ILSA extraheert concentraat met hoog gehalte traconanol uit Fabaceae

VICENZA, Italië--()--ILSA, een Italiaanse producent van organische stikstofmeststoffen voor biostimulatie van planten, viert dat zijn nieuwe, co2-kritieke fabriek voor extractie van triacontanolconcentraat uit Fabaceae het eerste quintaal van deze stof heeft geproduceerd. ILSA, het enige bedrijf ter wereld dat deze landbouwtechnologie gebruikt, neemt triacontanol als basis voor zijn biostimulanten voor gewassen. Een grote hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek en bijna vijftien jaar aan experimenten van het bedrijf hebben bewezen dat dit uit planten gewonnen molecuul effectief is. Het bedrijf deelt zijn doelstellingen met wetenschappelijke partners, ten eerste de faculteit DAFNAE van de Universiteit van Padua (de faculteit voor landbouwkunde, dieren, voedsel, natuurlijke bronnen en milieu). Steun van de overheid was ook van strategisch belang. De publieke steun was goed voor 8 miljoen euro in de afgelopen tien jaar. Het geld ging naar zeer innovatieve onderzoeksprojecten voor bioactieve plantmoleculen met de capaciteit planten sterker en weerbaarder te maken, terwijl respect voor milieu en gezondheid gewaarborgd blijven. Dankzij de superkritieke CO2-technologie kan het bedrijf tegenwoordig triacontanolconcentraat van natuurlijke origine (dus niet synthetisch) winnen – voorheen ondenkbaar. Dit biedt kansen voor ontwikkeling op de industriële markt voor biostimulanten.

ILSA
Marco Tazzoli