Utforska USA:s folkräkning från 1940 på MyHeritage med kostnadsfria, enkla och automatiska upptäckter

Världens största släktnätverk lovar att göra USA:s folkräkning från 1940 tillgänglig kostnadsfritt på 38 olika språk, sökbart på språng via mobilen, med automatisk matchning till släktträden

Life in 1940 USA - A 1940 U.S. Census Infographic by MyHeritage (Graphic: Business Wire)

PROVO, Utah & LONDON & TEL AVIV, Israel--()--MyHeritage, det populäraste släktnätverket online meddelar i dag att man kommer att erbjuda bilder och ett sökbart namnindex över USA:s federala folkräkning från 1940 helt kostnadsfritt, från och med den andra april 2012. Med avancerad teknologi som automatiskt matchar namn, fakta och förhållanden från folkräkningen med släktträdsdata, kommer MyHeritage att erbjuda ett enkelt och spännande sätt för familjer att utforska sitt amerikanska ursprung. Med tillgänglighet på 38 olika språk, kommer MyHeritage ge möjlighet för historieentusiaster, inte bara i USA, utan över hela världen att upptäcka mer om sina amerikanska släktingars liv under en omvälvande period i historien.

Fler än 3,8 miljoner bilder och 132 miljoner register från 1940 års amerikanska folkräkning kommer stegvis att göras tillgängliga på www.myheritage.com/1940census. Där kommer de att vara sökbara via flera kriterier på MyHeritages SuperSearch™, branschens snabbaste och mest kraftfulla släkthistoriska sökmotor som kommer att lanseras i april 2012. Vi kommer även att erbjuda USA:s folkräkning från 1940 kostnadsfritt på de MyHeritageägda släktforskningssidorna: www.worldvitalrecords.com/1940census och www.familylink.com/1940census. Förutom detta kommer användare att kunna söka i folkräkningen från 1940 på språng med en ny uppdaterad version av MyHeritages mobilapp för iPhone, iPad och Android, med lansering i början av april.

Som den största och senaste amerikanska folkräkningen tillgänglig för allmänheten, öppnar 1940:s folkräkning ett fönster till de släktingar som överlevde den stora depressionen och även andra världskriget. Släktforskare kommer att kunna använda folkräkningen från 1940 för att lära sig mer om sina föräldrar, far- och morföräldrar, gammelfar- och morföräldrar och andra släktingar.

Som en oberoende distributör av USA:s federala folkräkning från 1940 kommer MyHeritage att släppa sin egen version av indexet i hög transkriptions kvalité, och öka värdet genom att publicera information från delstater som ännu inte finns tillgänglig någon annanstans. För att underlätta upptäckter på bästa möjliga sätt, kommer MyHeritage automatiskt att matcha 1940 års folkräkningar, i takt med att information läggs till, med miljoner släktträd skapade av MyHeritageanvändare. Relevanta resultat kommer att skickas till användaren, för att undvika tidsödslande manuellt arbete. Detta är särskilt användbart med tanke på att 1940 års folkräkning gradvis kommer att göras tillgänglig, så att användare inte behöver besöka registret och söka igen när nytt innehåll läggs till, utan kan istället se fram emot en kontinuerlig ström av lätta upptäckter, kostnadsfritt.

“Lanseringen av folkräkningen från 1940 kommer utan tvekan att bli en betydande milstolpe för släktforskningsbranschen”, säger MyHeritages grundare och vd Gilad Japhet. ”Med en sådan här händelse som endast händer en gång var tionde år, och som den största och mest omfattande folkräkningen som någonsin släppts, har 1940 års folkräkning stort emotionellt intresse för många människor. Med en planerad debut av vår nya kraftfulla SuperSearch™-sökmotor, vår nya teknik för matchning av historiska register till släktträd och vårt kostnadsfria erbjudande av tidigare opublicerad folkräkningsdata, kommer MyHeritage att ta utforskandet av släkthistoria och det amerikanska arvet till nya spännande höjder.”

Bilder av USA:s folkräkning från 1940 kommer att släppas av riksarkivet och registerförvaltningen den andra april 2012, efter en 72-årig integritetsskyddsperiod. MyHeritage kommer därefter att göra alla bilder tillgängliga för allmänheten och påbörja arbetet med att transkribera dem och göra indexet sökbart, med 98 % eller högre noggrannhet.

Folkräkningen innehåller detaljerad släktinformation som namn, ålder, adresser, yrke, ras, civilstånd, födelseort, medborgarskap, bostadsägande och förhållande mellan personer i hushållet. Flera nya och intressanta frågor finns med i 1940 års folkräkning. För första gången identifieras det var individen levde fem år tidigare (1935). Information om löner och utbildningsnivå finns även med. Fem procent av befolkningen tillfrågades kompletterande frågor, som föräldrarnas födelseort, modersmål och sysselsättning. Kvinnor tillfrågades om de varit gift fler än en gång, hur gamla de var när de gifte sig första gången och antal barn de fött.

Med fler än 62 miljoner registrerade användare, 22 miljoner släktträd och nästan en miljard profiler, har MyHeritage blivit ett pålitligt hem online för familjer som vill utforska sin släkthistoria, dela minnen och hålla kontakten. MyHeritage tog ett betydelsefult steg in på den historiska dokument-marknaden i november förra året med förvärvet av FamilyLink, en sida innehållande miljarder historiska dokument via sin hemsida WorldVitalRecords.com. Dessa register tillsammans med släktträd utgör grunden för MyHeritages SuperSearch™, dit folkräkningen kommer att tillkomma.

Om MyHeritage

MyHeritage är det populäraste släktnätverket på webben. På MyHeritage njuter miljontals familjer runt om i världen av att ha en privat och gratis plats att utforska sin historia och dela speciella släktminnen. Som pionjärer att göra släktforskning till en gemensam upplevelse för familjer, ger MyHeritage sina användare en unik blandning av innovativa sociala verktyg och ett massivt bibliotek av historiskt material. Hemsidan finns tillgänglig på 38 olika språk. Företaget understöds av Accel Partners och Index Ventures, Facebook och Skypes investerare. För mer information besök: www.myheritage.se. USA:s federala folkräkning kommer att finnas tillgänglig på www.myheritage.com/1940census.

Tillgängliga bilder/multimedia-galleri: http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=50214954&lang=sv

Sara Silander, marknadsansvarig för Skandinavien
Telefon: 08 55 92 1202