BNP Paribas Clean Energy Partners komt spin-off overeen om Glennmont Partners te worden

Glennmont Partners een van de grootste infrastructuurmiddelen gewijd aan schone energie in heel Europa.

LONDEN--()--Glennmont Partners maakt bekend dat overeenstemming is bereikt over de spin-off van BNP Paribas Clean Energy Partners (“BNPP CEP”) van BNP Paribas Investment Partners (“BNPP IP”). De deal zal worden afgerond op basis van voorwaarden die door beide partijen overeengekomen zijn en wordt van kracht zodra alle relevante wettelijke goedkeuringen hebben plaatsgevonden. BNP Paribas Group zal een investeerder blijven in het fonds van €437 miljoen 1 en zal de nieuwe business blijven ondersteunen door middel van een distributieovereenkomst. Het gehele BNPP CEP-fondsbeheerteam zal verhuizen naar Glennmont Partners in het kader van de transactie.

Joost Bergsma, voorheen CEO van BNPP CEP en nu CEO van Glennmont Partners, gaf commentaar op het nieuws en zei: “Als team hebben we aanzienlijke waarde gecreëerd sinds de lancering vijf jaar geleden. De beslissing voor een spin-off als Glennmont Partners wordt gestimuleerd door een mogelijkheid om verdere groei te verwezenlijken in de snel groeiende sector voor alternatieve energie. Dit is een gevolg van de verbeterde zakelijke flexibiliteit en onafhankelijkheid, terwijl we nog steeds nauw samenwerken met onze partners bij BNPP IP.”

“In veel opzichten verwacht ik dat het 'business as usual' zal zijn. Op langere termijn verwacht ik echter dat Glennmont Partners de vruchten van deze mogelijkheid zal plukken om zich volledig te richten op de ontwikkelingen op het gebied van schone energie. En door een onafhankelijk bedrijf te worden, zijn de belangen van onze managers nog meer afgestemd op die van onze investeerders door middel van lange-termijn aandeelhouderschap, en ik denk dat we een mooie toekomst voor ons hebben,” voegde hij eraan toe.

Glennmont Partners is een van de grootste infrastructuurmiddelen gewijd aan schone energie in heel Europa. Het bedrijf investeert lange-termijn kapitaal in alternatieve energieopwekkingsprojecten, zoals windparken, biomassacentrales, zonne-energieparken en kleine waterkrachtcentrales. Het beleggingsbeleid van het bedrijf is het selecteren van investeringen met laag risico die duurzame prestaties en een voorspelbaar rendement leveren over een periode van 10 jaar of meer.

Sinds 2007 heeft het team meer dan €1 miljard geïnvesteerd in 12 infrastructuurprojecten voor schone energie die in totaal meer dan 300 MW genereren. De aggregatiestrategie van het bedrijf verspreidt activa over grote markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Portugal en Italië. Deze diversificatie vermindert de technologische, grondstoffen- en regelgevingsrisico's, maar levert kostensynergie, herfinancieringskansen en winstgevende exits op.

Het team dat Glennmont Partners vooruit helpt, werkt sinds 2007 samen en heeft een uitzonderlijke staat van dienst in hernieuwbare energie, met meer dan 40 jaar collectieve ervaring in het beheer van duurzame energiefondsen. Het fondsbeheerteam heeft een gevestigde reputatie voor lange-termijn investeringen die absoluut rendement leveren.

Voor meer informatie kunt u terecht op: www.glennmont.com

Noot voor de redactie:

Glennmont Partners is eigendom van en wordt beheerd door vier partners: Joost Bergsma - CEO, Francesco Cacciabue - CFO, Peter Dickson - Technical Director en Scott Lawrence.

1 Bron: Glennmont Partners, 31 december 2012

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

Glennmont Partners
Joost Bergsma/ Peter Dickson