Ascom lanserar en ny smart integrerad lösning för arbetsflödet inom hälso- och sjukvården – Ascom Myco smartphone

Ascom Myco är en ny specialbyggd smartphone för hälso- och sjukvården. Tillsammans med Ascom Unite middleware, system för patientanrop och tredjeparts appar är Ascom Myco en viktig faktor för att lösa vårdekvationen och för att kunna erbjuda hög kvalitet, trots begränsade resurser och stora behov.

Loading media player...

Video in English Ascom Myco, developed for increased patient safety and satisfaction

GÖTEBORG, Sverige--()--Ascom Wireless Solutions, en global leverantör av verksamhetskritiska kommunikationssystem, meddelar att man lanserar en banbrytande mobiltelefon speciellt för vården: Ascom Myco. Den kombinerar funktionerna hos en smartphone med funktioner som är specialdesignade för sjukvårdsmiljön, särskilt för sjuksköterskornas kommunikation och för en effektiv hantering av arbetsflödet inom klinisk verksamhet.

Robust, tillförlitlig och hållbar

Ascom Myco har en smartphones alla funktioner, t.ex. pekskärm, 3G och Wi-Fi, men har dessutom en robust design som klarar stötar och dessutom av hygienskäl resistent mot desinfektionsmedel. Den har lång batteritid och batteriet går snabbt att byta. Därför blir det aldrig blir några väntetider medan telefonen laddas. Storleken och vikten är optimerade så att telefonen kan hanteras med en hand och är bekväm att bära med sig under långa arbetspass.

De många kommunikationsfunktionerna gör den unik. Ascom har använt sin långa erfarenhet av Voice over WiFi (VoWiFi) för att ge den överlägsen VoWiFi-prestanda. För ökad säkerhet och som förberedelse inför kommande tekniska lösningar har telefonen en streckkodsläsare för identifiering av patienter och läkemedel. Den har en extra display på överkanten för meddelanden plus LED i färg som visar meddelandets prioritet.

Integrerat arbetsflöde direkt i handen

Integrationsprogramvaran Ascom Unite kopplar Ascom Myco till sjukhusets system för informationshantering, patientövervakning och patientanrop. Användargränssnittet är designat för att vara lättanvänt och patientcentrerat. Sjuksköterskor tilldelas patienter till sina respektive enheter genom metoden ”dra och släpp”, det gör att de får åtkomst dels till patientinformation såsom labbresultat, instruktioner och larm för de tilldelade patienterna.

Gränssnittet förenklar för sjuksköterskorna genom att filtrera och prioritera larm, vidarebefordra och eskalera dem. Sjuksköterskan kan se på sin telefon vilken typ av meddelande eller larm det rör sig om, hur allvarligt ett larm är och vilken patient det gäller, även med larmet i bröstfickan, eftersom all viktig information visas på telefonens toppdisplay.

Perfekt anpassad till kliniska arbetsflöden

Claes Ödman, vd för Ascom Wireless Solutions: "När vi utvecklade Ascom Myco var vår vision att ge sköterskorna möjlighet att få mer tid för sina patienter och på så sätt öka både patienternas säkerhet och deras tillfredsställelse med vården. För att förverkliga visionen koncentrerade vi oss på tre viktiga områden: minska larmtröttheten, få ut information till vårdplatsen och förbättra de kliniska arbetsflödena. Jag kan med stolthet säga att vi har lyckats komma långt inom alla tre områdena. Genom att samarbeta med sjukvårdsinrättningar, följa sjuksköterskor i deras arbete under hela skift och satsa på användarcentrerade designmetoder har vi utvecklat Ascom Myco med tanke på hela vårdteamet. Ascom Myco har en attraktiv total ägandekostnad eftersom den är byggd för att hålla i de krävande miljöerna i vården. Den är flexibel och konstruerad för att gå lätt att integrera i IT-arkitekturen på ett sjukhus eller annan vårdinrättning."

Överlägsna kommunikationsfunktioner för verksamhetskritisk information

Stefan Brämberg, vd för Global Product Line Mobility hos Ascom Wireless Solutions, sammanfattar: "Ascom Myco är en smartphone som är utvecklad främst för vården. Målgruppen är vårdpersonal och läkare, som ska få den information de behöver, där den är som viktigast – där vården ges. Tillsammans med vår middlewarelösning Ascom Unite erbjuder Ascom Myco ett komplett koncept med en mycket kraftfull lösning för verksamhetskritisk kommunikation. Vi tycker att sjuksköterskorna är vårdens spjutspetsar och förtjänar det bästa verktygen för att utföra sitt arbete. Därför har vi kallat vår smartphone Ascom Myco, där Myco står för "my companion".

ABOUT ASCOM WIRELESS SOLUTIONS

Ascom Wireless Solutions (www.ascom.com/ws) is a leading provider of on-site wireless communications for key segments such as hospitals, elderly care, independent living, manufacturing industries, secure establishments, retail and hotels. More than 75,000 systems are installed at major companies all over the world. The company offers a broad range of voice and professional messaging solutions, creating value for customers by supporting and optimizing their Mission-Critical processes. The solutions are based on VoWiFi, IP-DECT, nurse call and paging technologies, smartly integrated into existing enterprise systems. The company has subsidiaries in 13 countries and 1,200 employees worldwide. Founded in 1955 and based in Göteborg, Sweden, Ascom Wireless Solutions is part of the Ascom Group, listed on the Swiss Stock Exchange.

För mer information, besök www.ascommyco.com:
Ascom Wireless Solutions
Gunny Kron, 031 - 55 94 51
VP Global Marketing & Communications
gunny.kron@ascom.se
Karin Dunberg, +46 761 25 10 24
Marketing Communications
karin.dunberg@ascom.se

Release Summary

Ascom launches a new solution for integrated workflow intelligence in healthcare – the Ascom Myco smartphone. Ascom Myco is a new purpose-built smartphone for healthcare.

För mer information, besök www.ascommyco.com:
Ascom Wireless Solutions
Gunny Kron, 031 - 55 94 51