MSD maakt positieve resultaten bekend van onderzoek naar het gebruik van pembrolizumab in vergelijking met chemotherapie bij patiënten met ipilimumab-refractair gevorderde melanoom

Superioriteit van pembrolizumab ten opzichte van chemotherapie wat betreft primair eindpunt van progressievrije overleving aangetoond

Eerste presentatie van bevindingen tijdens het International Congress 2014 van de Society of Melanoma Research (SMR)

ZÜRICH--()--MSD, in de Verenigde Staten en Canada bekend onder de naam Merck, heeft vandaag bekendgemaakt dat een voorgespecificeerde analyse van onderzoeksgegevens uit een pivotaal Fase 2-onderzoek (KEYNOTE-002) heeft aangetoond dat pembrolizumab, de anti-PD-1-therapie van het bedrijf, een aanzienlijke verbetering laat zien wat betreft het primaire eindpunt van progressievrije overleving (PFS, zoals vastgesteld aan de hand van RECIST 1.1, een onafhankelijke centrale evaluatie) (HR 0,57 en 0,50 voor doseringen van respectievelijk 2 mg/kg en 10 mg/kg per drie weken), in vergelijking met chemotherapie (P<0,0001 voor beide vergelijkingen) bij patiënten met ipilimumab-refractair gevorderd melanoom (n=540).1 Na zes maanden bedroegen de PFS-percentages voor pembrolizumab 34 procent bij een dosering van 2 mg/kg (95% CI, 27-41) (n=180) en 38 procent bij een dosering van 10 mg/kg (95% CI, 31-45) (n=181), tegenover 16 procent bij chemotherapie (95% CI, 10-22) (n=179). De gemiddelde duur van de follow-up voor de voorlopige analyse bedroeg 10 maanden.1

Deze bevindingen, met inbegrip van de voorgespecificeerde analyse van het totale responspercentage (ORR), duur van de respons, veiligheid en gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven (HRQoL) werden vandaag gepresenteerd tijdens een lezing van Dr. Antoni Ribas, professor Hematologie/Oncologie en Chirurgie, en directeur van het Tumor Immunology Program van het Jonsson Comprehensive Cancer Center, University of California, Los Angeles die werd gehouden tijdens het International Congress 2014 van de Society of Melanoma Research (SMR) in Zürich, Zwitserland.

“Deze bevindingen tonen de superioriteit aan van pembrolizumab ten opzichte van chemotherapie om meer patiënten met ipilimumab-refractair gevorderd melanoom te helpen een progressievrije overleving te bereiken,” aldus Dr. Eric Rubin, vice-president Global Clinical Development voor oncologie bij Merck Research Laboratories. “De vergelijkende werkzaamheids- en veiligheidsgegevens van het pivotale KEYNOTE-002-onderzoek vormen een bekrachtiging en verbreding van de bevindingen uit ons eerdere onderzoek onder deze moeilijk te behandelen patiënten, en we verheugen ons erop om de gegevens in verband met totale overleving te delen tijdens een volgend congres.”

Bij de voorgespecificeerde analyse van de PFS werden geen significante verschillen waargenomen tussen de verschillende doseringen van pembrolizumab (HR 0,91, bereik 0,71-1,16) (P<0,44). Een evaluatie van de PFS tijdens een controlerend onderzoek bleek consistent met de bevindingen van de centrale evaluatie. Bovendien was het superieure PFS-effect van pembrolizumab consistent voor alle voorgespecificeerde subgroepen.1

De doelstelling van de voorgespecificeerde analyse was de evaluatie van de superioriteit van de beide doseringen van KEYTRUDA ten opzichte van chemotherapie wat betreft de PFS (verricht na ≥ 270 PFS-gebeurtenissen met een significantieniveau van 0,25%) (eenzijdig) (geschatte HR, 0,66). Bij de onderzoeksopzet werden twee primaire eindpunten vastgesteld: PFS en totale overleving. Een evaluatie van de totale overleving is gepland voor de voorgespecificeerde eindanalyse in 2015.

Aanvullende werkzaamheids- en veiligheidsgegevens uit het onderzoek KEYNOTE-002

De totale responscijfers (bevestigd) voor pembrolizumab lagen vijf tot zes maal zo hoog als die voor chemotherapie. Voor pembrolizumab bedroeg het totale responspercentage (ORR) 21 procent bij een dosering van 2 mg/kg (95% CI, 15-28) en 25 procent bij een dosering van 10 mg/kg (95% CI, 19-32), ten opzichte van 4 procent voor chemotherapie (95% CI, 2-9) (P<0,0001 voor beide vergelijkingen). Op het moment van de voorgespecificeerde analyse was de gemiddelde responsduur voor pembrolizumab nog niet bereikt, en werd nog een bevestigde respons waargenomen bij respectievelijk 92 procent van de patiënten die een dosering van 2 mg/kg (bereik 6+ tot 50+) en 87 procent van de patiënten die een dosering van 10 mg/kg (bereik 5+ tot 48+) toegediend kregen. De gemiddelde responsduur voor de chemotherapietak bedroeg 37 weken, en 63 procent van de responsen duurde nog voort (bereik 7+ tot 41). Er was geen significant verschil in totaal responspercentage (ORR) of responsduur tussen de verschillende doseringen van pembrolizumab (P=0,21).

In een voorgespecificeerde verkennende analyse van de gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven (HRQoL), werd bij patiënten die werden behandeld met pembrolizumab een aanzienlijk geringere verlaging van de gezondsheidsstatus/-kwaliteit van leven gemeld dan bij patiënten die werden behandeld met chemotherapie (op basis van de Core Quality of Life Questionnaire of 'EORTC QLQ-C30' van de European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC)). De gemiddelde verandering ten opzichte van de baseline in week 12 (verschil in kleinste kwadraten) voor pembrolizumab in vergelijking met chemotherapie bedroeg respectievelijk 6,52 (P=0,011) bij een dosering van 2 mg/kg en 6,57 (p=0,009) bij een dosering van 10 mg/kg.

De incidentie van bijwerkingen was consistent met eerder gerapporteerde gegevens voor pembrolizumab. Ondanks de langere gemiddelde behandelingsduur was de incidentie van behandelingsgerelateerde bijwerkingen van ernstcategorie 3-5 bij pembrolizumab met een dosering van 2 mg/kg (11%) en van 10 mg/kg (14%) lager dan bij chemotherapie (26%). Ernstige behandelingsgerelateerde bijwerkingen werden waargenomen voor pembrolizumab bij een dosering van 2 mg/kg (8%) en van 10 mg/kg (11%), en voor chemotherapie (10%). Immuniteitgerelateerde bijwerkingen van ernstniveau 3 die werden waargenomen voor de verschillende doseringen van pembrolizumab waren onder andere hepatitis (n=3), colitis (n=2), pneumonitis (n=3), hypophysitis (n=1) en iritis of uveitis (n=1). Er werden geen immuniteitgerelateerde bijwerkingen van ernstniveau 4/5 gerapporteerd. Drie procent van de patiënten die pembrolizumab kregen toegediend bij een dosering van 2 mg/kg, en 7 procent van de patiënten die pembrolizumab kregen toegediend bij een dosering van 10 mg/kg, alsmede 6 procent van de patiënten die chemotherapie kregen toegediend, beëindigden de behandeling in verband met de door de onderzoekers geëvalueerde, behandelingsgerelateerde bijwerkingen. Er werd één behandelingsgerelateerd overlijdensgeval gerapporteerd voor pembrolizumab en geen voor de chemotherapietak.

Over het onderzoek KEYNOTE-002

KEYNOTE-002 is een globaal, gerandomiseerd pivotaal Fase 2-onderzoek (n=540) ter evaluatie van pembrolizumab bij doseringen van 2 mg/kg elke twee weken (n=180) en 10 mg/kg elke drie weken (n=181) in vergelijking met door de onderzoeker geselecteerde chemotherapie (n=179) (paclitaxel plus carboplatine, paclitaxel, carboplatine, dacarbazine of temozolomide) bij patiënten met ipilimumab-refractair gevorderd melanoom. In dit onderzoek leed 83 procent van de patiënten aan het verst gevorderde stadium van de ziekte (M1c) en had 73 procent van de patiënten ten minste twee voorgaande systemische therapieën ondergaan, waaronder ipilimumab. De primaire eindpunten waren progressievrije overleving (PFS) en totale overleving (OS); secundaire eindpunten waren totaal responspercentage (ORR), responsduur en veiligheid; en gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven (HRQoL) als voorgespecificeerd verkennend eindpunt. De tumorrespons werd geëvalueerd in week 12, en vervolgens elke 6 weken tot en met week 48, gevolgd door elke 12 weken daarna door een onafhankelijk, centraal, geblindeerd radiografisch onderzoek volgens RECIST 1.1 (Response Evaluation Criteria in Solid Tumours). Patiënten die chemotherapie ondergingen met een progressief ziektebeeld zoals bepaald door het geblindeerde centrale onderzoek, mochten na drie maanden worden overgezet naar pembrolizumab.

Over pembrolizumab

Pembrolizumab is een gehumaniseerd monoklonaal antilichaam dat de interactie tussen PD-1 en zijn liganden, PD-L1 en PD-L2, blokkeert. Door binding aan de PD-1 receptor en blokkering van de interactie met de receptorliganden zorgt pembrolizumab voor de PD-1 routegemedieerde remming van de immuunrespons, waaronder de antitumorimmuunrespons.

Onze focus op kanker

Ons doel is baanbrekende wetenschap te vertalen in biomedische innovaties om mensen met kanker overal ter wereld te helpen. Voor MSD Oncology is mensen helpen kanker te bestrijden onze passie, het ondersteunen van de toegankelijkheid tot onze kankermedicijnen onze verplichting en het nastreven van onderzoek op het gebied van immuno-oncologie onze focus, om mensen met kanker mogelijk nieuwe hoop te geven. Voor meer informatie over onze oncologische klinische onderzoeken kunt u terecht op www.merck.com/clinicaltrials.

MSD

Het MSD van vandaag is een bedrijf dat wereldwijd de toon zet op het gebied van de gezondheidszorg en dat zich inspant om de wereld beter te laten worden. MSD is in de Verenigde Staten en Canada bekend onder de naam Merck. Met onze op recept verkrijgbare geneesmiddelen, vaccins, biologische therapieën, en diergeneeskundige producten bieden we innovatieve behandelingen voor een betere gezondheid van mensen en dieren in meer dan 140 landen. Daarnaast geven we blijk van onze toewijding tot het toegankelijker maken van gezondheidszorg door middel van verreikende beleidsplannen, programma’s en samenwerkingsverbanden.

Toekomstgerichte verklaring

Dit persbericht bevat uitspraken met betrekking tot de toekomst ('forward-looking statements') in de zin van de ‘safe harbor’-bepalingen van de Amerikaanse Private Securities Litigation Reform Act uit 1995. Deze uitspraken zijn gebaseerd op huidige overtuigingen en verwachtingen van het management van MSD en zijn onderhevig aan aanzienlijke risico’s en onzekerheden. Met betrekking tot producten in het ontwikkeltraject kan niet worden gegarandeerd dat de noodzakelijke reglementaire goedkeuring voor de producten zal worden verleend of dat de producten commercieel succes zullen oogsten. Als de onderliggende aannames onjuist blijken te zijn, of risico’s of onzekerheden werkelijkheid worden, kunnen de werkelijke resultaten aanzienlijk afwijken van de resultaten die worden beschreven in de uitspraken met betrekking tot de toekomst.

Tot de risico’s en onzekerheden behoren, onder andere, de algemene omstandigheden binnen de bedrijfstak; algemene economische factoren, met inbegrip van schommelingen in rentetarieven en wisselkoersen; de gevolgen van regulering van de farmaceutische industrie en de wetgeving op het gebied van de gezondheidszorg in de Verenigde Staten en daarbuiten; mondiale trends op het gebied van beheersing van de kosten van de gezondheidszorg; technologische vooruitgang, nieuwe producten en octrooien van concurrenten; uitdagingen die van nature zijn verbonden aan de ontwikkeling van nieuwe producten, inclusief het verkrijgen van goedkeuring van regulerende instanties; het vermogen van MSD tot het nauwkeurig voorspellen van toekomstige marktomstandigheden; problemen en vertragingen bij de productie; financiële instabiliteit van internationale economieën en politieke instabiliteit; afhankelijkheid van de effectiviteit van de octrooien en andere voorzieningen van MSD ter bescherming van innovatieve producten; en de blootstelling aan gerechtelijke processen, waaronder processen op het gebied van octrooirecht, en/of maatregelen van regulatieve instanties.

MSMSD neemt geen verplichting op zich om toekomstgerichte verklaringen publiekelijk te actualiseren, ongeacht of sprake is van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins. Andere factoren die ertoe zouden kunnen leiden dat de daadwerkelijke resultaten wezenlijk afwijken van de resultaten die worden beschreven in de uitspraken met betrekking tot de toekomst zijn te vinden in het jaarrapport van Merck voor 2013 op Formulier 10-K en de andere stukken die door het bedrijf zijn ingediend bij de Securities and Exchange Commission (SEC), verkrijgbaar op de website van de SEC (www.sec.gov).

Referentie

1. A Randomized Controlled Comparison of Pembrolizumab and Chemotherapy in Patients With Ipilimumab-Refractory Melanoma. Ribas, A, Puzanov, I, Dummer, R et al. Gepresenteerd tijdens het International Congress 2014 van de Society for Melanoma Research, 13-16 november 2014, Zürich, Zwitserland.

Media:
Lainie Keller, +1-908-236-5036