De wereldwijde CLEAR cardiovasculaire uitkomstenstudie voor bempedonzuur voltooit patiënteninschrijving

• Bempedonzuur is een orale, eenmaal daagse ATP-citraatlyase-remmer (ACL) die de cholesterolsynthese in de lever vermindert en die momenteel wordt onderworpen aan een regelgevend onderzoek
  • De CLEAR cardiovasculaire resultatenproef heeft volledige inschrijving met 14.032 patiënten voltooid en zal naar verwachting resultaten in de tweede helft van 2022 rapporteren

MÜNCHEN--()--Daiichi Sankyo Europe GmbH (hierna ‘Daiichi Sankyo’) kondigde vandaag de voltooiing van de inschrijving van patiënten in de CLEAR cardiovasculaire resultatenstudie aan. De studie is ontworpen om te evalueren of behandeling met bempedoïsch zuur het risico op cardiovasculaire voorvallen vermindert bij patiënten die een hart- en vaatziekte hebben, of een hoog risico hebben op hart- en vaatziekten en een voorgeschiedenis van ongewenste voorvallen hebben met statines die het gebruik of de dosis van statine therapie beperken.

CLEAR Outcomes is een event-driven trial en zal worden afgesloten zodra het vooraf bepaalde aantal primaire cardiovasculaire eindpunten optreedt; dit zal naar schatting in de tweede helft van 2022 gebeuren. Bempedoïnezuur en zijn combinatie van vaste dosis (FDC) en ezetimibe worden momenteel door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) en de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) onderworpen aan een reglementaire controle voor een marketingvergunning.

Lydia Worms (Europe)
Daiichi Sankyo Europe GmbH