Suomalaissijoittajilta lähes neljä miljoonaa euroa molekyylidiagnostiikan kasvuyhtiölle

ESPOO, Suomi--()--Kansalaisrahoitus Oy järjesti 3,99 miljoonan euron Mobidiag Oy:n osakeannin, joka merkittiin viime viikolla täysimääräisenä jo ennen rahoituskierroksen päättymistä. Kohdeyhtiötä lähti omistamaan yli 300 suomalaissijoittajaa. Osakeanti oli osa rahoitusjärjestelyä, johon kuuluu myös Euroopan Investointipankin Mobidiag Oy:lle myöntämä 15 miljoonan euron velkarahoitus.

Suomalais-ranskalainen Mobidiag Oy tuo tarkkaa ja nopeaa teknologiaa infektiotautien diagnostiikkaan. Nopeamman ja tarkemman diagnostiikan avulla pystytään paremmin hoitamaan potilaita sekä välttämään tarpeetonta antibioottien käyttöä. Yhtiön tuotteiden pääpaino on suolistoinfektioiden tunnistuksessa sekä ns. superbakteerien tunnistuksessa. Mobidiagin nykyiset tuotteet on suunnattu isoille sairaalalaboratorioille. Yhtiön kärkituote on loppuvuodesta lanseerattava laitteisto sekä kertakäyttöinen testikasetti, jolla pystytään tunnistamaan monta kohdebakteeria, -virusta tai -parasiittia samanaikaisesti, ja näin yksi testi pystyy kattamaan todennäköisimmät oireiden aiheuttajat. Järjestelmä on ainutlaatuinen, sillä se tuo DNA:n monistukseen pohjautuvan diagnostiikan tehon helppokäyttöisessä ja taloudellisesti järkevässä muodossa lähemmäksi potilaan hoitoa. Tämä pienentää terveydenhuollon kokonaiskustannuksia ja ohjaa paremmin potilaan hoitoa.

Mobidiag panostaa nyt vahvasti uusien myynti- ja markkinointikanavien laajentamiseen Euroopassa ja muualla maailmassa. ”Olimme erittäin tyytyväisiä Kansalaisrahoitus Oy:n nopeuteen ja ammattimaisuuteen osakeannin järjestäjänä. Tällainen rahoitusmuoto täydentää erinomaisesti perinteisiä rahoitusmuotoja”, toteaa Tuomas Tenkanen, Mobidiag Oy:n toimitusjohtaja. ”Olimme etuoikeutettuja, että saimme olla mukana järjestämässä rahoitusta erittäin lupaavalle kasvuyhtiölle, joka pyrkii samalla parantamaan terveydenhuollon laatua ja ihmisten terveyttä”, kertoo Kansalaisrahoitus Oy:n toimitusjohtaja Toni Lahti.

Nyt yhtiöön investoituja varoja tullaan käyttämään muun muassa massatuotannon mahdollistaviin tuotantolinjoihin, testien validointiin sekä myynti- ja markkinointiorganisaation luomiseen.

Mobidiag Oy

Vuonna 2000 perustettu Mobidiag kehittää innovatiivisia ratkaisuja edistämään infektiosairauksien diagnosointia ja on toiminut Euroopan kliinisen diagnostiikan markkinoilla vuodesta 2008. Mobidiag:n pääkonttori on Espoossa Suomessa ja tytäryhtiö Pariisissa Ranskassa. Mobidiag:n uusi Amplidiag® Easy -laite testeineen soveltuu sekä suurille että keskikoisille laboratorioille. Laite automatisoi työnkulun aina näytteenkäsittelystä vastaukseen saakka. Pian julkaistava Novodiag® -laite ja sen testit tarjoavat täysin automatisoidun ratkaisun ja soveltuvat parhaiten pienemmille näytemäärille ja laboratorioille.
Lisätietoja osoitteesta www.mobidiag.com

Kansalaisrahoitus Oy

Kansalaisrahoitus Oy on 2012 perustettu sijoituspalveluyritys, joka yhdistää kiinnostavia kohteita etsivän sijoittajan ja tehokasta pääomarahoitusratkaisua etsivän yrityksen. Se on järjestänyt yli 30 rahoituskierrosta, joiden kautta on kerätty kotimaisille kasvuyhtiöille jo n. 44 miljoonaa euroa. Kansalaisrahoitus Oy:n toimintaa valvova viranomainen on Finanssivalvonta.
Lisätietoja osoitteesta www.kansalaisrahoitus.fi

Lisätietoja: