India heroverweegt beleid enkelvoudig staatsburgerschap nu ‘Global Indians’ het internationale bedrijfsleven blijven domineren

LONDEN--()--Het wetsontwerp dat momenteel bij het Indiase parlement in behandeling is om dubbel staatsburgerschap toe te staan, is alom geprezen door de grootste diaspora ter wereld. Oppositielid Dr. Shashi Tharoor introduceerde het wetsvoorstel enkele weken geleden om de Indiase grondwet te wijzigen, die momenteel vereist dat Indiase onderdanen hun paspoort opgeven als ze eenmaal de nationaliteit van een ander land hebben verkregen. Het concept van ‘global indians’ is gegroeid door het fenomenale succes van de Indiase diaspora in internationale bedrijven, media en culturele gemeenschappen.

Dr. Tharoor beweert dat veel Indiërs naar het buitenland zijn gemigreerd voor nieuwe kansen – toegang zoeken tot een hogere levenskwaliteit, beter onderwijs, goedbetaalde banen in multilaterale organisaties, of alleen voor mobiliteit en reisvrijheid – en een buitenlands paspoort nemen voor het gemak maakt ze niet minder Indisch. Volgens het UN World Migration Report 2018 wonen er meer dan 15,6 miljoen Indiërs in andere landen, waardoor het de grootste massale verspreiding van een bevolking wereldwijd is.

Media contact
Paddy Blewer