Tokio in de top 3 van de GPCI 2016 stedenranglijst;
Londen en New York blijven respectievelijk op plaats een en twee, Parijs zakt naar de vierde plaats

Het rapport van de Memorial Foundation onthult 's werelds meest aantrekkelijke steden

Overall ranking of all 42 cities and function-specific ranking of top 10 cities (Graphic: Business Wire)

TOKIO--()--Het Institute for Urban Strategies van de Memorial Foundation, een onderzoeksinstelling opgericht door Mori Building, heeft vandaag zijn Global Power City Index (GPCI) van 2016 bekendgemaakt. Het rapport werd voor het eerst gepubliceerd in 2008; het evalueert en rangschikt 42 grote steden op hun “magnetisme”, oftewel hoe aantrekkelijk ze zijn voor creatieve individuen en bedrijven van over de hele wereld.

Het rapport onthulde dat Tokio voor het eerst een top-3 positie had, terwijl het de afgelopen 8 jaar op de vierde plek stond; positieve evaluaties in de categorieën culturele integratie, leefbaarheid en toegankelijkheid hebben geholpen zijn scores te verbeteren. Londen heeft voor het vijfde jaar de toppositie behouden, ondanks een lichte daling van zijn totale score. De beoordeling van New York is niet significant veranderd, en de stad behoudt zijn tweede plek, eveneens voor het vijfde jaar op rij. Parijs viel uit de top drie naar de vierde plek, vooral als gevolg van een waargenomen daling in het niveau van culturele interactie en onderzoek en ontwikkeling; de terreuraanslagen van afgelopen november hebben waarschijnlijk invloed gehad op deze beoordeling.

Belangrijke punten

• Tokio is Parijs voorbijgestreefd en staat nu op de derde plek. De stijging was het gevolg van een aantal factoren, waaronder een daling van de Japanse bedrijfsbelasting, een toename van het aantal buitenlandse bezoekers aan de stad en een toename van het aantal directe vluchtverbindingen naar buitenlandse bestemmingen. De verzwakking van de Japanse valuta had een negatieve invloed op het bnp van Tokio in VS-dollars, maar het blijft het hoogste van alle 42 steden in de index. Scores in de categorie leefbaarheid zijn verbeterd, gestimuleerd door lagere huizenprijzen en lagere woonlasten (beide uitgedrukt in VS-dollars).
  • De scores voor bnp, bnp-groei en algemene economische prestatie van Londen daalde, en de totale score van de stad nam enigszins af. Toch bleef de stad sterk op het gebied van culturele interactie, vanwege een toename van het aantal buitenlandse bezoekers en studenten, en de hoofdstad van het VK heeft daardoor overtuigend de eerste plaats behouden. (Opmerking: dit onderzoek is gebaseerd op gegevens verzameld vóór de beslissing over Brexit in juni 2016.)
  • In Noord-Amerika heeft New York geen significante wijzigingen van zijn score ondervonden, en blijft wereldwijd op de tweede plek; het behield de goede beoordelingen in de categorieën economie, onderzoek en ontwikkeling en culturele interactie. Los Angeles steeg van de 14e plek naar de 13e. De stad behield zijn goede beoordeling in de categorieën onderzoek en ontwikkeling en culturele interactie. San Francisco, Chicago, Boston en Washington D.C. stonden respectievelijk op de 24e, 25e, 27e en 29e plek.
  • In Europa daalde de beoordeling van culturele interactie in Parijs als gevolg van een dalend aantal buitenlandse bezoekers en een daling van het aantal internationale studenten en expats. Na de terreuraanslagen van afgelopen november was men bezorgd over veiligheid en daalde het aantal bezoekers, hetgeen er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat Parijs van de derde naar de vierde plek is gezakt. In de algemene ranglijst is Berlijn door Amsterdam van de 8e naar de 9e plek verdrongen, terwijl Wenen en Frankfurt respectievelijk hun 10e en 11e plek behielden.
  • In het Azië-Pacifisch gebied behield Singapore zijn wereldwijde vijfde plek ondanks een daling van zijn totale score; er waren tekenen van een stagnerende economie, zoals langzame bnp-groei en een afname van totale werkgelegenheid. Shanghai is geklommen van de 17e naar de 12e plek in de algemene ranglijst en verbeterde zijn scores in alle categorieën. Sydney zakte twee plaatsen naar de 14e positie. Seoul en Hong Kong behielden hun zesde en zevende positie, terwijl Beijing een plek is gestegen naar de 17e. Kuala Lumpur, Taipei en Bangkok stonden respectievelijk op de 32e, 33e en 34e plaats.

Zie voor meer informatie http://www.mori-m-foundation.or.jp/english/ius2/gpci2/index.shtml

“Het positieve resultaat van Tokio is te danken aan de gevolgen van verschillende hervormingen die deel uitmaken van het National Strategic Economic Zone-beleid, evenals de invloed van verschillende micro-economische factoren en Abenomics”, stelde Heizo Takenaka, voorzitter van het Institute for Urban Strategies van de Mori Memorial Foundation. “Meer deregulering is noodzakelijk voor het behoud van Tokio's derde positie, en om Tokio te helpen nog hoger te komen in de aanloop van de Olympische en Paralympische Spelen in 2020 in Tokio.”

Dr. Hiroo Ichikawa, uitvoerend directeur van de Mori Memorial Foundation, zei: “Londen behield zijn eerste plaats, maar het is niet duidelijk hoe het besluit om de EU te verlaten de positie van de stad in de toekomst zal beïnvloeden.”

Zie voor andere commentaren: http://www.mori-m-foundation.or.jp/english/ius2/gpci2/index.shtml#comments2
(Omvat commentaren van gouverneur van Tokio Yuriko Koike, burgemeester van Londen Sadiq Khan, burgemeester van Seoel Park Won-Soon en burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan.)

Het Institute for Urban Strategies van de Memorial Foundation heeft zijn GPCI-rapport sinds 2008 jaarlijks gepubliceerd. De GPCI-index gebruikt 70 criteria, verspreid over de zes functies Economie, Onderzoek en Ontwikkeling, Culturele Interactie, Leefbaarheid, Milieu en Toegankelijkheid, waarmee de sterke en zwakke punten van wereldsteden in een toenemend concurrerende omgeving in beeld worden gebracht. Voor meer informatie kunt u terecht op www.mori-m-foundation.or.jp/english/aboutus2/index.shtml#about_strategies

Informatie voor de media
Weber Shandwick