GA-ASI stelt in België samenwerkingsteam samen voor MQ-9B SkyGuardian

“GA-ASI looks forward to working with our Belgian teammates to make the MQ-9B procurement a success,” said Linden Blue, CEO, GA-ASI. “We are very pleased to be joined in this endeavor by SABCA, Thales, Esterline, DronePort, and Newtec.” (Photo: Business Wire)

SAN DIEGO (VS)--()--General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI), de toonaangevende fabrikant van onbemande luchtvaartuigsystemen (Remotely Piloted Aircraft, RPA), radars, elektro-optische en gerelateerde missiesystemen, kondigde vandaag de samenwerking aan met vijf in België gevestigde bedrijven, als onderdeel van een industrieel samenwerkingsverband met de Belgische luchtvaart- en defensie-industrie. Het Team SkyGuardian Belgium bestaat uit GA-ASI, SABCA, Thales Belgium, Esterline, DronePort en het satellietcommunicatietechnologiebedrijf Newtec.

De Belgische overheid kondigde onlangs de keuze aan voor MQ-9B SkyGuardianTM, om te voldoen aan de behoeften voor defensie in België. De MQ-9B van GA-ASI is ook door de Royal Air Force gekozen vanwege zijn PROTECTOR RG Mk1-programma.

“GA-ASI kijkt uit naar de samenwerking met de Belgische teamgenoten en een succesvolle omzetting van de aankoop van de MQ-9B,” zei Linden Blue, CEO van GA-ASI. “We zijn zeer verheugd dat we dit traject samen met SABCA, Thales, Esterline, DronePort en Newtec kunnen aangaan.”

GA-ASI en SABCA ondertekenden een memorandum van overeenstemming (MOU), waarin de samenwerking voor de productieactiviteiten en onderhouds- en reparatiehandelingen (Maintenance Repair Operations, MRO) beschreven staan, waaronder de eerste interne inwerkingstelling van en ondersteuning voor SkyGuardian. In het MOU is eveneens de productie van de SATCOM-radome met bliksembescherming voor alle MQ-9B SkyGuardian- en SeaGuardianTM-systemen bij SABCA Limburg opgenomen. De partijen hebben de intentie om de eerste in Europa gevestigde MRO-faciliteit voor MQ-9B-actuatoren te ontwikkelen, bij SABCA in Brussel.

“Met SABCA’s focus op MRO en verbetering van platformen en apparatuur is ons bedrijf voor dit traject als een sterke industriële partner voor GA-ASI gepositioneerd,” zei Thibauld Jongen, CEO van SABCA. “We kijken uit naar het overbrengen van onze bewezen expertise in het integreren, testen, afstemmen en certificeren van bemande luchtvaartsystemen om het succes van het nieuwe RPA-programma in België te garanderen.”

GA-ASI en Thales Belgium S.A. hebben een MOU ondertekend om samen te werken aan oplossingen voor verwerking, exploitatie en verspreiding (PED) van gegevens van RPA-surveillancesensoren, waaronder de integratie van MQ-9B in de Belgische militaire gegevensnetwerken. Thales Belgium heeft uitgebreide ervaring in het aanbieden van intelligentie, infrastructuur en PED-mogelijkheden aan Belgische strijdkrachten.

“RPA-technologie is cruciaal voor bescherming van de nationale veiligheidsbelangen van landen in de hele wereld,” zei Alain Quevrin, CEO van Thales Belgium S.A. “We kijken uit naar het delen van onze technische en binnenlandse kennis met GA-ASI, op weg naar ondersteuning van de huidige Medium Altitude, Long Endurance (MALE) RPA-vereisten in België.”

Binnen de Europese leveringsketen koopt het bedrijf beeldschermen voor het grondstation in bij Esterline in Vlaanderen. “Als vertrouwde en langdurige partner van GA-ASI kijkt Esterline uit naar het uitrusten van de SkyGuardian-grondstations en het ondersteunen van zowel GA-ASI als de Belgische luchtmacht,” zei Michel Potvin, president van Esterline Avionics Systems. “We zijn trots op onze inbreng in dit nieuwe RPA-programma en streven naar verdere ontwikkeling van een gezamenlijk traject met GA-ASI, waarbij we kunnen profiteren van de robuuste visualisatiekennis in onze faciliteit in Kortrijk.”

DronePort Incubator is de plek voor startups en onderzoeksteams die betrokken zijn bij de nieuwe markt voor onbemande luchtvaartuigen. De testfaciliteiten bieden een gecontroleerd luchtruim en de mogelijkheid om nieuwe UAV-toepassingen te testen en te tonen. DronePort zal de zoektocht naar basisfinancieringsmogelijkheden voor UAS-technologie in België faciliteren.

“DronePort ziet in deze samenwerking met GA-ASI en de andere partners enorme kans voor de talloze startups en scale-ups in België. De kennisoverdracht binnen deze samenwerking biedt vele nieuwe mogelijkheden en versterkt het ecosysteem rond DronePort,” zei Mark Vanlook, CEO van DronePort.

De totale economische waarde van Team SkyGuardian voor de Belgische industrie wordt geschat op meer dan € 100 miljoen gedurende de levensduur van het programma.

Hoogresolutie foto's van MQ-9B zijn beschikbaar voor gekwalificeerde media uit het overzicht in het GA-ASI mediacontact.

Over GA-ASI

GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems, Inc.), een tak van General Atomics, is een toonaangevende ontwikkelaar en producent van bewezen betrouwbare RPA (Remotely Piloted Aircraft) systemen, radarapparatuur, en elektro-optische en daaraan gerelateerde missiesystemen, waaronder de Predator® RPA serie en de Lynx® Multi-mode Radar. Met meer dan 5 miljoen vlieguren levert GA-ASI toestellen met een lang uithoudingsvermogen, geschikt voor multi-missies, met geïntegreerde sensor- en datalinksystemen die nodig zijn voor situatieanalyses en snelle interventies tijdens persistente vluchten. Het bedrijf produceert ook allerlei grondstations en software voor sensorcontrole/beeldanalyse, biedt pilotenopleidingen en ondersteuning, en ontwikkelt metamateriaal-antennes. Bezoek voor meer informatie www.ga-asi.com.

Reaper, Predator en Lynx zijn geregistreerde merknamen van General Atomics Aeronautical Systems, Inc.

GA-ASI Media Relations
Robert Walker
General Atomics Aeronautical Systems, Inc.
ASI-MediaRelations@ga-asi.com

GA-ASI Media Relations
Robert Walker
General Atomics Aeronautical Systems, Inc.
ASI-MediaRelations@ga-asi.com