Eerste World Kidney Cancer Q&A Day vestigt aandacht op groeiend wereldwijd probleem

AMSTERDAM--()--Nierkanker is een stille ziekte in opkomst. Het wereldwijde aantal gevallen van nierkanker is in 2020 met 22 procent gegroeid, luidt de voorspelling. De verklaringen hiervoor zijn onvolledig, maar risicofactoren als ouderdom, obesitas, hoge bloeddruk en roken spelen mee.

Het gebrek aan verklarende antwoorden was voor de International Kidney Cancer Coalition (IKCC) en nierkankerorganisaties uit verschillende delen van de wereld aanleiding voor de eerste World Kidney Cancer Q&A Day. Op 22 juni formuleren patiënten, zorgverleners en lokale organisaties vragen waarop ze een antwoord proberen te vinden:

• Wat verklaart de wereldwijde verschillen in het aantal nierkankergevallen? De ziekte komt vaak voor in Noord- en Oost-Europa, Noord-Amerika en Australië. Van de landen heeft Tsjechië naar schatting het hoogste cijfer.
  • Hoe kunnen we de groeiende kloof tussen sterftecijfers in opkomende en ontwikkelde economieën benaderen?
  • Hoe kunnen we nierkanker voorkomen of in een vroeger stadium vinden, zodat patiënten nog kunnen genezen?

Reverb Consulting Group
Jilda Lazer, 1-647-290-7573