Grote Studie Biedt Eerste Inzicht ooit in de Genetische oorzaken van Bedplassen

Het is waarschijnlijk erfelijk: kinderen van wie de ouders het bed nat maken zijn eerder bedplassen

Het eerste genoombrede verenigingsonderzoek (GWAS) in bedplassen identificeert specifieke genetische varianten die het risico op bedplassen vergroten.

Een verdere afbakening van de genetische component van bedplassen zou kunnen helpen bij het identificeren van kinderen die vatbaar zijn voor bedplassen en leiden tot een behandeling op maat.

SAINT-PREX, Zwitserland--()--Nieuw bewijsmateriaal uit de eerste genoombrede studie ter wereld (GWAS) identificeert genen en genetische varianten die verband houden met bedplassen en kan leiden tot een snellere identificatie van kinderen die aanleg hebben voor bedplassen en tot verbeterde eerdere behandelingsopties. Op Wereld Bedplas Dag 29 mei 2018 presenteert de International Children’s Continence Society (ICCS) en de European Society for Paediatric Urology (ESPU) de resultaten.

“We weten al meer dan een eeuw dat er sterke aanwijzingen zijn dat er een genetische achtergrond is voor bedplassen. Het risico op bedplassen is 5-7 keer hoger bij kinderen met een ouder die als kind aan bedplassen leed, en ongeveer 11 keer hoger als beide ouders bedplassers waren”, vertelde Dr. Søren Rittig, professor aan de Afdeling Kind en Jeugd, Neuro-urologisch Team, van het Universitair Ziekenhuis in Aarhus die samen met zijn collega, professor Jane Hvarregaard Christensen, Afdeling medische biologie, Universiteit Aarhus, verantwoordelijk waren voor deze nieuwe studie.

Voor meer informatie: www.worldbedwettingday.com.

Burson-Marsteller, on behalf of World Bedwetting Day Steering Committee
Jack Dixey, +44 (0)207 300 6221