IPE Institute for Policy Evaluation presenteert onderzoek naar plain packaging

SAARBRÜCKEN, Duitsland--()--Maandag hebben twee onderzoekers van het IPE Institute for Policy Evaluation hun onderzoek The (Possible) Effect of Plain Packaging on Smoking Prevalence in Australia: A Trend Analysis gepresenteerd. Zijn voerden dit onderzoek uit in opdracht van sigarettenfabrikant Phillip Morris International. De twee wetenschappers zijn werkzaam aan de Universiteit van Saarland en de Universiteit van Zürich.

De onderzoekers voerden een statistische trendanalyse uit van het rookgedrag tussen 2001 en 2013 onder Australiërs ouder dan 14 jaar. Hiermee wilden de wetenschappers vaststellen of het zogenaamde plain packaging, het weglaten van merk-specifieke logo's op sigarettenverpakkingen, effect heeft op het rookgedrag in de boven beschreven periode. Ze vonden geen bewijs voor het effect van plain packaging op rookgedrag toen ze standaard techniek voor statistische analyse toepasten, waarbij ze een significatieniveau van 5 procent hanteerden.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

Prof. Dr. Ashok Kaul
Saarbrücken