Ny kampanj ”The Future Is Ours” vill se millenniegenerationen vid förhandlingsbordet när utsläppstak sätts för koldioxid - stöttas av unga aktivister, nobelpristagare, skådespelare och företagsledare

De med den högsta insatsen i vår framtid måste finnas representerade vid förhandlingsbordet, enligt den nya kampanjen The Future Is Ours, som vill se ett symboliskt land som representerar världens ungdom deltar vid kommande klimatsamtal

STOCKHOLM--()--Samtidigt som den viktiga klimatkonferensen COP22 i Marrakech avslutas denna vecka, stöder en högprofilerad grupp med unga aktivister, nobelpristagare, prisbelönta skådespelare och företagsledare, inklusive Olov Amelin, chef för Nobelmuseet i Stockholm; Frank Wilczek, nobelpristagare i fysik; Jose Ramos-Horta, tidigare president i Östtimor som tilldelats Nobels fredspris; Paul Polman, VD för Unilever; Natalie Samarasinghe, direktör för UN Association UK;Gunter Pauli, författare till ”The Blue Economy”skådespelaren Kristin Scott Thomas; Golden Globe-vinnaren Oscar Isaac; Sigurlina Ingvarsdottir, seniorproducent Star Wars Battlefront; gymnasieeleven Victoria Barrett, som just nu stämmer den amerikanska staten för att ha försummat klimatförändringarna; Parag Khannadocent på Lee Kuan Yew School och författare, Connectography; Xavier Niel, grundare av School 42 för kodare; Idriss Aberkane, entreprenör och akademiker; Mathilde Imer, medgrundare av CliMates och Warn; Tim O’Reilly, grundare av O'Reilly Media; Jill Filipovic, jurist och författare; och Felix Marquardt grundare av tankesmedjan Youthonomics, den nya kampanjen The Future Is Ours som vill att den yngre generationen ska medverka vid viktiga beslut, som utsläppstak för koldioxid.

”Data från Nasa som släpptes tidigare i år visade att de globala yttemperaturerna över land och hav i februari var 1,35 grader Celsius varmare än de varit någon gång sedan 1951”, säger Victoria Barrett. ”Nu är det dags att tänka kreativt på vilken väg vi ska gå. Detta års stora klimatkonferens, COP22, är ett viktigt tillfälle och många ledare inom politiken och näringslivet samt företrädare för det civila samhället verkar vilja engagera sig – men det räcker inte.”

Samtidigt som beslutsfattare samlas på COP22, föreslår The Future Is Ours att man fattar beslut om att låta ett nytt symboliskt land delta i kommande COP-möten för att representera alla personer under 30 i hela världen – att jämföra med OS i Rio, då flyktingar fick tävla under egen flagg. En blandning av unga forskare, entreprenörer, aktivister, chefer för intresseorganisationer och politiker skulle bilda delegationen. Detta ”land” skulle ha de rättigheter och skyldigheter som ingår i uppgiften och en proportionerlig roll i debatter och förhandlingar.

Felix Marquardt, grundare av tankesmedjan Youthonomics, säger: ”The Future Is Ours ser att unga människor är redo för ett globalt system där demokrati förblir ett rättesnöre, men där ett symboliskt land, som det vi har föreslagit som representerar världens unga, tillsammans med nationalstaterna kan ta viktiga beslut på framtida COP-möten. Liksom karaktärerna i Star Wars, bryr sig denna generation inte så mycket om födelseland eller hudfärg, utan snarare om gemensamma värderingar och visioner. Framtiden är deras och det åligger oss alla att se till att deras röster får höras. Så nu är det dags att ge denna #StarWarsGen en verklig plats vid bordet vid alla framtida klimatsamtal.”

Frank Wilczek, amerikansk teoretisk fysiker, matematiker och nobelpristagare, säger: ”Med tanke på att det globala styrelsesättet är starkt beroende av territoriella nationalstater som oundvikligen representerar sina egna nationella intressen, vem representerar då mänskligheten som helhet?”

Stuart McClure, VD på Cylance, tillägger: ”Dagens beslutsfattare kommer att vara döda om 30 år och de måste inse att personer under 30 år har en speciell rättighet och roll i att representera mänsklighetens intressen i vår gemensamma framtid. De måste finnas med vid bordet, inte på åskådarplats, vid diskussioner om taken för koldioxidutsläpp som kommer att påverka deras framtid. Framtiden tillhör oss alla. Låt oss med början nästa år ge millenniegenerationen en reell plats vid förhandlingsbordet på våra återkommande toppmöten.”

Hela listan av undertecknare:

Olov Amelin, chef för Nobelmuseet i Stockholm
Frank Wilczek, nobelpristagare i fysik
José Ramos-Horta, mottagare av Nobels fredspris och tidigare president i Östtimor
Paul Polman, VD för Unilever
Natalie Samarasinghe, direktör för UN Association UK
Kristin Scott Thomas, skådespelare
Stuart McClure, grundare och VD för Cylance
Oscar Isaac, Golden Globe-vinnare och skådespelare i Star Wars - The Force Awakens
Sigurlína Ingvarsdóttir, seniorproducent, Star Wars Battlefront
Victoria Barrett, gymnasieelev som stämmer den amerikanska staten för försummelse av klimatförändringarna
Parag Khanna, docent på Lee Kuan Yew School och författare, Connectography
Xavier Niel, grundare av School 42 för kodare
Idriss Aberkane, entreprenör och akademiker
Felix Marquardt, grundare av tankesmedjan Youthonomics och chef på Cylance International
Camille Eddy, student på NASA:s mikrogravitationsprogram
Kazi Ateea, gymnasieelev och klimatutbildningsaktivist
Jan Philipp Albrecht, talesperson för rättsliga och inrikesfrågor för De Gröna i Europaparlamentet
Emmanuelle Duez, grundare av The Boson Project
Claire Nouvian, grundare av Bloom
Gunter Pauli, författare till ”The Blue Economy”
Mathilde Imer, medgrundare av CliMates och Warn
Tim O’Reilly, grundare av O'Reilly Media
Jill Filipovic, jurist och författare

@_futureisours | #FutureIsOurs
GÅ MED OCH UNDERTECKNA UPPROPET: http://bit.ly/2ftYSE4

Mer information om The Future Is Ours

The Future is Ours är en ny kampanj som kräver att den yngre generationen, som har högst insats i vår framtid, ska finnas representerad vid förhandlingsbordet i beslutsprocesser inom en rad olika globala frågor. En central grundsats är det absoluta kravet på att generationerna representeras proportionellt i alla livsavgörande beslut. Klimatförändringarna är den mest uppenbara platsen att börja på, eftersom följderna av de politiska beslut som fattas idag kommer att ha en betydande inverkan på unga människors framtid över hela världen. De som just nu sitter i förarsätet är babyboomers, varav de flesta kommer att vara döda om 30 år när konsekvenserna av deras beslut kommer att märkas för de efterlevande.

Som svar på detta kräver The Future is Ours att ett symboliskt land som representerar världens ungdom skapas, för att delta i alla beslutsprocesser inom en rad olika globala frågor.

Denna generation har ett globalt synsätt. Liksom karaktärerna i Star Wars-serien bryr de sig inte så mycket om födelseland eller hudfärg, utan snarare om gemensamma värderingar och visioner. Framtiden är deras och det åligger oss alla att se till att deras röster hörs.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

för The Future Is Ours
Rebecka Bjelfvenstam Keeling