Voi henter inn 700 millioner kroner

• Voi vil nå gjøre el-sparkesykler til en sentral del av Europas bytransport
  • Investorrunden ble ledet av Vostok New Ventures med deltakelse fra Balderton Capital, Creandum, Project A, JME Ventures, Raine Ventures, Kreos Capital, Inbox Capital, Rider Global og Black Ice Capital, med flere.
  • Voi har over fire millioner brukere som har kjørt mer enn 14 millioner turer på el-sparkesyklene deres.
  • Planer for den nyeste finansieringen inkluderer økt fokus på enhetsøkonomi, bærekraft og lønnsomhet som vil oppnås sammen med økt forskning og utvikling for å forbedre Vois teknologiplattform og lanseringen av neste generasjons kjøretøy.

LONDON & STOCKHOLM--()--VOI Technology, Europas ledende el-sparkesykkeloperatør fra Sverige, kunngjorde i dag at de har hentet inn 85 millioner dollar – eller ca. 780 millioner kroner – fra nye og eksisterende investorer for å fortsette å bygge en lønnsom mikromobilitetsvirksomhet som transformerer fremtidens bytransport.

Siden lanseringen i september 2018 har Voi utviklet seg fra et oppstartsselskap til en visjonær transportoperatør med mikromobilitetsprodukter som former byer i Europa.

El-sparkesykkeloperatøren vil bruke finansieringen til å fortsette å bygge en lønnsom virksomhet i eksisterende og nye byer. Videre vil kapitalen muliggjøre større investeringer i forskning og utvikling av Vois egenutviklede teknologiplattform og neste generasjons transportmidler. Dette vil føre til store fremskritt når det gjelder kundeopplevelse, enhetsøkonomi, drift og bærekraftig ytelse. Midlene vil akselerere ekspansjonen av Vois produktportefølje, slik at de kan øke sine inntekter samt styrke sin forretningsdrift og sin posisjon som den ledende europeiske leverandøren av mikromobilitetstjenester. Voi har allerede nådd lønnsomhet i flere byer.

– Det har vært en stor etterspørsel etter Vois el-sparkesykler fra innbyggere over hele Europa i løpet av de siste 12 månedene, men å fundamentalt endre transport i Europa krever mer enn bare å oversvømme byer med tusenvis av sparkesykler. Vi utvikler selskapet vårt med en langsiktig tanke om å gi folk en ny måte å bevege seg rundt i byer på – en måte som er ren, rask, praktisk og også morsom. Vi har den sterkeste enhetsøkonomien, og vi vil fortsette å optimalisere og investere i det, sier Fredrik Hjelm, administrerende direktør og medgrunnlegger av Voi.

Vois suksess stammer fra deres tilnærming til regulering, sikkerhet og bærekraft. Voi jobber tett med lokale myndigheter, andre transportoperatører og beslutningstakere, og de bygger en langsiktig visjon for å integrere el-sparkesykler i transportnettverk over hele Europa. Voi har sikret flere lisenser for drift i byer enn noen annen operatør, inkludert flere eksklusive lisenser.

Siden starten i 2018 har Voi ekspandert fra sin base i Stockholm til å drive i 38 byer i 10 europeiske land. Etter lanseringen i Oslo, Berlin, München, Hamburg, Helsinki, Nuremburg, Düsseldorf, Marseille, Bordeaux, Odense, Tammerfors, Turku og Winterthur i år, har Voi oppnådd fire millioner registrerte brukere, som har kjørt over 14 millioner turer.

– Voi er bare i startfasen av å utvikle mikromobilitet basert på svenske verdier over hele Europa. Spesielt i Tyskland er det et stort marked å gå for. Vi er glade for at denne ekstra finansieringen vil gjøre det mulig for selskapet å introdusere en ny generasjon av el-sparkesykler som er miljøvennlige, fine og trygge, slik at folk raskt og enkelt kan komme seg rundt i byene de elsker, sier Per Brilioth, administrerende direktør i Vostock New Ventures.

Goldman Sachs International var eksklusiv finansiell rådgiver og plasseringsagent i forbindelse med finansieringsrunden. Hansen Law var Vois juridiske rådgiver.

Om Voi

Voi er et skandinavisk mobilitetsselskap som tilbyr deling av el-sparkesykler i samarbeid med byer og lokalsamfunn. Vi tror el-sparkesykler kan spille en sentral rolle i å endre hvordan folk beveger seg i byene våre i fremtiden. Og vi vil sørge for at transformasjonen skjer på riktig måte – gjennom ekte innovativ teknologi, åpen og transparent dialog med byer og myndigheter og ved å tilpasse vårt produkt til lokale behov. Hopp på en el-sparkesykkel når som helst og kjør hvor som helst i byen på bare noen minutter.

Mer info her: https://www.voiscooters.com/press-room/

Kristina Hunter Nilsson