Achilles: Olie- en gasbedrijven gemakzuchtig met financiële risico’s leveranciers

HOUSTON--()--Grote olie- en gasbedrijven over de hele wereld treffen te weinig maatregelen om zichzelf te beschermen tegen de financiële problemen van hun leveranciers in een tijd vol onbezonnen kostenbesparingen. Dat toont een onlangs uitgevoerde enquête aan.

Een kwart van de ondervraagde gasbedrijven verklaarde vorig jaar te maken hebben gehad met een verstoring in zijn distributieketen, ten gevolge van financiële problemen bij leveranciers.

Toch gaf 25 procent van de grote firma’s toe geen financiële informatie over zijn hoofdaannemers in te winnen vóór het gunnen van een tender of contract. 41 procent van de ondervraagde bedrijven verzamelt geen financiële gegevens over lager in de distributieketen gelegen leveranciers.

Bovendien heeft bijna een derde (30 procent) van de firma’s vooraf geen informatie over het anti-omkopingsbeleid of anticorruptiebeleid van zijn hoofdleveranciers. Een op de vijf bedrijven heeft geen beleid met betrekking tot gezondheid en veiligheid voor leveranciers van een kleinere orde dan de hoofdleveranciers.

Achilles
Susie Carter