Na gebleken succesvolle technische haalbaarheid is het Zwitserse bedrijf SAV-IOL op zoek naar investeerders voor het Smart Active Intraocular Lens Project voor cataractchirurgie

R-TASC - A Smart Active Intraocular Lens Project for Cataract Surgery (Photo: SAV-IOL)

NEUCHATEL, Zwitserland--()--SAV-IOL (Swiss Advanced Vision) gaat verder met de ontwikkeling van het R-TASC-project, de eerste elektronische intraoculaire lens (IOL) met real-time autofocus, die tot doel heeft het zicht na een cataractoperatie volledig te herstellen. R-TASC zal de komende 5-7 jaar de grenzen in de oogheelkundige wereld verleggen. SAV-IOL heeft de technische haalbaarheid van dit project al bevestigd en is nu op zoek naar een bedrag van 20 miljoen USD om dit baanbrekende apparaat op de markt te brengen.

Hoewel de intra-oculaire lenzenmarkt enorm is, zijn er sinds hun introductie weinig belangrijke innovaties geweest. Bovendien hebben de huidige IOL's voortdurend te lijden onder optische compromissen zoals een beperkt visueel aanpassingsbereik, lichtverlies of ongewenste visuele verstoringen. Om deze barrière te doorbreken, bekijkt SAV-IOL de situatie vanuit een andere invalshoek met een slimme actieve lens. De R-TASC wordt elektronisch aangestuurd via een terugkoppelingsmechanisme dat de kromming van de optiek controleert en dus de kracht van de lens aanpast.

SAV-IOL SA
Jean-Baptiste Marceau