GA-ASI’s Predator A RPA wordt 25

“With innovation in mind, we have always looked for ways to challenge the industry standard,” said Linden Blue, CEO, GA-ASI. “Our Predator-series has evolved over the past 25 years into MQ-9 and Gray Eagle (MQ-1C), which are the most combat-proven RPA in the world.” (Photo: Business Wire)

SAN DIEGO--()--General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI), een toonaangevende fabrikant van op afstand bestuurbaar vliegtuigsystemen (Remotely Piloted Aircraft, RPA), radars en elektro-optische en gerelateerde missiesysteemoplossingen, markeert bereikt deze maand het 25e verjaardag van zijn onbemande Predator A-vliegtuig. Predator A voltooide zijn eerste vlucht in juli 1994 en maakte zijn operationele debuut in 1995. Er zijn meer dan 320 Predator A's geleverd aan klanten ter ondersteuning van wereldwijde beveiliging over de hele wereld, en de productlijn bleef in productie tot 2011. De Predator A's hebben bijna 141.000 missies gevlogen en meer dan 2 miljoen vlieguren gemaakt. Meer dan 90 procent van die uren werd gevlogen ter ondersteuning van gevechtsmissies.

"Met innovatie in gedachten hebben we altijd gezocht naar manieren om de industrienorm uit te dagen", zegt Linden Blue, CEO, GA-ASI. "Onze Predator-serie is de afgelopen 25 jaar geëvolueerd naar MQ-9 en Grey Eagle (MQ-1C), die de meest in gevechten beproefde RPA’s ter wereld zijn."

GA-ASI won in 1994 zijn eerste grote programmaprijs voor de Predator A van het Amerikaanse Joint Program Office, dat later werd overgedragen naar de Amerikaanse luchtmacht. Naast de VS werd de Predator A gekocht door het Italiaanse ministerie van Defensie voor de Italiaanse luchtmacht en later in een gemoderniseerde versie die bekend staat als de Predator XP voor de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). De Predator A vestigde het erfgoed van GA-ASI voor het leveren van duurzame, multi-missie RPA’s met geïntegreerde sensoren en datalinksystemen voor persistent situationeel bewustzijn en snelle aanvalsmogelijkheden. De Predator-serie blijft uitblinken in gevechtsomgevingen en bij het uitvoeren van civiele surveillance-missies.

"We zijn trots op onze lange en vooraanstaande geschiedenis van het ondersteunen van de gevechtsvliegtuigen", zei David R. Alexander, president, GA-ASI. "Van Predator A tot Predator B, Grey Eagle, Avenger® en hun verschillende missieconfiguraties blijven onze vliegtuig- en springladingsystemen zich aanpassen aan veranderende missievereisten voor Amerikaanse en geallieerde strijdkrachten en civiele gebruikers."

Tijdens zijn 25-jarige geschiedenis hebben de vloten van de Predator-serie bijna 6 miljoen vlieguren gemaakt. GA-ASI ontwikkelt nu de nieuwste versie van de serie, MQ-9B SkyGuardian, die voldoet aan de luchtwaardigheidscertificering en vereisten van het luchtverkeersbeheer dat de RPA in staat stelt om te opereren in het National Airspace System (NAS).

Afbeeldingen met hoge resolutie van de Predator A zijn beschikbaar voor gekwalificeerde media uit het overzicht in het GA-ASI mediacontact.

Over GA-ASI

General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI), een tak van General Atomics, is een toonaangevende ontwikkelaar en producent van bewezen, betrouwbare Remotely Piloted Aircraft (RPA) systemen, radarapparatuur, en elektro-optische en daaraan gerelateerde missiesystemen, waaronder de Predator® RPA serie en de Lynx® Multi-mode Radar. Met meer dan 5 miljoen vlieguren levert GA-ASI toestellen met een lang uithoudingsvermogen, geschikt voor multi-missies, met geïntegreerde sensor- en datalinksystemen die nodig zijn voor situatieanalyses en snelle interventies tijdens persistente vluchten. Het bedrijf produceert ook allerlei grondstations en software voor sensorcontrole/beeldanalyse, biedt pilotenopleidingen en ondersteuning, en ontwikkelt metamateriaal-antennes. Ga voor meer informatie naar www.ga-asi.com.

Avenger Predator en Lynx zijn geregistreerde handelsmerken van General Atomics Aeronautical Systems, Inc.

Robert Walker
General Atomics Aeronautical Systems, Inc.
ASI-MediaRelations@ga-asi.com

Robert Walker
General Atomics Aeronautical Systems, Inc.
ASI-MediaRelations@ga-asi.com