IDTechEX: verkoop elektrische auto''s zal blijven groeien

CAMBRIDGE, Engeland--()--Het gaat goed met de verkoop van elektrische auto's, concludeert IDTechEx. De analist voorspelt dat elektrische en hybride auto's in 2025 meer dan 533 miljard euro opleveren. Dat schreef IDTechEx in het onlangs bijgewerkte rapport Electric Vehicle Forecast, Trends and Oppurtunities 2015-2025.

De verkoopcijfers van de BMW i3 en de Tesla Model S stijgen snel, maar dit zijn auto's uit het topsegment. Volgens het IDTechEx is de prijs het grootste probleem van puur elektrische auto's voor een groot publiek. Foxconn, Apples contractbedrijf voor assemblage, is onlangs een samenwerking aangegaan met het Chinese BAIC Motor Corp. voor de ontwikkeling van een elektrische auto onder de vijftienduizend dollar. General Motors probeert Tesla te verslaan in strijd om een betaalbare puur elektrische auto van dertigduizend dollar te produceren. Als het bedrijf daarin slaagt, zou het de opbrengst kunnen gebruiken voor het creƫren van een breder aanbod.

De winst uit de verkoop van hybride auto's groeit snel, ten koste van conventionele auto's. Het stijgende aantal nieuwe modellen is een sterke aanwijzing voor toekomstige groei. Chinese autofabrikanten produceerden in augustus 2014 een elf maal het aantal geproduceerde hybride auto's in augustus 2013. De regering van China heeft opnieuw bevestigde dat ze elektrische bussen zal kopen.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

IDTechEx
Teresa Henry