Energiesystemen zijn nog steeds verre van duurzaam, waarschuwt rapport van Wereldenergieraad

DOHA, Qatar--()--Uit de jaarlijkse Energy Sustainability Index van de Wereldenergieraad (WEC) blijkt dat de meeste van de meer dan 90 beoordeelde landen nog steeds ver verwijderd zijn van de doelstelling van volledig duurzame energiesystemen.

De index, die uitgebracht werd tijdens COP-18 in Doha, is onderdeel van WEC’s World Energy Trilemma-rapport van 2012, “Time to get real – the case for sustainable energy policy”, dat landen rangschikt op hun klimaat- en energieprestaties. De conclusie ervan is dat de meeste landen er nog steeds niet in geslaagd zijn om de tegenstrijdige pressies van wat de WEC het ‘energietrilemma’ noemt in evenwicht te brengen.

In de studie zijn ook interviews opgenomen met WEC's wereldwijde gemeenschap van industrieleiders over wat zij nodig hebben van beleidsmakers om de 7 miljard mensen in de wereld te voorzien van duurzame energie.

Joan MacNaughton, uitvoerend voorzitter van de studie:

“Uiteindelijk is het het bedrijfsleven dat het beste begrijpt wat werkt in de praktijk en dat de cruciale investeringsbeslissingen zal nemen. Op dit moment vragen we de overheden om dit rapport te bestuderen en contact te leggen met het bedrijfsleven om duidelijke, transparante en coherente beleidsrichtlijnen vast te stellen die hun beoogde resultaat zullen verwezenlijken.”

De aanbevelingen van de industrieleiders zullen nu worden gedeeld met WEC's ministeriële en beleidsmakersgemeenschap, met gezamenlijke aanbevelingen voor een duurzamer energiesysteem dat gepresenteerd zal worden op het World Energy Congress in Zuid-Korea in 2013.

Mark Robson, partner bij Oliver Wyman en projectpartner van de studie:

“Er is een enorm tekort aan particuliere investeringen in koolstofarme en energie-infrastructuurprojecten. Dit tekort kan worden aangevuld, maar op dit moment is het een gemiste kans. Ons rapport maakt duidelijk dat de industrie naar de beleidsmakers kijkt voor de verzekering dat hun investeringen niet onrendabel geworden als gevolg van veranderingen in het beleid. Daarom moeten beleidsmakers beleidsrichtlijnen creëren die in de loop van de tijd stabiel blijven en verbonden worden met andere beleidsterreinen.”

Na analyse van 22 verschillende indicatoren stelt de Energy Sustainability Index van de WEC vast dat de top 10 presteerders in 2012 Zweden, Zwitserland, Canada, Noorwegen, Finland, Nieuw-Zeeland, Denemarken, Japan, Frankrijk en Oostenrijk zijn, respectievelijk. Maar zelfs deze toppresteerders staan voor uitdagingen, en naarmate landen de stadia van ontwikkeling doorlopen, kunnen ze problemen hebben op specifieke gebieden.

Pierre Gadonneix, WEC-voorzitter:

“Alle landen worden geconfronteerd met uitdagingen in hun overgang naar veiligere, milieuvriendelijkere en billijkere energiesystemen. Als we überhaupt een kans willen hebben om duurzame energie te leveren, is het tijd dat we de feiten onder ogen zien.”

Het rapport en de video kunnen worden gedownload van www.worldenergy.org

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

Stuart Neil
Director of Communications