Mobidiag Oy:lle myönnetty patentti antibiooteille resistenttien bakteerien tunnistamiseen

ESPOO, Suomi--()--Mobidiag Oy, suomalainen molekyylidiagnostiikan yritys, ilmoitti tänään saaneensa kaksi uutta patenttia, US Patent n°9593381 ja Japan Patent n°6054178. Patentit kattavat sekä menetelmän että testin antibiooteille resistenttien bakteerien tunnistukseen, tarkemmin sanottuna karbapenemaasigeenien aiheuttaman karbapenemaasiresistenssin seulontaan. Patentit täydentävät kesäkuussa 2016 saatua Australian patenttia numero 2010247321.

”Nämä uudet lisäykset Mobidiagin patenttisalkkuun ovat merkittävässä roolissa kansainvälisessä strategiassamme. Haluamme kehittää nopeita ja luotettavia testejä infektiosairauksien tunnistukseen. Antibiooottiresistenssi on ollut yksi painopiste, johon olemme keskittyneet Amplidiag® Carba+VRE testin ja muiden pian julkaistavien testiemme kanssa. Nämä patentit vahvistavat ehdottomasti sitoutumistamme taisteluun antibiottiresistenssiä, nykypäivän merkittävää maailmanlaajuista terveysongelmaa vastaan”, sanoo Tuomas Tenkanen, Mobidiag Oy:n toimitusjohtaja.

Antibioottiresistentti on yksi suurimmista uhkista maailman terveystilanteelle ja sen arvioidaan aiheuttavan 10 miljoonaa kuolemaa vuoteen 2050 mennessä1. Antibioottien liiallinen ja väärä käyttö on johtanut useille antibiooteille resistenttien, ns. superbakteerien kehittymiseen. Luotettavan ja nopean diagnostiikan avulla voidaan tunnistaa infektion aiheuttaja ja varmistaa potilaan asianmukainen ja turvallinen hoito käyttäen antibiootteja vain tarpeen mukaisesti. Sen avulla voidaan myös tunnistaa, eristää ja hoitaa mahdolliset superbakteerien kantajat ja ehkäistä näin taudin leviäminen sekä pienentää terveydenhuollon kustannuksia.

1 Jim O’Neill et al. (Toukokuu 2016). Tackling drug-resistant infections globally: Final report and Recommendations, The Review on Antimicrobial Resistance, p.11

Tietoa Amplidiag® CarbaR+VRE (CE-IVD) testistä

Amplidiag® CarbaR+VRE on molekyylitesti, jolla voi tunnistaa yhdeksän tärkeintä bakteereilla esiintyvää karbapenemaasiresistenttiyttä. Nämä resistenttiydet voivat aiheuttaa sen, että useat antibiootit ovat tehottomia, joka puolestaan voi johtaa vakaviin infektioihin, erityisesti terveydenhuoltoympäristössä. Tällä diagnostiikkatestillä tuloksen saa puhtaasta viljelynäytteestä muutamassa tunnissa, kun taas nykyisillä menetelmillä tuloksen saamiseen menee päiviä.

Tietoa Mobidiag Oy:stä

Vuonna 2000 perustettu Mobidiag kehittää innovatiivisia ratkaisuja edistämään infektiosairauksien diagnosointia ja on toiminut Euroopan kliinisen diagnostiikan markkinoilla vuodesta 2008. Mobidiag:n pääkonttori on Espoossa Suomessa ja tytäryhtiö Pariisissa Ranskassa.

Mobidiag:n uusi Amplidiag® Easy -laite testeineen soveltuu sekä suurille että keskikoisille laboratorioille. Laite automatisoi työnkulun aina näytteenkäsittelystä vastaukseen saakka. Pian julkaistava Novodiag® -laite ja sen testit tarjoavat täysin automatisoidun ratkaisun ja soveltuvat parhaiten pienemmille näytemäärille ja laboratorioille. Lisätietoa osoitteesta www.mobidiag.com.

Mobidiag
Tuomas Tenkanen, +358 505534980