Finse muziekvakbond: Universal verliest zaak over muziekrechten op interner

HELSINKI--()--Twee zoons van wijlen Albert Järvinen, die bekend werd als gitarist van de Finse band Hurriganes, hebben een klinkende overwinning behaald in een rechtszaak tegen Universal Music Finland. Het geschil ging over de rechten op twee albums van Järvinen die in de vroege jaren zeventig uitkwamen.

De rechter stelde dat Universal niet het recht had om de muziek beschikbaar te stellen via internet, omdat het mediabedrijf alleen het recht had de liedjes op fysieke geluidsdragers aan te bieden. Universal kon niet aantonen dat het met de artiest of een platenlabel een overeenkomst had gesloten die het gebruik van de muziek op internet toestaat. Daarnaast kon Universal de rechtbank in Helsinki er niet van overtuigen dat zijn handelswijze wijdverbreid is, noch dat stilzwijgend is toegestemd met het gebruik van de opnames voor internetdiensten. Universal moet daarom op straffe van vijftigduizend euro boete de eerste twee albums van de Hurriganes verwijderen uit zijn internetaanbod

De zaak werd met behulp van de Finse vakbond voor muzikanten aangespannen namens de rechthebbenden van de muziek van Järvinen.

Finnish Musicians’ Union
Ahti Vänttinen