Uusi Novodiag® Stool Parasites -testi tuo nopeutta, tarkkuutta ja kustannustehokkuutta suoliston loisinfektioiden laboratoriotestaukseen

ESPOO, Suomi--()--Molekyylibiologian diagnostisiin ratkaisuihin keskittyvä Mobidiag Oy on tänään julkistanut uuden Novodiag® Stool Parasites IVD-testin CE-merkinnän. Tämä kustannustehokas testi määrittää laajasti kaikki yleisimmät suolistoloiset eli parasiitit suoraan ulostenäytteestä. Uusi testi on jatkoa Mobidiagin suolistomikrobien ja mikrobilääkeresistenssin tunnistus- ja määritystuotteille.

Mobidiagin toimitusjohtaja Tuomas Tenkanen kuvailee testiuutuutta: ’’Maailmanlaajuisesti suuri osa tartuntataudeista on loisten aiheuttamia. Nykyiset laboratorioiden ja sairaaloiden diagnostiikkamenetelmät, kuten mikroskopointi, ovat työläitä ja edellyttävät perehtyneisyyttä. Novodiag® Stool Parasites -testi on ainoa täysin automaattinen, nopea, kustannustehokas ja helppokäyttöinen diagnostiikkaratkaisu, joka tunnistaa suolistoloiset kattavasti.’’

”Novodiag® Stool Parasites on neljäs Novodiag®-testialustalle kehitetty testi. Yhdessä Novodiag® C. difficile-, Novodiag® Bacterial GE+- ja Novodiag® CarbaR+ -testien kanssa se vahvistaa suolistomikrobien aiheuttamien infektioiden tunnistamiseen kehitettyä tuotevalikoimaamme. Toisiaan täydentävillä Amplidiag®- ja Novodiag® -tuoteperheillä tarjoamme valikoiman erittäin monipuolisia molekyylidiagnostiikan ratkaisuja.”

Novodiag® Stool Parasites yhdistää toisiinsa reaaliaikaisen PCR:n ja mikrosirutekniikan, minkä ansiosta testillä voidaan analysoida yli 95 prosenttia suolistoloisista kustannustehokkaasti, nopeasti ja kattavasti. Oireiden mukaiseen lähestymistapaan perustuva testi on suunniteltu toimimaan yhdessä automatisoidun Novodiag®-järjestelmän kanssa. Se tunnistaa yleisimpien alkueläinten, loismatojen ja mikrosporidien nukleiinihappomarkkerit ulostenäytteistä. Käyttäjä esivalmistelee testin alle viidessä minuutissa, ja valmiit tulokset saadaan Novodiag® laitteesta 90 minuutissa.

Suurin osa loissairauksien aiheuttamista tartunnoista ja kuolemista koskettaa edelleen kehitysmaiden asukkaita, mutta tapaukset ovat yleistyneet myös kehittyneissä maissa. Tartuntojen yleistyminen maailmanlaajuisesti ja pula mikroskopiaan koulutetusta sairaalahenkilökunnasta ovat synnyttäneet tarpeen tälle testille.

Novodiag® Stool Parasites -testi on nyt saatavilla suoraan Mobidiagilta sekä paikallisten maahantuojien kautta. Lisätietoja https://mobidiag.com/products/novodiag/#stoolparasites

Tietoja Novodiag® Stool Parasites -testistä
Novodiag® Stool Parasites on täysin automatisoitu, nukleiinihappoihin perustuva kvalitatiivinen diagnostiikkatesti, joka tunnistaa yleisimpien alkueläinten, loismatojen ja mikrosporidien nukleiinihappomarkkerit ulostenäytteestä. Testi on osa Mobidiagin täysin automatisoitua tartuntatautien ja antibioottiresistenssien tutkimiseen soveltuvaa Novodiag®-molekyylitestausalustaa. Novodiag® yhdistää toisiinsa reaaliaikaisen PCR:n ja mikrosirutekniikan, jolloin näytteet voidaan analysoida suoraan kertakäyttöisessä kasetissa. Näin seulotaan kattavasti useita tai yksittäisiä patogeeneja. Julkaisemme nyt Novodiag® C. difficile-, Novodiag® Bacterial GE+- ja Novodiag® CarbaR+ -testien rinnalle uuden Novodiag® Stool Parasites -testin. Testimme tunnistaa yli 95 prosenttia ulosteesta havaittavista loisista.

Tietoja Mobidiag Oy:stä
Mobidiag on nopeasti kasvava molekyylidiagnostiikkayhtiö, jonka molekyylidiagnostiikan ratkaisut vastaavat terveydenhuollon parissa toimivien asiakkaiden erilaisiin diagnostiikkatarpeisiin. Mobidiagin Amplidiag®- ja Novodiag®-alustojen kehityksen lähtökohtana on ollut helppokäyttöisyys ja soveltuminen massatuotantoon. Nämä laadukkaat ja kohtuuhintaiset alustat soveltuvat sekä suurten näytemäärien seulontaan että tarkasti rajattuun oireisiin perustuvaan testaukseen. Yhtiön tarjoama monipuolinen tuotevalikoima mahdollistaa molekyylidiagnostiikan laajamittaisen soveltamisen mikrobien lääkeresistenssien ja muiden vielä tyydyttämättömien diagnostiikkatarpeiden täyttämiseen. Mobidiagin ensimmäinen kohdealue on suolistoinfektiot ja superbakteerit, myynti tapahtuu omien myyntikanavien ja maahantuojien kautta. Yritys on nopeasti nousemassa johtavaksi toimijaksi Euroopan markkinoilla.

Mobidiagilla työskentelee yli 100 työntekijää. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa, ja sillä on tytäryhtiöt Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Ruotsissa. Lisätietoja saat osoitteesta www.mobidiag.com

Johanna Sarapää, Marketing Communications
+358 10 2054 771