Dompé werkt aan videocampagne over zeldzame ziekten The Rarest Ones

MILAN--()--Beeld jezelf een wolf, zeehond, havik, adelaar, pinguïn, panda of ijsbeer in: al deze diersoorten worden met uitsterven bedreigd. Hun precaire situatie krijgt veel aandacht en zorgt voor uiteenlopende emoties, die variëren van vertedering to verontwaardiging.

Stel je nu een omstandigheid dichter bij huis voor: een patiënt met een zogeheten zeldzame ziekte. Deze aandoeningen krijgen weinig aandacht in de media en zijn zodoende onbekend bij het grote publiek. Desalniettemin zijn er al zevenduizend zeldzame ziekten gediagnosticeerd, waarvan tachtig procent een genetische oorsprong heeft en 75 procent zich voordoet tijdens de jeugd. Volgens schattingen hebben zeldzame ziekten invloed op de levens van zes tot acht procent van de Europese bevolking, wat neerkomt op 24 tot 36 miljoen personen. In de Verenigde Staten lijden naar schatting 25 miljoen mensen aan een zeldzame ziekte, maar dit is nog steeds een grotendeels verborgen wereld.

Daarom geeft het biofarmaceutische bedrijf Dompé onder de hoede van de Italiaanse Federatie voor Zeldzame Ziekten opdracht tot de video The Rarest Ones. In het filmpje, dat ter gelegenheid van De Internationale van de zeldzame ziekten wordt uitgebracht, is Tommasso Galuppi de hoofdpersoon. De 22-jarige man is de officiële ambassadeur van een campagne die meer aandacht moet genereren voor mensen die aan deze ziekten lijden.

Dompé
Alessandro Aquilio, +39 02 58383556 | +39 3346550628