Guy F. Tozzoli, de visionaire oprichter van de World Trade Centers Association, overleden

NEW YORK--()--Guy F. Tozzoli, de voorzitter emeritus van de World Trade Centers Association (WTCA) en een man die de wereld door de internationale handel voorgoed heeft veranderd - en dat meer dan eens - is afgelopen zaterdagavond in Myrtle Beach (South Carolina) in zijn slaap overleden. Hij zou op 12 februari 91 jaar zijn geworden.

"Met grote droefenis moeten we melden we dat Guy is overleden,” zegt Eric R. Dahl, CEO van WTCA. "Onze gedachten gaan uit naar zijn familie en zijn vrienden in de hele wereld. Guy laat een geweldige erfenis na, hij heeft sinds hij de WTCA in 1970 heeft opgericht deze organisatie uitgebreid in de hele wereld met vestigingen in bijna 100 landen. Nog belangrijker: zijn vooruitziende blik van welvaart door handel en investeringen leeft nog steeds. We blijven ons inzetten om deze visie na te streven."

Tozzoli was de man achter de planning, de bouw en de exploitatie van de voormalige World Trade Center-torens met hun 110 verdiepingen. Zijn invloed strekte zich uit van het baanbrekende werk op het gebied van containervervoer door de eerste containerhaven ter wereld te bouwen in Newark (New Jersey) en het leiding geven aan het ontwerp en de bouw van de World Trade Center Twin Towers in New York City, tot het oprichten en ontwikkelen van de World Trade Centers Association die nu meer dan 300 leden telt en die verspreid over de hele wereld gebouwen met de naam “World Trade Center” exploiteert.

De afgelopen vier decennia heeft Tozzoli zijn naam verbonden aan de WTCA die hij in 1970 heeft opgericht en waarvan hij tot 2011 de voorzitter was. “Toen Guy in januari 2011 met pensioen ging als de eerste en enige president van de WTCA hebben we hem gefelicteerd met zijn talloze geweldige verrichtingen," sprak Ghazi Abu Nahl, de voorzitter van de WTCA. "Vandaag nemen we afscheid van hem in de wetenschap dat zijn werk door talloze mensen, honderden centra en een netwerk van landen wordt voortgezet.

“Tientallen jaren geleden zag secretaris-generaal U Thant van de VN Guy’s vooruitziende blik als een ‘Verenigde Naties van handel,’ en die visie is vandaag de dag nog steeds actueel,” voegde hij eraan toe.

Tozzoli is geboren in North Bergen (New Jersey) en ging in 1946 werken bij de overheidsinstantie van de haven van New York. Hij diende tijdens de Koreaans oorlog van 1950 tot 1952 bij de marine, en daarna ging hij terug naar de haveninstantie waar hij verantwoordelijk werd voor bouw van de eerste containerhaven waarbij hij de maritieme activiteiten van New York naar Newark verplaatste.

In 1961 bracht hij de transportafdeling van de New York World’s Fair tot stand, en in 1962 werd hij benoemd tot directeur Wereldhandel van de haveninstantie en kreeg hij de verantwoordelijkheid voor het oprichten van het World Trade Center en het bouwen van zijn hoofdkantoor. Tozzoli’s visie werd door sommigen aangemoedigd en door velen veroordeeld maar leidde tot de bouw van de Twin Towers in Manhattan, een gebouw met 110 verdiepingen op meer dan 900.000 vierkante meter. De Twin Towers werden in april 1973 ingewijd, en ze vormden de hoogste gebouwen ter wereld en boden – op zijn aandringen – plaats aan het wereldberoemde restaurant Windows on the World. Readers’ Digest noemde het project, “Het grootste bouwproject sinds de Egyptische piramides.”

In 1962 was de internationale handel goed voor 2,7 procent van het bruto nationaal product van de Verenigde Staten. Op dit moment bedraagt de internationale handel van de Verenigde Staten meer dan 22 procent van het BNP, een groei die niet in geringe mate te danken is aan Tozzoli’s nadruk op het bevorderen van de wereldhandel.

in 1970 verplaatste Tozzoli zijn visie van een naar veel, en richtte hij de WTCA op met in eerste instantie een contingent van 15 steden in zeven landen. Hij werd onmiddellijk aangesteld als de eerste vrijwillige leider en zocht vervolgens voortdurend naar kansen om uit te breiden naar andere landen. Toen de vertegenwoordigers van de Volksrepubliek China hem in de jaren zeventig om advies vroegen, drong hij er bij hen op aan om world trade centers te bouwen waarbij hij hun weerstand daartegen - omdat er een in Taiwan was - wist te overwinnen.

In de jaren negentig werkte hij aan de lancering van de world trade centers in Zuid- en Noord-Korea, en voor die verrichting werd hij in 1997, 1998 en 1999 genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede.

In 1987 ging Tozzoli met pensioen bij de haveninstantie van New York & Nieuw Jersey en werd hij de eerste president van de WTCA, een functie die hij tot zijn pensionering in januari 2011 toen als hij tot voorzitter emeritus werd benoemd heeft bekleed.

Toen in 1993 een terroristische bomaanslag met een vrachtwagen de Twin Towers ernstig beschadigde, zat Tozzoli - die een kantoor had in het gebouw - drie uur vast in een trapportaal. Op 11 eptember 2001 zat hij vast in het verkeer toen hij de Holland Tunnel wilde inrijden. Hij keek naar de overkant van de Hudson en zag brand in de North Tower en zag toen tot zijn ontzetting hoe het tweede vliegtuig zich in de South Tower boorde.

In een brief aan de leden van de WTCA die hij kort daarna schreef, betreurde hij het enorme verlies aan levens, maar zei, “We moeten onze pogingen om de wereld te verenigen onder het motto ‘vrede en stabiliteit door handel' verdubelen ”

“Guy deed zo vreselijk veel dat de hele wereld aanging, van de wereldtentoonstelling tot de wereldhandel,” zo concludeerde Abu Nahl. "Hij was in eerste instantie een wereldburger, en de wereld is er dankzij zijn heroïsche inspanningen geweldig op vooruitgegaan. We zullen hem enorm missen."

Tozzoli laat zijn vrouw Cynthia, zijn kinderen Susan Tozzoli, Richard Tozzoli, William Tozzoli, Michael Tozzoli, Kathleen Bernaldo en Tom Tozzoli en twee kleinkinderen achter.

REGELINGEN: familie en vrienden worden uitgenodigd om op zondag 10 februari vanaf 14.00 - 17.00 uur aanwezig te zijn op de Becker Funeral Home, 219 Kinderkamack Road, Westwood, New Jersey. De begrafenis volgt op maandag 11 februari om 10.15 in de St. Matthew’s Church, 555 prospect Ave., Ridgefield, New Jersey. De familie Tozzoli vraagt om in plaats van bloemen donaties te sturen naar World Trade Centers Association Foundation voor de oprichting van het Guy F. Tozzoli Scholarship Fund. Voor informatie over donaties aan het Scholarship Fund kunt u contact opnemen met Niurka Coteron in de WTCA ( ncoteron@wtca.org, tel. +1-212-432-2626).

Over de World Trade Centers Association

De World Trade Centers Association heeft zijn hoofdkantoor in New York City en is een wereldwijd netwerk met meer dan 300 licentiehouders in bijna 100 landen. Zijn missie is het bevorderen van welvaart door middel van internationale handel en investeringen.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

WTCA
Bella Heule, 212-432-2640
Executive VP
bheule@wtca.org