MyHeritage lisää 9 uutta raporttia geneettiseen terveystuotteeseensa

Uudet raportit arvioivat korkean verenpaineen ja PALB2-mutaatioon liittyvän rintasyövän geneettistä riskiä sekä alttiutta HIV-1: lle

MyHeritage Adds 9 New Reports to its Genetic Health Product (Graphic: Business Wire)

TEL AVIV, Israel & LEHI, Utah--()--MyHeritage, johtava maailmanlaajuinen palvelu ihmisille menneisyytensä löytämiseksi ja tulevaisuuden voimaannuttamiseksi, ilmoitti tänään lisäävänsä 9 uutta terveysraporttia kotona tehtävään geneettiseen terveystestiin, MyHeritage Terveys+Perimä DNA-testiin. Uudet raportit sisältävät kattavan polygeenisen, korkean verenpaineen riskiarvon, joka perustuu tuhansiin geneettisiin variantteihin, 3 geneettisen riskin raporttia, joissa arvioidaan henkilökohtainen riski sairauden kehittymiselle ja 5 kantajastatusraporttia, jotka osoittavat, onko henkilö kantaja sairaudelle, joka voi siirtyä vanhemmilta lapsille.

Korkea verenpaine tai hypertensio tarkoittaa pysyvää verenpaineen nousua, joka voi merkittävästi lisätä sydänkohtauksen tai aivohalvauksen riskiä. Korkealla verenpaineella, joka tunnetaan yleisesti nimellä "hiljainen tappaja", ei ole usein mitään ilmeisiä merkkejä tai oireita. Maailman terveysjärjestön mukaan arviolta 1,13 miljardilla ihmisellä, ympäri maailmaa, on korkea verenpaine ja vain yhdellä viidestä tilanne on hallinnassa. Näin ollen korkea verenpaine on tärkeä syy ennenaikaiseen kuolemaan ja vammautumiseen. Uusi korkeaa verenpainetta käsittelevä raportti tarjoaa kattavan geneettisen riskiarvion tutkimalla tuhansia variantteja koko genomissa, ja se on saatavana ainoastaan MyHeritagessa. Tämä raportti voi, vuosia ennen taudin puhkeamista, kertoa henkilölle hänen kohonneesta perinnöllisestä riskistään mahdollistaen varhaiset toimenpiteet taudin ehkäisemiseksi ja säännölliset tarkastukset terveydenhuollon tarjoajan kanssa.

Uudet raportit tutkivat PALB2-mutaatioon liittyvän rintasyövän geenivariantteja, alttiutta HIV-1-infektiolle ja pahanlaatuiselle hypertermialle. PALB2-mutaation esiintyminen lisää merkittävästi yksilön riskiä saada rintasyöpä ja se on liitetty myös lisääntyneeseen munasarja- ja haimasyövän riskiin. PALB2-mutaation rintasyövän raportti liittyy perinnölliseen BRCA-syöpäraporttiin ja naisten rintasyövän polygeeniseen riskiarvoon. Se sijoittaa MyHeritagen kotona tehtävien rintasyöpäriskitestausten markkinajohtajaksi. Alttiuden testaaminen HIV-1-tartunnalle on myös ainutlaatuista MyHeritagessa. Testi osoittaa CCR5-variantin olemassaolon tai puuttumisen. CCR5 voi vähentää yksilön alttiutta saada HIV-1-tartunta tai jopa tehdä heistä erittäin vastustuskykyisiä sille. Tämä variantti on yleisin ihmisillä, joilla on pohjoiseurooppalaisista perimää.

Kantajastatusraportit viidestä perinnöllisestä häiriötilasta ovat: 1A-tyypin glykogeenin kertymätauti (G6PC), tyypin 3 Usherin oireyhtymä, perinnöllinen välimerenkuume, ataksia-telangiektaasia-syndrooma ja Canavanin tauti. Canavanin tauti on neurologinen häiriötila, joka aiheuttaa progressiivisia vaurioita aivojen hermosoluihin. Sitä on todettu kaikissa kansoissa, mutta erityisesti Ashkenazi-juutalaisilla.

"Kun lanseerasimme MyHeritage Terveys-testin aiemmin tänä vuonna, lupasimme olla tieteellisten innovaatioiden eturintamassa ja kehittää jatkuvasti tuotetta käyttäjien hyödyksi", kertoi MyHeritagen tutkimusjohtaja, Yaniv Erlich. "Näiden 9 uuden raportin lisääminen täyttää lupauksemme, ja aiomme lisätä tulevina kuukausina paljon enemmän terveysraportteja. Saimme äskettäin liikuttavan viestin yhdeltä asiakkaalta, joka kiitti meitä, koska MyHeritage, kuten hän sanoi, pelasti hänen tyttärensä hengen. Tämä tapahtui havaitsemalla harvinainen BRCA-muunnos, jonka vain MyHeritage testaa tärkeimpien palveluntarjoajien kotona tehtävissä terveystesteissä. Tämän kaltaiset menestykset tekevät meistä entistä päättäväisempiä tehtävässämme lisätä tietoisuutta geneettisistä terveysriskeistä ja tarjoamaan ihmisille tietoa merkittävistä sairauksista. "

Toukokuussa 2019 lanseerattu MyHeritage Terveys-testi antaa nyt 36 kattavaa raporttia, jotka voivat vaikuttaa tulevaisuuden terveys- ja elämäntapavalintoihin. Tämän hetkinen tarjonta koostuu 4 edistyksellisestä polygeenisestä riskiarvosta (mm. sydäntaudit, tyypin 2 diabetes ja naisten rintasyöpä), 14 henkilökohtaisen geneettisen riskin raportista sairastua ja 18 geneettisen sairauden raportista, jotka voivat siirtyä vanhemmilta lapsille, jos kumpikin vanhemmista on saman taudin kantaja. MyHeritage-käyttäjät saavat henkilökohtaisen raportin jokaisesta sairaudesta ja heitä kehoitetaan jakamaan tulokset ja keskustelemaan niistä terveydenhuollon tarjoajansa kanssa. MyHeritage Terveys sisältää myös DNA -tuotelinjamme peruspilarit: etnisyysarvion ja yhteisen DNAn kautta tulevat osumat sukulaisiin.

Nykyiset MyHeritagen Terveys-asiakkaat, joilla on Terveys-sopimus, joka mahdollistaa pääsyn uusiin julkaistaviin raportteihin, saavat nämä raportit ilmaiseksi. Asiakkaat, jotka ostavat nyt MyHeritagen Terveys+Perimä DNA-testin tai jotka päivittävät DNA-testinsä Terveyteen tämän julkaisun jälkeen, saavat täyden pääsyn kaikkiin 36 terveysraporttiin. Pääsy uusiin, myöhemmin tulossa oleviin raportteihin vaatii Terveys-sopimuksen. Nykyiset MyHeritage Terveys-asiakkaat, joilla ei tällä hetkellä ole Terveys-sopimusta, voivat pian ostaa sen MyHeritage-verkkosivustolla 99 € per vuosi.

Uudet raportit ovat nyt saatavana MyHeritagen Terveys-asiakkaille kautta maailman. Asiakkaat, jotka asuvat Yhdysvalloissa ja ovat aiemmin ostaneet MyHeritage Terveys-sopimuksen, saavat nämä uudet raportit lähitulevaisuudessa.

MyHeritage Terveys+Perimä DNA on laboratoriossa kehitetty testi. Se prosessoidaan CLIA-sertifioidussa ja CAP-akkreditoidussa DNA-laboratoriossa Texasissa. MyHeritage tekee yhteistyötä riippumattoman lääkäreiden verkoston ja geneettisen neuvontapalvelun, PWNHealthin kanssa tarjotakseen kaikille Yhdysvalloissa oleville MyHeritage Terveys+Perimä DNA-asiakkaille lääkärin valvonnan ja tarvittaessa perinnöllisyysneuvonnan. PWNHealthin lääkärivalvonta ja perinnöllisyysneuvonta sisältyvät kokonaishintaan.

Tietoja MyHeritagesta

MyHeritage on johtava, maailmanlaajuinen alusta perhehistorian tutkimiseen ja arvokkaiden terveystietojen saamiseen. MyHeritage tarjoaa miljardeja historiallisia tietoja ja sukupuuprofiileja sekä edistyksellisiä mätsäysteknologioita, jotka toimivat kaikilla sen alueilla. MyHeritage antaa käyttäjille mahdollisuuden löytää menneisyytensä ja vaikuttaa tulevaisuuteensa. Vuonna 2016 lanseeratusta MyHeritage DNAsta on tullut yksi maailman suurimmista kuluttaja-DNA-tietokannoista, jossa on yli 3 miljoonaa ihmistä. Toukokuussa 2019 käynnistetty MyHeritage Terveys+Perimä DNA-testi antaa kattavia terveysraportteja, joista jotkut ovat uniikkeja MyHeritagelle. Haluamme auttaa Ihmisiä ymmärtämään, kuinka genetiikka voi vaikuttaa heidän terveyteensä ja tekemään tietoisia valintoja tulevaisuutensa parantamiseksi. Johtavana globaalina palveluna, jossa yhdistyvät sukututkimus sukupuun, ja DNA-testaus terveyden kannalta, sillä on ainutlaatuinen asema tarjota käyttäjilleen merkityksellinen kokemus, joka yhdistää heidän menneisyytensä, nykyisyytensä ja tulevaisuutensa. MyHeritage on saatavana 42 kielellä ja sillä on 105 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, 46 miljoonaa sukupuuta ja 10 miljardia historiallista tietoa sisältävät kokoelmat. MyHeritage on suosituin DNA-testaus- ja sukuhistoriapalvelu Euroopassa, ja se oli vuoden 2019-Eurovision laulukilpailun pääyhteistyökumppani. www.myheritage.fi

MyHeritage
Aaron Godfrey