St. Jude Medical krijgt Europees keurmerk voor 27mm en 29mm Portico aortaklepvervanging

ST. PAUL, Minnesota--()--St. Jude Medical, Inc. (NYSE:STJ), internationaal producent van medische apparatuur, heeft een Europees keurmerk gekregen voor hun 27mm en 29mm Portico™ Transcatheter Aortic Valve Replacement System (TAVR). De goedkeuring volgt op al eerdere keurmerken van de 23mm en 25mm-versies, waardoor St. Jude Medical artsen een uitgebreid pakket aan maten voor aortaklepvervanging kan bieden. De maten variëren tussen de 19 en 27 millimeter.

Aortastenose is een van de meest voorkomende vormen van cardiovasculaire ziekten in de wereld en ontwikkelt zich als de aortaklep verkalkt waardoor de klep verkleint en voorkomt dat het volledig opent. Na verloop van tijd verstoort aortastenose de bloedstroom naar het hart waardoor het hart harder moet pompen en verzwakt. TAVR biedt artsen aanvullende behandeling voor patiënten met ernstige aortastenose die worden beschouwd als een hoog risico op een open hartoperatie.

St. Jude Medical, Inc.
J.C. Weigelt, 651-756-4347