center3, eigendom van stc group en Alcatel Submarine Networks gaat Saoedi-Arabië met Europa te verbinden door de EMC West onderzeese en terrestrische datakabels te bouwen

• Het project voor onderzeese en terrestrische datakabels van EMC West zal Saoedi-Arabië, Griekenland en Cyprus verenigen om de wereldwijde digitale connectiviteitsinfrastructuur uit te breiden.
  • Het project zal ervoor zorgen dat Saoedi-Arabië een regionale digitale hub wordt die Azië, Europa en Afrika verbindt.

Riyad, Saoedi-Arabië--()--center3, eigendom van stc group, heeft namens de consortiumpartners van EMC Subsea Cable Company Ltd (EMC Company) en Alcatel Submarine Networks (ASN), de leider in de productie en installatie van optische onderzeese systemen, de ondertekening aangekondigd van het leverancierscontract voor de bouw van twee onderzeese en terrestrische datakabels (EMC West) die Saoedi-Arabië met Europa zullen verbinden. De tweede fase van het EMC-systeem (EMC Global) dat Saoedi-Arabië met Azië zal verbinden, wordt binnenkort afgerond en aangekondigd.

Het EMC-project stelt Saoedi-Arabië, Griekenland en Cyprus in staat om hun geografische positie te benutten. Het levert een broodnodige nieuwe datacorridor en positioneert de drie landen in het epicentrum van een digitale connectiviteitsinfrastructuur, die een hoeksteen van het digitale transformatie-tijdperk zal worden.

De EMC-kabel is vanaf het begin ontworpen om Vision 2030 en Griekenland 2.0 van Saoedi-Arabië te realiseren door de KSA om te vormen tot een' digitale hub 'die Azië verbindt met Europa en Afrika en Griekenland en Cyprus positioneert als' East Data Gateway 'van de Europese Unie.

ASN zal beginnen met de bouw van EMC West, dat Haql (Saoedi-Arabië) verbindt met Genua (Italië) en Marseille (Frankrijk), via Cyprus en Griekenland. De twee kabels – bestaande uit meerdere vezelparen - zullen branches hebben in Cyprus, Kreta en Athene. Het EMC-systeem zal naar verwachting in het eerste kwartaal 2026 (RFS-datum) in bedrijf gaan.

De partners van het EMC-consortium betuigden hun dank en waardering aan alle belanghebbenden. Ze feliciteerden hun teams en de betrokken ministeries voor het faciliteren van de implementatie van dit baanbrekende en spraakmakende project.

Ga voor meer informatie over de datacenters van center3 naar de website van het bedrijf op www.center3.com of neem contact op met het verkoopteam op sales@center3.com.

Over center3

center3 is een toonaangevende geïntegreerde datacenter- en dataprovider in de MENA-regio en bedient hyperscalers, contentproviders, cloudproviders en wereldwijde internationale vervoerders en ondernemingen. Het bedrijf biedt ongeëvenaarde services en schaalbaarheid via zijn geïntegreerde platforms en strategische internationale connectiviteitsoplossingen, waardoor zijn klanten hun regionale klanten beter kunnen bedienen.

*Bron: AETOSWire

Weber Shandwick