Europese commissie geeft vergunning voor het in de handel brengen van Gileads Zydelig® (Idelalisib) voor de behandeling van chronische lymfatische leukemie en folliculair lymfoom

-- First-in-Class orale behandeling voor twee ongeneeslijke bloedkankers --

FOSTER CITY, Californië (VS)--()--Gilead Sciences, Inc. (Nasdaq:GILD) kondigde vandaag aan dat de Europese Commissie een vergunning voor het in de handel brengen heeft verleend voor Zydelig®(idelalisib), 150 mg tabletten, een first-in-class orale behandeling voor twee ongeneeslijke bloedkankers - chronische lymfatische leukemie (CLL) en folliculair lymfoom (FL). Voor de behandeling van CLL werd Zydelig goedgekeurd voor gebruik in combinatie met rituximab bij patiënten die ten minste één eerdere behandeling hebben ondergaan; of als eerstelijnsbehandeling in aanwezigheid van de 17p-deletie of TP53-mutatie bij patiënten die niet voor chemo-immunotherapie in aanmerking komen. Voor de behandeling van FL werd Zydelig goedgekeurd als een monotherapie bij patiënten die refractair zijn voor twee eerdere behandelingslijnen. Zydelig remt PI3K delta, een eiwit dat te sterk tot expressie wordt gebracht in veel B-celmaligniteiten en dat een rol speelt in de levensvatbaarheid, proliferatie en migratie van deze kankercellen.

CLL en FL zijn langzaam groeiende ongeneeslijke vormen van bloedkanker die tot levensbedreigende complicaties kunnen leiden, zoals bloedarmoede, ernstige infecties en beenmerginsufficiëntie waarvoor een behandeling nodig is. Het doel van de behandeling bij patiënten met deze kankers is het verbeteren van de algehele overleving en kwaliteit van leven.

"Hoewel chemo-immunotherapie aanvankelijk wordt gebruikt om zowel CLL als FL te behandelen, komt terugval vaak voor, en veel patiënten hebben geen behandelingsopties meer om de ziekte te behandelen als die vordert," aldus Peter Hillmen, PhD, hoogleraar Experimental Haematology en Honorary Consultant Haematologist aan het Leeds Teaching Hospitals NHS Trust. "Bovendien komen veel patiënten met de 17p-deletie of TP53-mutatie niet in aanmerking voor chemo-immunotherapie, zodat alternatieve opties voor eerstelijnsbehandelingen nodig zijn. Zydelig is daarom een welkome behandeling die een nieuwe aanpak biedt bij de behandeling van deze kankers."

Een chromosoom 17-deletie - del (17p) of een mutatie in het TP53-gen in CLL-cellen is in verband gebracht met een slechte prognose en een snellere ziekteprogressie. Bij deze patiënten zijn de meeste conventionele chemotherapeutische behandelingen niet doeltreffend en leveren slechte responsen op van relatief korte duur. Behandelingsopties zijn bij deze patiënten beperkt.

"Zydelig vertegenwoordigt een belangrijke therapeutische vooruitgang voor patiënten die lijden aan CLL en FL," aldus John C. Martin, PhD, voorzitter en Chief Executive Officer, Gilead Sciences. "Gilead is verheugd een verschil te maken in het leven van mensen die lijden aan deze bloedkankers en we streven ernaar om te zorgen voor tijdige toegang tot de behandeling voor patiënten die kunnen profiteren van behandeling."

De goedkeuring van Zydelig voor CLL wordt voornamelijk ondersteund door gegevens uit een gerandomiseerd, placebogecontroleerd fase 3-onderzoek (onderzoek 116) naar Zydelig met rituximab in 220 patiënten met recidief CLL die de standaard chemotherapie niet konden verdragen. Onderzoek 116 is begin oktober 2013 stopgezet door een onafhankelijk comité voor het controleren van gegevens als gevolg van een statistisch zeer significant voordeel in progressievrije overleving (progression-free survival, PFS) in de Zydelig plus rituximab groep in vergelijking met de enkel rituximab groep (risicofactor = 0,18 (95 procent CI [Confidence Interval, betrouwbaarheidsinterval]: 0,10; 0,32), p<0,0001). De mediane PFS werd niet bereikt in de Zydelig plus rituximab groep (95 procent CI: 10,7 maanden, NR [Not Reached, niet bereikt]) en was 5,5 maanden in de placebo plus rituximab groep (95 procent CI: 3,8; 7,1).

De goedkeuring voor FL, het meest voorkomende type van traag non-Hodgkin lymfoom (indolent non-Hodgkin lymphoma, iNHL), wordt ondersteund door gegevens uit een fase 2-onderzoek bestaande uit één groep (onderzoek 101-09) met Zydelig monotherapie bij 125 patiënten met iNHL die refractair zijn voor rituximab en chemotherapie met een alkylerende stof. Bij de 72 patiënten met FL in dit onderzoek, behaalde Zydelig een totale respons van 54 procent en de mediane duur van respons werd niet bereikt (bereik: 0,0; 14,8+ maanden). De resultaten van onderzoek 116 en onderzoek 101-09 werden in maart 2014 in The New England Journal of Medicine gepubliceerd.

Bijwerkingen op de medicatie (waaronder graad ≥3) die in klinische onderzoeken bij patiënten met hematologische maligniteiten die Zydelig ontvingen werden gemeld, waren onder meer infecties, neutropenie, pneumonitis, diarree/colitis, verhoogde transaminase (indicator van leverfunctie), huiduitslag en koorts. Voor bijkomende veiligheidsinformatie kunt u de samenvatting van de productkenmerken raadplegen op www.ema.europa.eu.

Over Zydelig (idelalisib)

Zydelig is een orale remmer van fosfoinositide 3-kinase (PI3K, phosphoinositide 3-kinase) delta, een eiwit dat een rol speelt bij de activering, proliferatie en levensvatbaarheid van B-cellen, een essentieel onderdeel van het immuunsysteem. PI3K delta-signalering is actief in een groot aantal B-cel leukemieën en lymfomen en door het eiwit te remmen blokt Zydelig verschillende cellulaire signaleringswegen die de levensvatbaarheid van de B-cellen aandrijven. In de EU wordt Zydelig geïndiceerd in combinatie met rituximab voor de behandeling van volwassen patiënten met CLL die ten minste één eerdere behandeling hebben ontvangen; of als eerstelijnsbehandeling in aanwezigheid van de 17p-deletie of TP53-mutatie bij patiënten die niet voor chemo-immunotherapie in aanmerking komen. Zydelig werd ook goedgekeurd als een monotherapie voor de behandeling van volwassen patiënten met FL die refractair zijn voor twee eerdere behandelingslijnen. Zydelig wordt tweemaal daags oraal toegediend en is verkrijgbaar in sterktes van 150 mg en 100 mg.

Belangrijke EU veiligheidsinformatie

Contra-indicaties: Overgevoeligheid voor het werkzame bestanddeel of voor een van de hulpstoffen die vermeld staan in de samenvatting van de productkenmerken voor Zydelig.

Bijzondere waarschuwingen en voorzorgen bij gebruik: De samenvatting van de productkenmerken van tegelijk voorgeschreven geneesmiddelen moet worden geraadpleegd voordat met een behandeling met Zydelig wordt begonnen.

Verhoging van transaminasewaarden

Verhogingen van ALT (alanine transaminase) en AST (aminotransferase) van graad 3 en 4 (> 5 x ULN [upper limit of normal, bovengrens van normaal]) zijn waargenomen bij klinische onderzoeken met Zydelig. Deze laboratoriumbevindingen werden over het algemeen waargenomen binnen de eerste 12 behandelingsweken, waren over het algemeen asymptomatisch, en waren omkeerbaar met een onderbreking van de dosis. De meeste patiënten hervatten de behandeling met een lagere dosis zonder herhaling. ALT, AST en totaal bilirubine moeten bij alle patiënten gedurende de eerste 3 maanden van de behandeling elke 2 weken worden gecontroleerd, en vervolgens wanneer dat klinisch aangegeven is. Wanneer verhogingen in ALT en/of AST van graad 2 of hoger worden waargenomen, moeten patiënten elke week worden gecontroleerd tot de waarden naar graad 1 of lager terugkeren.

Diarree/colitis

Gevallen van ernstige geneesmiddel-gerelateerde colitis traden relatief laat (maanden) na het begin van de behandeling op, soms met een snelle verslechtering, maar verdwenen binnen enkele weken door een onderbreking van de dosis en aanvullende symptomatische behandeling (bv. anti-inflammatoire middelen zoals enterische budesonide).

Er is zeer beperkte ervaring met behandeling van patiënten met een voorgeschiedenis van inflammatoire darmaandoeningen.

Pneumonitis

Er zijn gevallen van pneumonitis gemeld in klinische onderzoeken met Zydelig. Patiënten met ernstige longvoorvallen die niet op conventionele antimicrobiële therapie reageren moeten worden beoordeeld voor geneesmiddel-geïnduceerde pneumonitis. Bij een vermoeden van pneumonitis dient Zydelig te worden onderbroken en de patiënt dienovereenkomstig te worden behandeld. Behandeling moet worden stopgezet bij matige tot ernstige symptomatische pneumonitis.

CYP3A-inductoren

Blootstelling aan Zydelig kan worden verminderd bij gelijktijdige toediening van CYP3A-inductoren zoals rifampicine, fenytoïne, St. Janskruid (Hypericum perforatum) of carbamazepine. Omdat een vermindering van de plasmaconcentraties van Zydelig verminderde werkzaamheid tot gevolg kan hebben, dient gelijktijdige toediening van Zydelig met sterke CYP3A-inductoren te worden vermeden.

CYP3A-substraten

De primaire metaboliet van Zydelig, GS-563117, is een sterke remmer van CYP3A4. Zydelig heeft daarom het potentieel om een wisselwerking met geneesmiddelen aan te gaan die door CYP3A worden gemetaboliseerd, wat kan leiden tot verhoogde serumconcentraties van het andere product. Wanneer Zydelig gelijktijdig met andere geneesmiddelen wordt toegediend, dient de samenvatting van de productkenmerken (SmPC, Summary of Product Characteristics) van het andere product te worden geraadpleegd voor aanbevelingen met betrekking tot gelijktijdige toediening met CYP3A4-remmers. Gelijktijdige behandeling van Zydelig met CYP3A-substraten met ernstige en/of levensbedreigende bijwerkingen (bv. alfuzosine, amiodaron, cisapride, pimozide, kinidine, ergotamine, dihydroergotamine, quetiapine, lovastatine, simvastatine, sildenafil, midazolam, triazolam) moet worden vermeden en alternatieve geneesmiddelen die minder gevoelig zijn voor CYP3A4 remming moeten waar mogelijk worden gebruikt.

Hepatische aandoeningen

Intensievere controle van bijwerkingen wordt aanbevolen bij patiënten met hepatische aandoeningen omdat het wordt verwacht dat blootstelling wordt verhoogd in deze populatie, in het bijzonder bij patiënten met een ernstige hepatische aandoening. Er werden geen patiënten met ernstige hepatische aandoeningen in de klinische onderzoeken met Zydelig opgenomen. Voorzichtigheid is geboden bij het ​​toedienen van Zydelig in deze populatie.

Chronische hepatitis

Zydelig is niet onderzocht bij patiënten met chronische actieve hepatitis, met inbegrip van virale hepatitis. Voorzichtigheid is geboden bij het toedienen van Zydelig aan patiënten met actieve hepatitis.

Vruchtbare vrouwen

Vruchtbare vrouwen dienen zeer effectieve anticonceptie te gebruiken terwijl ze Zydelig nemen en gedurende 1 maand na het stopzetten van de behandeling. Vrouwen die hormonale anticonceptie gebruiken, dienen een barrièremethode als een tweede vorm van anticonceptie toe te voegen, omdat het op dit moment niet bekend is of Zydelig de werkzaamheid van hormonale anticonceptiva kan verminderen.

[uitsluitend voor 100 mg sterkte]

Hulpstoffen

Zydelig bevat het azo-kleurmiddel zonnegeel FCF (E110), dat allergische reacties kan veroorzaken.

Voor de samenvatting van de productkenmerken wordt u verwezen naar www.ema.europa.eu.

Over Gilead Sciences

Gilead Sciences is een biofarmaceutisch bedrijf dat innovatieve therapieën ontdekt, ontwikkelt en op de markt brengt voor medische behoeften waar nog geen oplossingen voor zijn. De missie van het bedrijf is het wereldwijd verbeteren van de zorg voor patiënten die lijden aan levensbedreigende ziekten. Gilead heeft zijn hoofdkantoor in Foster City, Californië (VS) en is actief in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en de regio Azië-Pacific.

Toekomstgerichte Verklaring

Deze persverklaring bevat toekomstgerichte verklaringen in de zin van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995, die onderhevig zijn aan risico’s, onzekerheden en andere factoren, met inbegrip van de risico’s dat artsen en patiënten de voordelen van Zydelig ten opzichte van andere therapieën niet erkennen en daarom terughoudend zijn om het product voor te schrijven. Bovendien kunnen aanvullende onderzoeken naar Zydelig negatieve resultaten opleveren. Deze risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten aanzienlijk afwijken van de resultaten zoals die worden genoemd in de toekomstgerichte verklaringen. De lezer wordt gewaarschuwd zich niet te baseren op deze toekomstgerichte verklaringen. Deze en andere risico’s worden uitgebreid beschreven in het kwartaalverslag van Gilead op formulier 10-Q voor het kwartaal dat eindigde op 30 juni 2014, zoals ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission. Alle toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op informatie waarover Gilead momenteel beschikt en Gilead neemt geen verplichting op zich om dergelijke toekomstgerichte verklaringen te actualiseren.

Zydelig is een geregistreerd handelsmerk van Gilead Sciences, Inc.

Ga voor meer informatie over Gilead Sciences naar de website van het bedrijf: www.gilead.com, volg Gilead op Twitter (@GileadSciences) of bel met Gilead Public Affairs: +1-800-GILEAD-5 of +1-650-574-3000.

Gilead Sciences, Inc.
Investeerders