Konsolidering och integration av upphovsrättsinnehavare är framtiden i den digitaliserande medieindustrin

Global rapport från Arthur D. Little förutspår att den nordiska mediemarknaden kommer växa med 2,4% årligen fram till 2020 och uppleva växande konkurrens från globala aktörer

STOCKHOLM--()--Arthur D. Little (ADL) publicerar idag sin rapport “Consolidate, Diversify, or Perish” där bolaget har analyserat den globala utvecklingen av finansiella flöden inom medieindustrin. Rapporten visar på en fortsatt transformation av industrin från det analoga till det digitala. Den globala industrin uppskattas växa med 4 procent under de kommande fem åren, framförallt drivet av ökade digitala reklamintäkter och ökad digital mediekonsumtion slutkonsumenter. I de nordiska länderna spås längre tillväxt än på global basis med 2,4 procent tillväxt till 2020, men även har drivs tillväxten primärt av online och applikationer.

Nordiska bolag har historiskt presterat sämre än sina europeiska och framförallt amerikanska konkurrenter, gällande tillväxt av både omsättning och vinst. Anledningar som lyfts fram är att amerikanska bolag har gjort mer omfattande investeringar inom TV/video och att flera europeiska bolag kommit längre inom sin digitala transformationsresa inom nyhetssegmentet – för vissa aktörer är transformationsgraden upp mot 50 procent. I de nordiska länderna varierar medieindustrins konverteringsgrad till digitalt mellan 21-30 procent av totala omsättningen. Nordiska bolag har därför en möjlighet att accelerera sin digitala transformation och skapa nya lönsamma affärsmodeller givet att de nordiska ländernas höga tillgänglighet till digital media genom högt internetanvändande och hög digital mognadsgrad.

Digitaliseringen av medieindustrin drivs bland annat av den ’hyper-uppkopplade’ konsumenten, som i allt större grad efterfrågar tillgång till medier och tjänster på olika plattformar snarare än att äga det faktiska innehållet. Genom ändrade beteenden och nya tekniska lösningar blir konsumenter även mer engagerade i flera delar av värdekedjan och har ändrat vårt sett att se på media. Exempel som lyfts fram är Youtube och Instagram där konsumenter kan välja att agera producent, redaktör eller aggregatör från en dag till en annan. Ökat engagemang och aktivitet genererar stora datamängder vilket är en potentiell guldgruva för mediebolagen. Genom dataanalys hoppas många mediebolag kunna skapa medieinnehåll och marknadsföring baserat på enskilda konsumenters beteenden och behov. ADL förutspår att denna trend inom en snar framtid även kommer påverka värdekedjan för analoga medier.

För många mediebolag innebär den digitala transformationen en stor utmaning. Nyckelfaktorer för att försvara och bygga nya lönsamma affärer är kontroll över premium-innehåll och diversifiering inom mediesegment nära kärnverksamheten. På senare år har priserna för premiuminnehåll, så som Premier League och Bundesliga, skjutit i höjden vilket sätter press på de traditionella aggregatörerna och distributörerna. Vinnarna på detta är upphovsrätts-innehavarna och medieskaparna som kan sätta höga prislappar på sitt innehåll och därigenom stärka sina positioner i värdekedjan. Detta har även gjort medieskaparna med premiuminnehåll till attraktiva kandidater för uppköp. Vidare har flera globala aktörer under flera års tid byggt starka positioner och stora användargrupper vilket ger stor konkurrensfördel. Exempel på sådana aktörer är amerikanska Netflix inom video och svenska Spotify inom musik.

Agron Lasku, ansvarig för medieindustrin inom Arthur D. Little Norden, konstaterar: “När den digitala marknaden expanderar skapas en möjlighet för traditionella mediebolag att omdefiniera sin roll i den mediala värdekedjan och bygga position som skapare, aggregatör eller distributör. De bolag som inte klarar av att konsolidera sin verksamhet tillräckligt snabbt kommer missa affärsmöjligheter samt potentiella konkurrensfördelar och kommer därmed få svårt att överleva i ett längre perspektiv.”

Rapporten i sin helhet hittar du här www.adl.com/mediaindustry

Arthur D. Little
Agron Lasku