AP26133 van ARIAD krijgt doorbraakstatus

CAMBRIDGE, Mass.--()--ARIAD Pharmaceuticals heeft donderdag bekendgemaakt dat zijn experimentele kankermedicijn AP26113 de status van doorbraakgeneesmiddel heeft gekregen van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA).

AP26113 is ontwikkeld voor de behandeling van ALK (anaplastisch lymfoom kinase) -positieve niet-kleincellige longkanker met resistentie tegen crizotinib. De status is gebaseerd op resultaten van het nog lopende fase 1- en 2- onderzoek, die wezen op blijvende anti-tumoractiviteit van AP26113 bij ALK-positieve uitgezaaide longkanker. Dit resultaat was ook waarneembaar bij patiënten met uitzaaiingen naar de hersenen.

“We zijn zeer verheugd met de status van doorbraaktherapie voor AP26113”, verklaarde J. Berger, CEO van ARIAD. “De klinische data over AP26113 zijn bemoedigend en met name de resultaten van de patiënten wiens tumor naar de hersenen was uitgezaaid. We richten ons nu op een versnelde recruitering van patiënten voor ons lopende ALTA-onderzoek.”

ARIAD Pharmaceuticals, Inc.
For Investors