Strategische rol van projectmanagement groeit naarmate organisaties disruptieve technologieën beheren

Uit onderzoek blijkt dat cloud, IoT en AI de grootste impact hebben en innovatieve organisaties een concurrentievoordeel bieden

PHILADELPHIA--()--Volgens een nieuw diepgaand rapport van het Project Management Institute (PMI) voelt 91 procent van de organisaties de impact van disruptieve technologieën. Diegenen die de impact momenteel niet ervaren, bereiden zich voor op disruptieve technologieën om hun bedrijf in de komende vijf jaar te veranderen. Van cloud en AI tot IoT en blockchain, digitale disruptie verandert de manier waarop werk wordt gedaan en biedt innovatieve organisaties een kans om een concurrentievoordeel te behalen.

Naarmate organisaties steeds meer te maken hebben met disruptie, zijn effectieve projectmanagementpraktijken waardevoller dan ooit. Toonaangevende organisaties maken de rol van projectprofessionals belangrijker om te profiteren van disruptie. Het 2018 Pulse of the Profession®, In-Depth Report: Next Practices: Maximizing the Benefits of Disruptive Technologies on Projects, op basis van een wereldwijd onderzoek uitgevoerd door het PMI, identificeerde twee belangrijke prestatieniveaus onder reagerende organisaties: innovators en achterblijvers.

• Innovatororganisaties presteren goed met een volwassen strategie voor digitale transformatie, zijn risicotolerant, hebben zich aangepast aan of zetten zich in voor verandering en beschouwen disruptieve technologieën als een hoge prioriteit voor de organisatie.
  • Achterblijvers daarentegen hebben een onvolwassen strategie voor digitale transformatie (of helemaal geen), zijn risicomijdend en beschouwen disruptieve technologieën als een lage prioriteit voor de organisatie.

“Van Uber tot Airbnb, disruptie is onderdeel van de norm geworden in het bedrijfsleven en we weten dat succesvolle organisaties die organisaties zijn die zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe kansen en uitdagingen,” aldus Mark A. Langley, President en Chief Executive Officer, Project Management Institute. “Aangezien disruptieve technologie van invloed is op het werk dat we doen, worden projectmanagers waardevoller dan ooit als voorstanders en katalysatoren van verandering met het vermogen om een aanzienlijke impact op de bedrijfsresultaten te hebben.”

Disruptieve technologieën beïnvloeden het succes van projectbeheer

Disruptieve technologieën verdringen gevestigde technologieën en schudden de wereldmarkt op. Deze technologieën omvatten hulpmiddelen of -bronnen die bij de productie worden gebruikt, zoals 3D-printen, of het eindproduct of de dienst zelf, zoals een zelfrijdend voertuig. Volgens de enquête geeft 83 procent van de innovators aan dat de invoering van disruptieve technologieën aanzienlijke resultaten heeft opgeleverd bij het behalen of overtreffen van zakelijke doelstellingen.

Op een lijst met dertien disruptieve technologieën zijn cloud-oplossingen, Internet of Things (IoT) en kunstmatige intelligentie bovenaan komen te staan als de meest impactvolle technologieën voor het behalen van een concurrentievoordeel, door te leveren volgens de strategie.

• Cloud-oplossingen: 84 procent van de innovators zegt dat de cloud hun organisatie een concurrentievoordeel bezorgt, vergeleken met 57 procent van de achterblijvers. Voor projectbeheer biedt de cloud een geheel nieuw niveau van samenwerking en informatietoegang en maakt het planningen vrij zodat professionals expertise kunnen uitlenen aan projecten en klantaangelegenheden.
  • Internet of Things (IoT): 62 procent van de innovators zegt dat IoT hun organisatie een concurrentievoordeel bezorgt, vergeleken met 26 procent van de achterblijvers. IoT biedt projectmanagers constante connectiviteit en verhoogde gegevensefficiëntie, wat een meer accurate datagedreven besluitvorming mogelijk maakt.
  • Kunstmatige intelligentie (AI): 60 procent van de innovators zegt dat AI hun organisatie een concurrentievoordeel bezorgt, vergeleken met 22 procent van de achterblijvers. AI maakt een snellere en betrouwbaardere besluitvorming mogelijk op basis van grote hoeveelheden opgeslagen informatie, kan menselijke fouten en vooroordelen helpen verminderen en stimuleert de projectbeheerefficiëntie om projectprofessionals te helpen meer tijd te besteden aan het behalen van de doelstellingen van de organisatie.

De andere disruptieve technologieën die door respondenten van de enquête als iimpactvol worden beschouwd, omvatten 5G mobiel internet, spraakgestuurde software, modelbouw voor gebouwinformatie (BIM), geavanceerde robotica, 3D-printen, blockchain, autonome (zelfrijdende) voertuigen, grootschalige energieopslag, gensequentiebepaling en genomica.

Innovators bieden een stappenplan voor het omarmen van disruptieve technologieën

Organisaties moeten de impact van disruptieve technologieën begrijpen en beheren en vertrouwen op beproefde projectbeheerpraktijken om te overleven en te gedijen in deze tijden van verandering. Degenen die investeren in projectbeheer ervaren betere projectresultaten. Sterker nog, voor innovators die projectexcellentie omarmen, voldoet 71 procent aan de oorspronkelijke doelstellingen of zakelijke intenties van hun projecten, vergeleken met slechts 60% van de achterblijvers.

Deze organisaties bieden een stappenplan voor anderen om succesvol te zijn als ze disruptieve technologieën toepassen. Innovators richten zich op het gebruik van disruptieve technologieën in hun voordeel door de wendbaarheid en samenwerking te bevorderen, en zijn van mening dat de projectprofessional de voorstander en aanjager voor aanname moet zijn. Volgens de enquête gebruiken innovators disruptieve technologieën om de rol van projectbeheer bij hun organisatie te versterken:

• Stimulering van grotere efficiëntie en automatisering (75% ten opzichte van 53% van de achterblijvers)
  • Verhoging van de productiviteit (69% ten opzichte van 59% van de achterblijvers)
  • Bevordering van de ontwikkeling van betere producten en diensten (61% ten opzichte van 45% van de achterblijvers)
  • Automatisering van alledaagse taken om tijd vrij te maken voor werk op hoger niveau (59% ten opzichte van 47% van de achterblijvers)
  • Ontwikkeling van strategischere rollen en leiderschapsvaardigheden (57% ten opzichte van 35% van de achterblijvers)
  • Opbouwing van sterkere verbindingen tussen teamleden (44% ten opzichte van 34% van de achterblijvers)

Beheer in tijden van disruptie

De rol van de projectmanager is uitgebreid tot strategische adviseur, innovator, communicator, grote denker en veelzijdige manager. Projectmanagers worden nog meer gewaardeerd omdat disruptieve technologie hen bevrijdt van alledaagse routines, waardoor ze meer gelegenheid krijgen om te innoveren.

Organisaties kijken naar hun projectmanagers om te helpen voordeel te halen uit disruptie - niet alleen erop te reageren - waardoor effectieve projectmanagementpraktijken waardevoller dan ooit worden. Innovatororganisaties geven prioriteit aan drie cruciale rollen voor de projectmanager die werkt met disruptieve technologieën:

• Pleitbezorger voor de technologie (56% ten opzichte van 41% van de achterblijvers)
  • Supervisor voor correctie van de koers (42% ten opzichte van 31% van de achterblijvers)
  • Autoriteit op het gebied van disruptieve technologie (32% ten opzichte van 21% van de achterblijvers)

Degenen die technologie gebruiken om hun manier van werken en de manier waarop ze projecten beheren te veranderen, werken op nieuwe manieren. Deze 'next practices' combineren benaderingen en technologieën, zoals DevOps, mens-/gebruikergericht ontwerp, cloud computing, IoT en AI die organisaties helpen om digitale disruptie te beheren en te laten gedijen.

De toekomst van werk veranderen

Naarmate het beroep van projectbeheer blijft veranderen, ondergaat het PMI momenteel, net als veel andere organisaties, een eigen transformatie om ervoor te zorgen dat het voldoet aan de evoluerende behoeften van projectprofessionals. Aangezien het PMI volgend jaar zijn 50-jarig jubileum markeert, zullen de transformatie-inspanningen ervoor zorgen dat de vereniging de trends op de markt voorblijft en haar klanten en de volledige projectbeheergemeenschap nog beter van dienst is.

Murat Bicak, Senior Vice President, Strategy voor het Project Management Institute (PMI), die zich bezighoudt met digitale disruptie, zal zich op de European Business Summit aansluiten bij vertegenwoordigers van de Europese Commissie, Google en Tata Consultancy Services om het traject te bespreken voor de verbetering van de vaardigheden van de Europese beroepsbevolking, zodat deze zich kan aanpassen aan de opkomst van kunstmatige intelligentie en machine learning. De sessie Artificial Intelligence: How will it change the future of work? vindt plaats op 24 mei van 9:00 -10:45 uur.

Over het PMI Pulse of the Profession® Survey

Het 2018 Pulse of the Profession®, In-Depth Report: Next Practices: Maximizing the Benefits of Disruptive Technologies on Projects werd online uitgevoerd in februari-maart 2018. Het rapport belicht feedback en inzichten van 1.730 projectbeheerprofessionals afkomstig uit verschillende sectoren, waaronder informatietechnologie, financiële dienstverlening, productie, overheid, energie, gezondheidszorg, bouw en telecom over de hele wereld. Er werden ook diepte-interviews afgenomen met zeven PMO-directeuren en zeven C-Suite Executives

Het volledige Pulse of the Profession® In-depth Report is te bekijken op www.pmi.org/pulse.

Project Management Institute
Karen Flanagan, +1 610-356-4600 x1092