Accuride verwerft meerderheidsbelang in Gianetti Ruote S.r.l.

• Stimulans voor strategie van Accuride om wereldwijd wielen te leveren
  • Gianetti produceert stalen wielen voor toonaangevende OEM's van bedrijfsvoertuigen van Europa

Logo Gianetti Ruote An Accuride Company

EVANSVILLE, Ind., VS, en TURIJN, Italië--()--Accuride Corporation (NYSE: ACW) - een toonaangevende leverancier van onderdelen aan de wereldwijde commerciële voertuigindustrie - en CLN Group, een vooraanstaande leverancier van stalen en door metaal gevormde componenten en assemblages voor de wereldwijde auto-industrie, hebben vandaag aangekondigd dat Accuride een meerderheidsbelang heeft verworven in de fabrikant van stalen wielen, Gianetti Ruote S.r.l., via de MW Italia-wielendivisie van CLN S.p.A. CLN, door middel van MW Italia, zal een minderheidsbelang in het bedrijf behouden. De samenwerking - die Accuride voorziet van onmiddellijke langlopende leveringscontracten met belangrijke wereldwijde OEM-klanten in Europa - is op deze wijze een stimulans voor de strategie van Accuride om een leidende wielenleverancier te worden voor de wereldwijde commerciële voertuigindustrie. Het bedrijf zal haar hoofdkantoor en belangrijkste productie- en engineering-faciliteit behouden in Ceriano Laghetto in de buurt van Milaan, Italië. Accuride heeft ermee ingestemd om in de komende 36 maanden € 19,75 miljoen te investeren om de productie-activiteiten van Gianetti te verbeteren in ruil voor haar meerderheid vermogenspositie. Voor de periode van negen maanden eindigend op 30 september 2015 heeft Gianetti een netto-omzet en aangepaste EBITDA gegenereerd van $ 28,7 miljoen en $ (2,2) miljoen, respectievelijk.

“Het verwerven van een meerderheidsbelang in Gianetti Ruote vestigt Accuride als een 'tier-one' wielenleverancier voor de toonaangevende OEM's van commerciële voertuigen van Europa,” aldus de President en CEO van Accuride, Rick Dauch. “Dankzij de samenwerking kunnen we de relaties met onze wereldwijde OEM-klanten versterken door te voorzien in hun behoeften in Europa, nauwere banden opbouwen met belangrijke regionale OEM's en de activiteiten van Gianetti uitbreiden. We zullen het concurrentievermogen en de winstgevendheid van het bedrijf verbeteren door selecte strategische investeringen te combineren met onze rigoreuze kwaliteits- en efficiënte productiesystemen. Zo dragen we ertoe bij dat de faciliteit voor het produceren van wielen van Gianetti een kwaliteits- en operationele uitmuntendheidsniveau van wereldklasse zal bereiken.”

“Ik geloof dat onze overeenkomst met Accuride een buitengewone kans voor Gianetti zal blijken te zijn om niet alleen een Europese speler te zijn, maar ook een internationale,” sprak Gabriele Perris Magnetto, CEO van CLN S.p.A. “De sterke deskundigheid van Gianetti op het gebied van productontwerp zal wereldwijd worden geëxporteerd, waardoor haar productleiderschap in de nieuwe onderneming versterkt zal worden.”

Internationale strategie van Accuride Wheels

Gianetti Ruote wordt onderdeel van Accuride's uitgebreide wereldwijde business unit Wheels, onder de voortdurende leiding van Scott Hazlett, Senior Vice President, Operations. Gianetti Ruote voorziet Accuride van onmiddellijke technologische en productiemiddelen, evenals geografisch bereik in de Europese markt en daarbuiten.

“Accuride zal de trotse traditie van Gianetti van het leveren van best-in-class stalen wielproducten voortzetten door haar deskundige technische middelen en productie-activa te versterken,” verklaarde Scott Hazlett van Accuride. “Als partners zullen Accuride en CLN gebruik maken van de geavanceerde wieltechnologieën van Gianetti om te voldoen aan de huidige en toekomstige eisen van de voertuigprogramma's van onze klanten.”

Over Gianetti Ruote S.r.l.

Gianetti Ruote S.r.l. is een van Europa's meest gereputeerde, toonaangevende producenten van commerciële stalen wielen. Het bedrijf werd opgericht in 1880 als een producent van wielen voor landbouwmachines. In de jaren 1920 begon het wielen te maken voor auto's en bedrijfswagens, in aanvulling op het agrarische aanbod. Het bedrijf startte een globaliseringsstrategie in de jaren 1930 door het verkrijgen van de licentie om stalen vrachtwagenvelgen te produceren van Firestone Steel Products, en om gietstalen spaakwielen te maken van Dayton Steel Foundry, beide uit de Verenigde Staten. Momenteel levert Gianetti stalen wielen aan Europa's toonaangevende fabrikanten van apparatuur voor commerciële voertuigen, waaronder vrachtwagens, bussen en aanhangwagens. Het productie en engineering-centrum is gelegen in Ceriano Laghetto (in de buurt van Milaan), Italië.

Over Accuride Corporation

Met hoofdkantoor in Evansville, Ind., VS, is Accuride Corporation een toonaangevende leverancier van onderdelen aan de wereldwijde commerciële voertuigindustrie. De producten van het bedrijf zijn onder andere wielen voor commerciële voertuigen en motorfietsen; wielkopcomponenten en -assemblages; en speciale gietijzeren componenten voor een reeks van toepassingen voor de landbouw, bouw en mijnbouw, en olie- en gasapparatuur. De producten van het bedrijf worden verkocht onder de merknamen Accuride®, Accuride Wheel End SolutionsTM, Gunite®, Gianetti RuoteTM en BrillionTM. De gewone aandelen van Accuride worden verhandeld op de New York Stock Exchange onder het tickersymbool ACW. Voor meer informatie, bezoek de website van het bedrijf op http://www.accuridecorp.com.

Accuride Corporation
CONTACTPERSOON VOOR MEDIARELATIES: