Suomen RAY ilmoittaa suuren kasvun nettipelaustuotoissa, kertoo Gamingclub.com

Tulevaisuus näyttää valoisalta nettikolikkopeleille ja kasinopelaamiselle

HELSINKI--()--Suomen valtion määräysvallassa oleva raha-automaattiyhdistys RAY julkaisi toisen vuosineljänneksen tuloksensa, joka näytti suuren kasvun nettipelaustuotoissa, kertoo Gaming Club Yrityksen nettioperaatioiden tuottama tulos kasvoi 68,2 % viimeisen vuoden aikana 23,1 miljoonaan euroon.

Kasvu, jonka RAY ilmoitti "ylittäneen reilusti kaikki odotukset", tarkoittaa sitä, että nettikolikkopelit tuottavat nyt kuusi prosenttia RAY:n bruttopelituotosta, joka oli neljä prosenttia vuonna 2011. Yrityksen nettipelaajarekisteröintien määrä kaksinkertaistui viime vuoden vastaavista luvuista ja sillä on noin 185 000 aktiivista käyttäjää.

RAY:n kokonaistulos kasvoi 6,1 % määrään 377,7 miljoonaa euroa vuoden 2012 ensimmäisten kuuden kuukauden aikana, samalla kun yrityksen fyysisen Helsingin kasinon tuotto kasvoi 9,4 % summaan 14,3 miljoonaa euroa.[1]

Samaan aikaan H2 Gambling Capital kertoi nettipelaamisen kasvamisesta ympäri maailman. Maailmanlaajuisesta taloudellisesta taantumasta huolimatta nettipelausala kukoistaa. Lähes 10 % alan maailmanlaajuisesta bruttotulosta saadaan nyt nettipelaamisesta, vastaava osuus vuonna 1998 oli alle kaksi prosenttia. H2 ennustaa, että tämä luku voisi kasvaa jopa neljännekseen maailmanlaajuisesta pelituotosta kun nettipelaamisesta tehdään tulevaisuudessa laillista monilla suurilla markkinoilla.[2]

Nettipelaamisesta on tullut eräs nopeimmin kasvavista pelaamisen aloista viime vuosina. Viimeisimpien Remote Gaming Associationin lukujen mukaan maailmanlaajuinen nettipelaamisen bruttotulo lähestyi 30 miljardia euroa vuonna 2010, joka on lähes 13 prosentin kasvu vuoteen 2009 verrattuna.[3]

Elokuussa Apple lisäsi sovelluskauppaansa ensimmäisen kasinosovelluksen, jossa voidaan pelata oikeilla rahapanoksilla ja viikko sen jälkeen Facebook lisäsi ensimmäisen oikean rahan bingon ja kolikkopelin ja näin pelaajat voivat lyödä vetoa ja voittaa oikeaa rahaa, eivätkä vain Facebook-krediittejä.

Tällä hetkellä molemmat sovellukset ovat saatavilla vain yli 18-vuotiaille Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jossa nettipelaaminen on laillista, hyvin vakiintunutta ja vahvasti säänneltyä. Jää nähtäväksi, seuraavatko muut maat tätä esimerkkiä sääntelyssä, mutta kolikkopelien valmistajat kuten RAY sekä niiden kehittäjät, PlayTech, odottavat innokkaasti näiden oikean rahan sovellusten tuloksia. Ehkä lähitulevaisuudessa näemme RAY:n oikean rahan Facebook-kolikkopelisovelluksen.

-ENDS-

[1] CalvinAyre.com, elokuu 2012: http://calvinayre.com/2012/08/17/business/unibet-rank-group-belgian-deal-ray-hit-by-finland-taxman/

[2] H2 Gambling Capital, kesäkuu 2012: http://www.h2gc.com/article/h2-featured-as-the-economists-graph-of-the-day-for-the-2nd-time-in-2-years

[3] Ernst & Young, Global Gaming Bulletin 2011: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/2011_global_gaming-bulletin/$FILE/2011%20Global%20Gaming%20Bulletin.pdf