Finstar Financial Group van Oleg Boyko kondigt exit aan uit activiteiten in verband met Russische Pobeba-staatsloterij

MOSKOU--()--Finstar Financial Group, een instrument voor particuliere investeringen opgericht door de Russische miljardair Oleg Boyko, heeft vandaag de verkoop aangekondigd aan het management van Pobeda State Lotteries LLC, een exploitant van een Russische staatsloterij onder dezelfde naam.

De kopers van het bedrijf zijn het huidige senior managementteam onder leiding van de algemeen directeur Oleg Butenko. De voorwaarden van de transactie zijn niet bekendgemaakt, maar dhr. Boyko zei dat de betaling in termijnen zal plaatsvinden.

Vanaf juli 2014 werd Pobeda een van de drie loterijen met een vergunning om te opereren in de Russische Federatie, samen met Gosloto en Sportloto. Medio 2014 integreerde Pobeda twee niet-staatsmerken die desondanks zeer populair zijn: de Golden Key en de Railways Lottery.

In juni 2015 zal het staatscontract dat Pobeda het recht geeft om 16 volledig Russische staatsloterijen te voeren vervallen. Het is momenteel niet bekend of het contract wordt verlengd.

De aankondiging van Finstar omvatte tevens garanties dat de verandering van eigenaar naadloos zal verlopen en geen gevolgen zal hebben voor de loterijdeelnemers. Pobeda's verplichtingen uit hoofde van het staatscontract zijn verzekerd door bankgarantie.

Hoewel hij niet Russische mediaberichten wilde bevestigen die zeiden dat zijn exit uit de loterijen verband hield met reputatierisico, zei dhr. Boyko dat de beslissing om af te stoten al lang in de planning had gestaan. Hij wees erop dat Finstar de werkmaatschappij achter de Sportloto, een andere staatsloterij, drie jaar geleden had verkocht.

“De loterijen zijn zeer interessant voor ons geweest, maar het zijn geen kernactiviteiten voor Finstar, dat een financiële en beleggingsmaatschappij is met belangen in de meest diverse andere sectoren,” Mr. Boyko said. “Het is natuurlijk voor ons om strategische kansen te zoeken, zodat we sommige posities achter ons kunnen laten of op kunnen nemen. Dat is wat we regelmatig doen.”

De volledig Russische Pobeda-staatsloterijen werden in 2010 opgericht door een decreet van de Russische regering. Het Federaal Agentschap voor Speciale Constructie, beheerd door het Ministerie van Defensie van Rusland, is de organisator van de loterijen.

Volgens de officiële website van de exploitant, “Het project is gericht op het organiseren van een extra bron van financiering voor de evenementen in het kader van de uitvoering van de Strategie voor Sociale Ontwikkeling van de Strijdkrachten van de Russische Federatie voor de periode tot 2020. Alle opbrengsten uit de Pobeda-loterijen worden besteed voor het ondersteunen van de maatschappelijk belangrijke projecten en evenementen in lijn met de uitvoering van deze strategie.”

Over Finstar Financial Group

Finstar Financial Group is een van de grootste particuliere investeringsgroepen in Rusland met activa van meer dan $ 2 miljard. Het hoofdkantoor is gelegen in Moskou en de portfolioactiva bevinden zich in Rusland, GOS-landen, de Baltische Staten, Europa, Azië en andere regio's. Finstar werd opgericht in 1996 en heeft een ruime ervaring in de lancering van start-up projecten en in de herstructurering en de uitbreiding van bedrijven in geselecteerde industrieën.

Over Oleg Boyko

Oleg Boyko wordt door Forbes magazine genoemd als een van Ruslands 'meest gerespecteerde miljardairs'. Hij richtte Finstar Financial Group op als een gediversifieerde investeringsmaatschappij met een geschatte marktwaarde van de activa onder beheer van meer dan $ 2 miljard. Dhr. Boyko is ook hoofd van het ontwikkelingscomité voor de Paralympische Beweging van het Russische Paralympisch Comité en oprichter van de PARASPORT Foundation. PARASPORT is een non-profit liefdadigheidsstichting georganiseerd ter ondersteuning van de training en competitie van atleten met een handicap, zowel in Rusland als internationaal.

Finstar Financial Group
Larisa Shishkina, perssecretaresse, +7 (495) 787-92-60