Finse grensstad Joensuu roept Europa op tot daad van eenheid

JOENSUU, Finland--()--Joensuu, gelegen aan de grens met Rusland, maakt zich in toenemende mate zorgen om Europa. De stad roept stadhuizen in het hele continent op de Europese vlag uit te hangen op de laatste donderdag van juli.

“Het is hoog tijd voor het hijsen van de vlag en een pleidooi voor Europa, dat ons allen toebehoort en van te grote waarde is om in scherven kapot te laten vallen. Dit is wellicht een klein gebaar, maar het betekent des te meer voor ons, in deze verre uithoek van Europa”, zei Kari Karjalainen, burgemeester van Joensuu.

Het initiatief van Joensuu, hoofdstad van de Finse provincie Noord-Karelië, is spontaan; tussen het initiële idee en de lancering zit slechts een week.

“In dit grensland, tussen bossen en meren, weten dat we zelf de eerste stap moeten zetten om iets te bereiken”, verklaarde Karjalainen.

Markku Markkula, voorzitter van het Europees Comité van de Regio’s, de EU-instelling die de belangen van Europese steden en regio’s behartigt, is een groot voorstander van het idee. “In tijden als deze biedt een bottom-upinitiatief voor solidariteit tussen Europese steden veel hoop op een betere toekomst, door een echt Europa van en voor haar burgers te steunen.”

Mayor of Joensuu
Mr. Kari Karjalainen