Piraeus Bank stemt in met de verkoop van een NPE-portefeuille voor bedrijven ter hoogte van €1,95 miljard aan rechtsvorderingen of €1,45 miljard Bruto Boekwaarde

ATHENE, Griekenland--()--Piraeus Bank N.V. (“Piraeus” of de “Bank” of de “Groep”) kondigt aan dat zij een overeenkomst heeft gesloten met Bain Capital Credit LP (“Bain”) in verband met de verkoop van niet-renderende en opgezegde bedrijfskredieten, gewaarborgd door zekerheden in de vorm van onroerend goed, voor een totaal bedrag van €1,95 miljard aan rechtsvorderingen of een bruto boekwaarde op de balans van €1,45 miljard (respectievelijk de “Portefeuille” en de “Transactie”).

De Transactie is onderworpen aan de gebruikelijke voorwaarden, regulatoire en andere goedkeuringen door de respectieve autoriteiten in Griekenland, met inbegrip van de toestemming van het Grieks Financieel Stabiliteitsfonds.

De transactie zal naar verwachting circa 20 basispunten aan CET-1-kapitaal genereren per 31 maart 2018, terwijl de NPE-ratio van de Bank met meer dan 100 basispunten zal dalen. Na de voltooiing van de Transactie heeft Piraeus geen controle meer over de servicing van de Portefeuille en behoudt Piraeus geen van de daaraan verbonden risico’s en voordelen.

Piraeus Bank
George Papaioannou