Ny rapport från Arthur D. Little belyser möjligheter med 5G för telekomoperatörer

Nya affärsmodeller växer fram när företag och telekomoperatörer förbereder sig för nästa generations mobila nätverk

STOCKHOLM--()--I sin senaste rapport “5G Deployment Models Are Crystallizing”, beskriver Arthur D. Little (ADL) telekomoperatörernas nya möjligheter att främja de affärsekosystem som möjliggörs av nästa generations mobila nätverk. Med de kraftiga ökningar i hastighet och bandbredd som 5G utlovar har tekniken potential att leverera en rad nya upplevelser för konsumenter, till exempel inom områden så som självkörande fordon, augmented reality och virtual reality. ADL har även kunnat konstatera att ett flertal industrier redan organiserar sig i ekosystem för att kollektivt dra nytta av 5G-uppkoppling och den tillhörande infrastrukturen, exempelvis i utrullningen av smarta städer och vid investeringar inom smart tillverkningsindustri (Industri 4.0).

Medan 5G-standarden ännu inte fastställts belyser rapporten hur operatörer redan nu gör stora satsningar på det förväntade mobila landskapet. ADL har baserat på operatörers kommunicerade 5G satsningar identifierat fem modeller för hur 5G rullas ut:

1) För att tillhandahålla bredband till bostäder och verka som ett effektivt komplement till existerande fiber- och kabelnätverk

2) För att leverera nästa generations mobila upplevelse, vilket möjliggör nya tillämpningar och användningsområden som drivs av virtual reality, tactile internet etc.

3) För att leverera uppkoppling och lösningar med hög tillgänglighet och korta svarstider till företag, vilket förbättrar både effektivitet och produktivitet

4) För att utveckla digitala ekosystem inom industrier, med maskin-till-maskin uppkoppling som möjliggör nya tjänsteekosystem med flera partners, leverantörer och slutanvändare

5) För att leverera nästa generations infrastruktur som en tjänst i städer, regioner eller hela länder

Martin Glaumann, partner och ansvarig för Arthur D. Littles affärsområde Telecommunication, Information Technology, Media and Electronics (TIME) i Norden säger: “Telekomoperatörer har en viktig roll att spela genom att föra samman företag och industrivertikaler samt att leverera inte bara uppkoppling men också helhetslösningar. Rapporten är skriven för att ge användbara och relevanta insikter för operatörer då de utvecklar sina framtida 5G planer och väljer var de gör sina initiala investeringar.”

Rapporten kan laddas ned från: www.adl.com/5Gdeployment

För Arthur D. Little
Cate Bonthuys
Tel: +44 7746546773
cate@catalystcomms.co.uk

Release Summary

New business models are emerging as enterprises and solution providers get ready for the next generation of mobile networks says Arthur D. Little.

För Arthur D. Little
Cate Bonthuys