APIX-technologie tekent uitgebreide IP-licentieovereenkomst met CEA-Leti en CALTECH

APIX verzekert rechten voor toonaangevende sensortechnologie op nanoschaal

Pittcon 2013

GRENOBLE, Frankrijk--()--Analytical Pixels Technology (“APIX”) kondigde vandaag aan dat het bedrijf een uitgebreide intellectuele eigendomslicentieovereenkomst ondertekend heeft met de leidinggevende Franse onderzoeksorganisatie: CEA-Leti, en de vooraanstaande technologische universiteit van Californië: Caltech. Met deze exclusieve overeenkomst verzekert APIX een groot aantal rechten ten aanzien van een uitgebreide portefeuille van octrooien en technologieën in verband met siliconen nanosensors en andere aanvullende apparatuur.

“Deze licentieovereenkomst betekent een mijlpaal omdat APIX nu de meest geavanceerde familie van ultragevoelige miniatuur gaschromatografieapparatuur op de markt kan brengen” zegt Philippe Andréucci, medeoprichter van APIX en vice-president Business Development.

Het gebruik van siliconen componenten op nanoschaal vertegenwoordigt een enorme vooruitgang bij het verkleinen van gaschromatografieapparatuur, waardoor dit gevoeliger en robuuster wordt, en mogelijk ook universeler. APIX is op dit moment het enige bedrijf in deze sector dat apparatuur gebaseerd op siliconen componenten op nanoschaal op de markt brengt.

“ De aan APIX gelicentieerde octrooienportefeuille en de onderhavige technologie zijn het resultaat van vele jaren vergevorderd onderzoek in onze instelling binnen het Kavli Nanoscience Institute onder leiding van Professor Michael Roukes”, aldus Frederic Farina, Chief Innovation Officer en Executive Director van Technology Transfer bij Caltech.

“CEA-Leti en Caltech werken al zeven jaar nauw samen voor de verdere ontwikkeling van apparatuur op nanoschaal waarvoor APIX nu de licentie heeft. Wij zijn trots om te zien hoe het APIX-team deze geavanceerde technologie op de markt brengt”, voegt de CEO bij Leti, Laurent Malier, hieraan toe.

In overeenstemming met de voorwaarden van deze overeenkomst zal APIX verschillende productfamilies ontwikkelen en op de markt brengen, gericht op de behoeften van schone technologie, energie, milieu, defensie/veiligheid en biomedische bedrijven.

Verwacht wordt dat de eerste producten begin 2013 zullen worden geïntroduceerd. Aanvankelijk concentreren deze zich op de industriële en petrochemische markten.

Naast deze licentieovereenkomst hebben de drie partners een veelzijdige multi-jarenovereenkomst voor gezamenlijke ontwikkeling gelanceerd voor de voortdurende ontwikkeling en verbetering van deze technologie.

APIX zal van 17-21 maart 2013 aanwezig zijn op PITTCON 2013 in Philadelphia (PA, USA).

OVER APIX
Analytical Pixels technology (“APIX”) is opgericht in 2011 voor de productie en verkoop van gaschromatografieproducten gebaseerd op onderzoek dat gezamenlijk werd verricht door CEA (Frankrijk) en Caltech (USA). APIX maakt gebruik van hoogwaardige geïntegreerde op siliconen gebaseerde multigas-analyseapparatuur dat de gebruikers in staat stelt de volle capaciteiten van gaschromatografie in-situ te gebruiken en deze in real-time te controleren voor minder kosten vergeleken met het model van nu. De siliconen apparatuur van AXIP wordt ontworpen en gefabriceerd in een van de toonaangevende CMOS- en MEMS-faciliteiten in Grenoble. Het hoofdkantoor van APIX is gevestigd in Grenoble (Frankrijk) en het bedrijf heeft zijn technologische en ondernemingsactiviteiten in de Verenigde Staten.

OVER CALTECH
Het California Institute of Technology (Caltech) is een van de meest prestigieuze instellingen voor wetenschappelijk en technologisch onderzoek ter wereld. Buitengewone studenten verrijken hier hun kennis en dragen door middel van diepgaand onderzoek en intensieve studie bij aan de maatschappij. Caltech is erkend om zijn hoog gekwalificeerde studentenaanbod van "900 undergraduates" en 1.200 "graduate" studenten, en om zijn excellente faculteit. Sinds 1923 hebben de Caltech-faculteit en leerlingen 32 Nobelprijzen en zeven Crafoord-prijzen vergaard. Naast de alom erkende onderzoeksprogramma's op de campus, is Caltech actief in het Jetropulsion Laboratory (JPL), het W. M. Keck Observatorium in Mauna Kea, het Palomar Observatory en het Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO). Caltech is een particuliere universiteit in Pasadena, Californië. Voor meer informatie kunt u terecht op http://www.caltech.edu.

OVER CEA-Leti
CEA is een Franse organisatie op het gebied van onderzoek en technologie en heeft activiteiten op viervoudig terrein: energie, informatietechnologie, gezondheidszorg, defensie en veiligheid. Binnen CEA is het Laboratorium voor elektronica & informatietechnologie (CEA-Leti) gericht op toepassingen voor micro-en nanotechnologieën, van draadloze apparatuur en systemen tot biologie en gezondheidszorg of fototonica. Hierbij concentreert het bedrijf zich vooral op nano-elektronica en microsystemen (MEMS).
CEA-Leti bezit 8.000 m², 200mm en 300 mm moderne cleanroom ruimte. Het bedrijf heeft 2.000 werknemers en leidt meer dan 220 studenten op, waarbij het 200 gastwerknemers van partners heeft. CEA-Leti beschikt over meer dan 1700 uitvindingen beschermd door octrooien.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

APIX-contact:
Philippe Andreucci