Uber vänder sig återigen till sin globala betalningspartner, Adyen, för hjälp vid lansering i Marocko

Adyen tar numera hand om Ubers betalningar i mer än 50 länder

SAN FRANCISCO--()--Adyen, ett globalt teknikföretag inom betallösningar, tillkännagav idag en expansion av sitt befintliga samarbete med Uber - vilket innebär att de nu hanterar betalningarna från Ubers resenärer i Casablanca, Marocko. Uber, som nu finns i 58 länder, vände sig till Adyen för att göra det möjligt för Uber resenärer i Marocko att kunna betala med lokalt utfärdade kredit- och debitkort.

"Adyen fortsätter att vara en viktig strategisk partner när det gäller att lösa de många betalningsrelaterade utmaningar som en snabb internationell expansion för med sig", säger Meryem Belqziz, Uber Casablancas VD. "Deras transparenta filosofi, datadrivna strategi, och tekniska flexibilitet gjorde valet lätt för oss när vi skulle välja samarbetspartner."

Adyen och Uber började sitt samarbete när Uber lanserades i Nederländerna år 2012, och sedan dess har samarbetet expanderat till mer än 50 marknader på sex kontinenter. Genom att anpassa sig efter regionala skillnader i regler och betalningsinfrastruktur, och genom betalningsdata analyser arbetar Adyen och Uber tillsammans för att optimera antalet godkända transaktioner globalt.

"Det gläder oss att vi kan utöka vårt samarbete med Uber under deras fortsatta explosiva tillväxt runt om i världen. Redan från början krävde Uber en dynamisk, snabb betalningspartner som kunde anpassa sig efter behoven hos ett av de mest innovativa teknikbolagen i världen; och vi är stolta över att vara deras partner på sex kontinenter ", säger Kamran Zaki, VD för Adyen Nordamerika. "Samarbetet med Uber har varit en oerhört givande erfarenhet, och jag ser fram emot att få bana nya vägar tillsammans samtidigt som vi har en kontinuerlig strategi för app betalningar till 50 nya marknader."

Om Adyen

Adyen är ett ledande teknikföretag inom betallösningar som förser företag med en heltäckande global plattform för att acceptera betalningar var som helst i världen. Företagets vision är att förbättra kundupplevelsen, strömlinjeforma processer och i slutändan öka sina kunders intäkter. Adyen gör det möjligt för företag att hantera betalningar på nätet, via mobiler och fysiskt (POS) genom att acceptera fler än 250 betalningssätt och 187 transaktionsvalutor. Företaget har huvudkontor i Amsterdam och San Francisco, samt flera kontor i Nordamerika, Sydamerika, Europa och Asien, levererar Adyen betalningslösningar till mer än 3 500 kunder, inklusive fyra av de fem största amerikanska internetföretagen. Bland kunderna finns exempelvis Facebook, Netflix, Uber, Airbnb, Dropbox, Spotify, Groupon, Evernote, Booking.com, Viagogo, Yelp, Vodafone, Mango, O’Neill, SoundCloud, KLM och JustFab.

Adyen
Alexander Halveda, +46 (0)704 12 12 95