Gilead Sciences maakt financiële resultaten eerste kwartaal 2015 bekend

- Productomzet $7.4 miljard -

- Niet-GAAP WPA $2.94 per aandeel -

- Herziene richtlijn voor het volledige jaar 2015 -

FOSTER CITY, Californië--()--Gilead Sciences, Inc. (Nasdaq: GILD) heeft vandaag haar bedrijfsresultaten bekendgemaakt voor het kwartaal eindigend op 31 maart 2015. De volgende financiële resultaten zijn een jaar-op-jaar vergelijking van het eerste kwartaal van 2015 met het eerste kwartaal van 2014. De totale omzet was $7,6 miljard in 2015, vergeleken met $5,0 miljard in 2014. De overige productomzet was $7,4 miljard in 2015, vergeleken met $4,9 miljard in 2014. De netto-inkomsten voor 2015 bedroegen $4,3 miljard, of $2,76 per verwaterd aandeel, vergeleken met $2,2 miljard, of $1,33 per verwaterd aandeel voor 2014. De niet-GAAP netto-inkomsten voor 2015, exclusief acquisitiegerelateerde, op reorganisatie en aandelen gebaseerde compensatie en overige, waren $4,6 miljard, of $2,94 per verwaterd aandeel, vergeleken met $2,5 miljard, of $1,48 per verwaterd aandeel voor 2014.

(in miljoenen, uitgezonderd bedragen per aandeel) 2015   2014
Productomzet $ 7.405 $ 4.871
Royalty, contract- en andere inkomsten 189   128
Totale inkomsten $ 7.594   $ 4.999

Netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead $ 4.333 $ 2.227
Niet-GAAP netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead $ 4.604 $ 2.488

Verwaterde WPA (Winst Per Aandeel) $ 2,76 $ 1,33
Niet-GAAP verwaterde WPA $ 2,94 $ 1,48

Productomzet

De productomzet was $7,4 miljard voor het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met $4,9 miljard in het eerste kwartaal van 2014. In het vierde kwartaal was de productomzet in de Verenigde Staten $5,2 miljard, vergeleken met $3,6 miljard in het vierde kwartaal van 2014, en in Europa was de productomzet $1,8 miljard voor het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met $1,0 miljard voor dezelfde periode in 2014.

Omzet van antivirale producten

De verkoop van antivirale producten steeg van $4,5 miljard in het eerste kwartaal van 2014 naar $7,0 miljard in het eerste kwartaal van 2015. Dit is vooral te danken aan de verkoop van Harvoni® (ledipasvir 90 mg/sofosbuvir 400 mg), die in de VS en Europa in het vierde kwartaal van 2014 werd goedgekeurd, gedeeltelijk gecompenseerd door een daling in de verkoop van Sovaldi® (sofosbuvir).

Overige productomzet

Overige productomzet, waaronder Letairis®, Ranexa® en AmBisome®, was in totaal $417 miljoen voor het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met $362 miljoen in het eerste kwartaal van 2014.

Bedrijfskosten

Gedurende het eerste kwartaal van 2015, vergeleken met dezelfde periode in 2014:

• De niet-GAAP kosten van onderzoek en ontwikkeling (Research and Development, R&D) stegen als gevolg van de progressie en uitbreiding van het klinisch onderzoek van Gilead, met name fase 3-studies in de lever- en vaatziekten en oncologie.
  • Non-GAAP verkoop-, algemene en administratieve (SG & A) kosten stegen voornamelijk als gevolg van de groei van ons bedrijf, waaronder commerciële expansie voor onze hepatitis C virus (HCV)-producten.
(In miljoenen) 2015   2014
Niet-GAAP onderzoek en ontwikkelingskosten $ 651 $ 558
Niet-GAAP verkoop, algemene en administratieve kosten $ 600 $ 500

Opmerking: De niet-GAAP R&D-kosten en SG&A-kosten zijn exclusief de bedragen van acquisitiegerelateerde, herstructurerings- en op aandelen gebaseerde compensatie en overige.

Kasmiddelen, kasequivalenten en verhandelbare effecten

Per 31 maart 2015 had Gilead kas, kasequivalenten en courante fondsen ten bedrage van $14,5 miljard vergeleken met $11,7 miljard op 31 december 2014. Gilead genereerde $5,7 miljard in bedrijfskasstroom tijdens het eerste kwartaal van 2015 en benutte $3,0 miljard om aandelen terug te kopen, wat ons voorraad-inkoopprogramma van mei 2014 voltooit.

Herziene richtlijn voor het volledige jaar 2015

Gilead heeft haar richtlijn voor volledig jaar 2015 geactualiseerd, dat in eerste instantie op 3 februari 2015 is verstrekt.

In eerste instantie verstrekt
3 februari, 2015

Geactualiseerd
30 april, 2015

Netto-productomzet $ 26.000 - $ 27.000   $ 28.000 - $ 29.000
Niet-GAAP*
Brutomarge product 87 % - 90 % 87 % - 90 %
R&D $ 3.000 - $ 3.300 $ 3.000 - $ 3.300
SG&A $ 3.000 - $ 3.300 $ 3.000 - $ 3.300
Effectief belastingtarief 18,0 % - 20,0 % 18,0 % - 20,0 %

Verwaterde EPS-invloed van acquisitiegerelateerde, herstructurering- en op aandelen gebaseerde compensatie-onkosten en andere. $ 0,82 - $ 0,87 $ 0,82 - $ 0,87

* De niet-GAAP brutomarge product, R&D- en SG&A-kosten en effectief belastingtarief zijn exclusief de bedragen van acquisitiegerelateerde, herstructurerings- en op aandelen gebaseerde compensatie en overige.

De product- & pijplijn-updates, door Gilead gedurende het eerste kwartaal van 2015 aangekondigd, zijn:

Antiviraal programma

• Kondigde aan dat het Japanse ministerie van Gezondheid, Arbeid en Welzijn Sovaldi heeft goedgekeurd voor de onderdrukking van viremie bij patiënten met genotype 2 een chronische HCV-infectie met of zonder gecompenseerde cirrose. Sovaldi is geïndiceerd voor gebruik in combinatie met ribavirine (RBV) gedurende 12 weken. Sovaldi (in combinatie met RBV) is de eerste geheel orale behandeling zonder interferon voor infectie met genotype 2-HCV.
  • Presentatie van gegevens op de 22e Conferentie over Retrovirussen en Opportunistische Infecties omvatte een aankondiging van:
    • Positieve resultaten van een klinische studie Fase 3 ter evaluatie van het eenmaal daags één tablet-regime van Harvoni voor de behandeling van genotype 1 of 4 chronische HCV-infectie bij patiënten met gelijktijdige infectie met HIV. In het onderzoek bereikte 96 procent van HCV-patiënten 12 weken na voltooiing van de therapie een duurzame virologische respons (SVR12). Patiënten die SVR12 bereiken, worden beschouwd als genezen van HCV-infectie.
    • Positieve 48-weken resultaten van twee fase 3-studies (studies 104 en 111) ter beoordeling van het onderzoeksregime van eenmaal daags één enkele tablet tenofovir alafenamide (TAF) voor de behandeling van hiv-1-infectie bij niet eerder behandelde volwassenen. TAF is een nieuwe nucleotide reverse-transcriptaseremmer (NRTI) waarvan hoge antivirale werkzaamheid is aangetoond bij een dosis die 10 keer lager is dan Viread van Gilead, en verbeterde nier- en botlaboratoriumparameters in klinisch onderzoek.
    • Positieve resultaten van een preklinisch onderzoek dat werd uitgevoerd in samenwerking met onderzoekers van het Beth Israel Deaconess Medical Center ter beoordeling van een bedrijfseigen experimentele orale toll-like receptor (TLR7)-agonist en analoog van GS-9620 als onderdeel van een uitroeiingsstrategie van hiv. Gegevens tonen aan dat behandeling met de TLR7-agonist op transiënte wijze plasma Simian Immunodeficiëntie virus (SIV) RNA induceerde, alsmede SIV-DNA verminderde in viraal onderdrukte rhesus makaken die antiretrovirale therapie (ART) kregen. Bovendien kwam uit het onderzoek naar voren dat na het stopzetten van ART, de SIV-virale belasting lager was bij makaken die de bedrijfseigen TLR7-agonist kregen in vergelijking met de placebogroep.

Conferentiegesprek

Vandaag om 16:30 ET, zal het management van Gilead een conferentiegesprek en een gelijktijdige webcast organiseren om de resultaten van het eerste kwartaal van 2015 te bespreken en een algemene bedrijfsupdate te geven. De live webcast van de call kan worden gevolgd op de pagina Investors op www.gilead.com/investors. Maak ten minste 15 minuten vóór het begin van de call verbinding met de website van het bedrijf om voldoende tijd te hebben om eventuele software te downloaden die wellicht nodig is om de webcast te kunnen volgen. Alternatieve mogelijkheid: bel naar +1-877-359-9508 (VS) of +1 224-357-2393 (internationaal) en toets het conferentie-ID 19520644 voor toegang tot het gesprek. De telefonische replay is ongeveer een uur na de call beschikbaar tot 23:59 ET op 2 mei, 2015. Bel voor toegang tot de telefonische replay +1-855-859-2056 (VS) of +1 404-537-3406 (internationaal) en toets het conferentie-ID 19520644. De webcast wordt een jaar lang gearchiveerd op www.gilead.com/investors

Over Gilead

Gilead Sciences is een biofarmaceutisch bedrijf dat innovatieve therapieën ontdekt, ontwikkelt en op de markt brengt voor medische behoeften waar nog geen oplossingen voor zijn. De missie van het bedrijf is om wereldwijd de zorg te verbeteren voor patiënten die aan levensbedreigende ziekten lijden. Gilead heeft bedrijven in meer dan 30 landen wereldwijd en het hoofdkantoor is gevestigd in Foster City, Californië.

Niet-GAAP Financiële informatie

Gilead heeft bepaalde financiële informatie gepresenteerd in overeenstemming met Amerikaanse algemeen aanvaarde boekhoudkundige principes (generally accepted accounting principles, GAAP) en ook op een niet-GAAP basis. Het management is van mening dat deze niet-GAAP informatie, bekeken in combinatie met Gileads GAAP financiële overzichten, nuttig is voor investeerders, omdat het management dergelijke informatie intern gebruikt voor bedrijfs-, budgetterings- en financiële planningsdoeleinden. Niet-GAAP informatie is niet opgesteld op basis van een uitgebreid aantal boekhoudkundige regels en mag uitsluitend worden gebruikt als aanvulling om de bedrijfsresultaten van Gilead zoals gerapporteerd onder GAAP te begrijpen. Een aansluiting tussen GAAP en niet-GAAP financiële informatie wordt weergegeven in de tabellen op pagina 6 en 7.

Op de toekomst gerichte uitspraken

De uitspraken in dit persbericht die niet historisch van aard zijn, zijn op de toekomst gerichte uitspraken in de betekenis van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Gilead waarschuwt lezers dat op de toekomst gerichte uitspraken onderhevig zijn aan bepaalde risico's en onzekerheden, die ertoe kunnen leiden dat de daadwerkelijke resultaten aanzienlijk anders uitvallen. Tot deze risico's en onzekerheden behoren onder meer: Het vermogen van Gilead om zijn verwachte financiële resultaten over het volledige jaar 2015 te behalen; het vermogen van Gilead om groei te behouden in de opbrengsten van zijn antivirale- en andere programma’s; beschikbaarheid van financiële middelen voor AIDS Drug Assistance Programs (ADAP's) van staten; voortdurende schommelingen in ADAP-aankopen gedreven door federale- en staatsbeurscycli die de vraag bij de patiënt niet altijd weerspiegelen en schommelingen kunnen veroorzaken in de opbrengsten van Gilead; de mogelijkheid van ongunstige resultaten uit klinisch onderzoek met sofosbuvir-bevattende producten, tenofovir alafenamide, met inbegrip van combinaties met andere producten, en GS-9620; het vermogen van Gilead om te beginnen met nieuwe klinische studies binnen de momenteel verwachte tijdlijnen; de hoeveelheid inventaris die door groothandelaren en retailers wordt aangehouden en dat schommelingen in het inkomen van Gilead kan veroorzaken; het vermogen van Gilead om tijdig of in elk geval goedkeuring van de regelgevende instanties te verkrijgen voor nieuwe en huidige producten waaronder vaste-dosiscombinatie van ledipasvir en sofosbuvir in Japan; het vermogen van Gilead om succesvol zijn producten op de markt te brengen; het risico dat artsen en patiënten de voordelen van deze producten boven andere behandelingen niet inzien en daarom terughoudend zijn met het voorschrijven van de producten; het risico dat de schattingen of verwachte schattingen van patiënten met HCV niet accuraat hoeven te zijn; het risico dat particuliere en publieke betalers kunnen aarzelen om dekking of terugbetaling te bieden voor nieuwe producten, waaronder Sovaldi en Harvoni; het vermogen van Gilead om succesvol hun ademhalings-, cardiovasculaire- en oncologie- en inflammatieprogramma's te ontwikkelen, waaronder de verbindingen aangekocht bij Phenex Pharmaceuticals AG; veiligheids- en werkzaamheidsgegevens uit klinische studies kunnen ertoe leiden dat verdere ontwikkeling van productkandidaten van Gilead niet wordt voortgezet, dit omvat ook GS-9620; het potentieel voor extra soberheidsmaatregelen in Europese landen die de mate van gevraagde kortingen kunnen verhogen voor producten van Gilead; het vermogen van Gilead om de terugkoop van aandelen te voltooien als gevolg van schommelingen in de koers van de aandelen, bedrijfs- en andere marktomstandigheden; het vermogen van Gilead om dividend uit te keren onder zijn dividend-programma en het risico dat de Raad van Bestuur het bedrag van het dividend kan verminderen; schommelingen in de wisselkoers van de Amerikaanse dollar die een negatieve wisselkoersinvloed kan veroorzaken op Gileads toekomstige opbrengsten en winst voor belasting; en andere risico's die van tijd tot tijd worden vastgesteld in de rapporten van Gilead die worden ingediend bij de U.S. Securities and Exchange Commission (SEC). Bovendien doet Gilead schattingen en geeft het beoordelingen die van invloed zijn op de gerapporteerde hoeveelheden activa, passiva, inkomsten en uitgaven en gerelateerde openbaar gemaakte gegevens. Gilead baseert haar schattingen op historische ervaring en op verschillende andere marktspecifieke en andere relevante aannames waarvan zij gelooft dat deze redelijk zijn onder de omstandigheden en waarvan de resultaten de basis vormen voor het geven van oordelen over de waarden van activa en passiva die niet duidelijk blijken uit andere bronnen. Daadwerkelijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen van deze schattingen. U wordt dringend verzocht om uitspraken met daarin de woorden “kan,” “zal,” “zou,” “zou kunnen,” “zou moeten,” “kan wellicht,” “gelooft,” “schat,” “projecteert,” “mogelijk,” “verwacht,” “plant,” “anticipeert,” “beoogt,” “vervolgt,” “voorspelt,” “ontworpen,” “doel,” of de negatieve versie van die woorden of andere vergelijkbare woorden te zien als onzeker en toekomstgericht. Gilead verwijst lezers naar haar jaarrapport op formulier 10-K voor het jaar dat eindigde op 31 december 2014 en naar andere volgende openbare documenten ingediend bij de SEC. Gilead claimt de bescherming van de Safe Harbor zoals weergegeven in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995 voor op de toekomst gerichte uitspraken.

Alle toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op informatie waarover Gilead momenteel beschikt en Gilead neemt geen verplichting op zich om dergelijke toekomstgerichte verklaringen te actualiseren.

Gilead is eigenaar van of heeft rechten op verschillende handelsmerken, copyrights en handelsnamen die in onze onderneming worden gebruikt, waaronder de volgende: GILEAD®, GILEAD SCIENCES®, HARVONI®, SOVALDI®, TRUVADA®, STRIBILD®, COMPLERA®, EVIPLERA®, VIREAD®, LETAIRIS®, RANEXA®, AMBISOME®, ZYDELIG®, EMTRIVA®, TYBOST®, HEPSERA®, VITEKTA®, CAYSTON®, VOLIBRIS®, en RAPISCAN®.

ATRIPLA® is een geregistreerd handelsmerk van Bristol-Myers Squibb & Gilead Sciences, LLC. LEXISCAN® is een geregistreerd handelsmerk van Astellas U.S. LLC. MACUGEN® is een geregistreerd handelsmerk van Eyetech, Inc. SUSTIVA® is een geregistreerd handelsmerk van Bristol-Myers Squibb Pharma Company. TAMIFLU® is een geregistreerd handelsmerk van Hoffmann-La Roche Inc.

Ga voor meer informatie over Gilead Sciences, Inc. naar www.gilead.com of bel de Gilead Public Affairs-afdeling op 1-800-GILEAD-5 (1-800-445-3235).

VERKORTE GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING

(geen accountantscontrole toegepast)

(in miljoenen, uitgezonderd bedragen per aandeel)

Inkomsten:
Productomzet $ 7.405 $ 4.871
Royalty, contract- en andere inkomsten 189   128
Totale inkomsten 7.594   4.999
Kosten en uitgaven:
Kosten van verkochte goederen 882 813
Uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling 696 595
Verkoop, algemene en administratieve uitgaven 645   548
Totale kosten en uitgaven 2.223   1.956
Inkomsten uit bedrijfsvoering 5.371 3.043
Rentelasten (153 ) (76 )
Andere inkomsten (kosten), netto 21   (18 )
Inkomen vóór voorziening voor inkomstenbelasting 5.239 2.949
Voorziening voor inkomstenbelasting 907   726
Netto-inkomen 4.332 2.223
Nettoverlies toe te schrijven aan niet-controlerend belang 1   4
Netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead $ 4.333   $ 2.227
Netto-inkomen per aandeel toe te schrijven aan Gileads gewone aandeelhouders - basis $ 2,91   $ 1,45
Netto-inkomen per aandeel toe te schrijven aan Gileads gewone aandeelhouders - verwaterd $ 2,76   $ 1,33
Aandelen gebruikt bij berekening per aandeel - basis 1.488   1.537
Aandelen gebruikt bij berekening per aandeel - verwaterd 1.569   1.680

AANSLUITING VAN GAAP NAAR NIET-GAAP FINANCIËLE INFORMATIE*

2015   2014
Aansluiting kosten van verkochte goederen:
GAAP-kosten van verkochte goederen $ 882 $ 813
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven (3 ) (3 )
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa (206 ) (199 )
Variabele rente entiteit geconsolideerde kosten (2) 1
Niet-GAAP kosten van verkochte goederen $ 674   $ 611

Aansluiting brutomarge product:
GAAP brutomarge product 88,1 % 83,3 %
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven % 0,1 %
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa 2,8 % 4,1 %
Niet-GAAP brutomarge product(1) 90,9 % 87,4 %

Aansluiting onderzoek- en ontwikkelingskosten:
GAAP onderzoek en ontwikkelingskosten $ 696 $ 595
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven (42 ) (34 )
Acquisitiegerelateerde herberekening van voorwaardelijke vergoeding (3 ) (3 )
Niet-GAAP onderzoek en ontwikkelingskosten $ 651   $ 558

Aansluiting verkoop, algemene en administratieve uitgaven:
GAAP verkoop, algemene en administratieve uitgaven $ 645 $ 548
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven (47 ) (46 )
Herstructureringskosten 2
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa   (2 )
Niet-GAAP verkoop, algemene en administratieve kosten $ 600   $ 500

Aansluiting operationele marge:
GAAP-winstmarge 70,7 % 60,9 %
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven 1,2 % 1,6 %
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa 2,7 % 4,0 %
Acquisitiegerelateerde herberekening van voorwaardelijke vergoeding % 0,1 %
Niet-GAAP operationele marge(1) 74,7 % 66,6 %

Andere inkomsten (kosten) aansluiting:
GAAP andere inkomsten (kosten), netto $ 21 $ (18 )
Acquisitiegerelateerde transactiekosten   (2 )
Niet-GAAP andere inkomsten (kosten), netto $ 21   $ (20 )

NB:
(1) De bedragen kunnen afwijken als gevolg van afronding
(2) Consolidatie van een contractproducent
* Immateriële bedragen worden niet opgenomen in de bovenstaande tabellen

AANSLUITING VAN GAAP NAAR NIET-GAAP FINANCIËLE INFORMATIE - (vervolg)*

Effectief belastingtarief aansluiting:
GAAP effectief belastingtarief 17,3 % 24,6

Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa (0,4

)%

(1,4

)%

Niet-GAAP effectief belastingtarief(1) 16,9 % 23,2

Netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead aansluiting:
GAAP netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead $ 4.333 $ 2.227
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven 69 64
Herstructureringskosten (2 )
Acquisitiegerelateerde transactiekosten

(1

)

Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa 201 195
Acquisitiegerelateerde herberekening van voorwaardelijke vergoeding 3   3
Niet-GAAP netto-inkomen toe te schrijven aan Gilead $ 4.604   $ 2.488

Aansluiting verwaterde winst per aandeel:
GAAP verwaterde winst per aandeel $ 2,76 $ 1,33
Op aandelen gebaseerde compensatie-uitgaven 0,04 0,04
Acquisitiegerelateerde amortisatie van gekochte immateriële activa 0,13   0,12
Niet-GAAP verwaterde winst per aandeel(1) $ 2,94   $ 1,48

Aansluiting aandelen gebruikt bij per aandeelberekening - (verwaterd):
GAAP aandelen gebruikt bij per aandeelberekening (verwaterd) 1.569 1.680
Aandeel impact van huidige op aandelen gebaseerde compensatieregels (1 ) (1 )
Niet-GAAP aandelen gebruikt bij per aandeelberekening (verwaterd) 1.568   1.679

Niet-GAAP aanpassingsoverzicht:
Aanpassingen kosten verkochte goederen $ 208 $ 202
Aanpassingen uitgaven onderzoek en ontwikkeling 45 37
Aanpassingen verkoop-, algemene en administratieve uitgaven 45 48
Aanpassingen overig inkomen (kosten)   (2 )
Totale niet-GAAP aanpassingen vóór belasting 298 285
Effect inkomstenbelasting (28 ) (24 )
Minder: variabele rente entiteit geconsolideerde kosten (2) 1
Totale niet-GAAP aanpassingen na belasting toe te schrijven aan Gilead $ 271   $ 261

NB:

Aandeelgedeelte van momenteel aflosbare converteerbare obligaties 11 15
Eigen vermogen(2) 17.588   15.819
Totale passiva en eigen vermogen $ 38.321   $ 34.664

(1) Afgeleid van de onderzochte geconsolideerde jaarrekeningen tot aan 31 december 2014.

(2) Per 31 maart 2015 waren er 1.477 miljoen aandelen of gewone aandelen uitgegeven en uitstaand.

OVERZICHT PRODUCTVERKOOP

(in miljoenen)