Omzet groeit, maar Jotun is minder winstgevend

SANDEFJORD, Noorwegen--()--Jotun had in 2017 een omzet van 16.401 miljoen Noorse kroon, een stijging van vier procent ten opzichte van 2016. In dezelfde periode bedroeg de operationele winst 1.354 miljoen Noorse kroon, een daling van 23 procent. De flinke prijsstijging voor ruwe grondstoffen is de belangrijkste oorzaak voor de gedaalde winsten.

De beperkte vraag naar nieuw te bouwen vaartuigen en offshore-installaties zwakte de verkoop van mariene en beschermende coatings van Jotun af, maar deze verliezen werden gedeeltelijk gecompenseerd door groei in de markt voor onderhoudsdiensten. De inkomsten van Jotun Powder Coatings ondervonden ook hinder van economische teruggang in enkele belangrijke markten. Tegelijkertijd kende het segment voor decoratieve verf een solide groei.

Jotun
Morten Fon