investments for the Future-programma (PIA) van ADEME (het Franse Agentschap voor milieu- en energiebeheer).

Het CE-PET-project, geleid door Carbios, heeft als doel de versnelling van het industriële en commerciële project van de onderneming in de bio-recycling van plastic afval en PET-vezels te versnellen. Daartoe werken Carbios en haar academische partner TWB aan de ontwikkeling van nieuwe enzymen waarvan de activiteit, thermostabiliteit en adsorptie op het polymeer zal worden verbeterd om de best mogelijke productiviteit van de depolymerisatiefase te waarborgen en het proces van enzymatische recycling volledig aan PET aan te passen polyester vezels. Als onderdeel van dit project richt Carbios zich ook op het optimaliseren in de pilotfase van de voorbehandelingsfasen van afval (kunststoffen en textiel), depolymerisatie en monomeerzuivering. Deze eerste stap maakte het mogelijk om de circulariteit van het proces aan te tonen, met de productie van de eerste PET-flessen uit de enzymatische recyclingtechnologie van Carbios3.

CARBIOS
Benjamin Audebert