Roku introducerar programmet "Roku Powered" i Europa

Ger leverantörer av TV-innehåll bättre möjlighet att sprida sina on-demand-tjänster för nätet

IBC2014

SARATOGA, Kalifornien, och AMSTERDAM--()--Roku Inc. meddelar idag att företaget kommer att utvidga sin internationella verksamhet genom att göra programmet Roku Powered tillgängligt i Europa. Programmet riktar sig till tjänsteleverantörer av betal-TV utanför USA. Roku licensierar nu tekniken i företagets streamingplattform, vilket gör det möjligt för innehållsleverantörer att på ett enkelt sätt skräddarsy och leverera internetbaserade underhållningstjänster till konsumenter.

– Det finns en mycket stor efterfrågan från betal-TV-leverantörer för att på ett enkelt sätt kunna möta konsumenternas ökade intresse för underhållning som levereras via internet, säger Steve Shannon, ansvarig chef för innehåll och tjänster på Roku. En programvara i världsklass, den kostnadseffektiva framtagningen av hårdvara och det breda utbudet av innehåll gör Roku till den perfekta strategiska partnern för leverantörer av betal-TV och som samarbetspartner när det gäller att förändra användarupplevelsen och lägga grunden till framgång i den snabbt föränderliga världen av internetbaserat videomaterial.

Programmet Roku Powered kan anpassas och integreras med betal-TV-tjänster i syfte att optimera användarupplevelsen, minska kundomsättningen och uppmuntra till uppgraderingar av TV- och bredbandsabonnemang. Programmet Roku Powered ger betal-TV-leverantörerna tillgång till lågprishårdvara, snabb programvara, ett enkelt och intuitivt användargränssnitt och ett brett utbud av streaminginnehåll. I Roku Powered ingår även tillgång till fortlöpande uppgradering av programvaran så att kunderna alltid har den senaste och bästa användarupplevelsen. Anpassningen av programvaran inkluderar branding för betal-TV-operatören i varje fas av användarupplevelsen, anpassade teman för användargränssnittet, inbyggd reklamkapacitet och kontroll av streaminginnehållet som görs tillgängligt via plattformen.

Ett exempel på hur Roku redan banat vägen för denna typ av tjänster är samarbetet med brittiska BSkyB (Sky). Roku och Sky har inom ramen för sitt samarbete, som inleddes 2012, utvecklat NOW TV-boxen, som lanserades i juli 2013. Det var första gången som Roku licensierade sin prisbelönta streamingplattform, vilket gjort det möjligt för Sky att utvidga sin ledande ställning inom on-demand-video. Sky har dragit nytta av den kostnadseffektiva hårdvarudesignen i kombination med en säker programvaruplattform.

Emma Lloyd, affärsutvecklingschef på Sky, kommenterar:

– Den innovativa licensieringsstrategin som vi har utvecklat tillsammans med Roku har avsevärt minskat tiden vi lägger på marknadsföring. Det gör att vi kan fokusera på kundernas växande efterfrågan på Internet-TV, genom att lansera en smidig och prisvärd streamingbox. NOW TV-boxen är redan en viktig komponent i vår ledande ställning, som gör det möjligt för kunderna att lätt få åtkomst till innehållet på Sky och ytterligare flytta fram vår position på marknaden.

Steve Shannon från Roku kommer att föreläsa på IBC Leaders’ Summit i Amsterdam den 11 september och även vara tillgänglig för enskilda möten med leverantörerna.

Mer information finns här: www.roku.com/rokupowered eller kontakta teamet med e-post på adressen rokupowered@roku.com.

Om Roku Inc.

Roku har skapat en populär streamingplattform för leverans av TV-underhållning. Rokus streamingspelare och streamingsticka tillverkas av Roku och säljs via de största återförsäljarna i USA, Kanada, Storbritannien och Irland. Roku licensierar sitt operativsystem åt TV-tillverkare för att gemensamt marknadsförda Rokus TV-modeller. Företaget licensierar också sin plattform åt betal-TV-leverantörer för att skapa gemensamt marknadsförda streamingupplevelser. Roku grundades av Anthony Wood, uppfinnaren av DVR. Roku är privatägt och har sitt huvudkontor i Saratoga, Kalifornien, USA.

Roku är ett registrerat varumärke och Roku Powered är ett varumärke som tillhör Roku, Inc. i USA och i andra länder.

Presskontakt för ytterligare information:
Text100 för Roku
Natalie Majerski, 08-545 472 62
natalie.majerski@text100.se

Presskontakt för ytterligare information:
Text100 för Roku
Natalie Majerski, 08-545 472 62